Blogi

Agenda 2030

Agenda 2030 on YK:n maailmanlaajuinen kestävän kehityksen ohjelma. Myös varhaiskasvatus on mukana omalla panostuksellaan. Olemme laatineet suunnitelman veden ja käsipaperin säästämiseksi ja kestävä kehitys on myös jatkuvana teemana mukana arjessa.

Olemme harjoitelleet lasten kanssa täällä varhaiskasvatuksessa jätteiden oikeaoppista lajittelua. Lapsilla tuli paljon hyviä havaintoja ja kertomuksia kierrätyksestä. Osa oli jo kotonakin päässyt lajittelemaan roskia. Toisille asia oli uudempi.

Lajittelu suoritettu onnistuneesti!
Pahvia löytyy monesta paikasta.
Jogurttipurkki olikin muovia, kun siitä poisti pahvisen päällisen!
Lasipurkin korkki oli metallia ja piti viedä metallinkeräykseen.
Tämä taitaa olla sitä biojätettä mitä madot syövät?
Paperinkeräys on helppo homma, mutta hetkinen miksi lahjapaperi menee polttokelpoiseen jätteeseen?

Lajittelemisiin täältä Hintsankujalta!

Vekkuleiden kevään kuulumisia

Vekkuleissa on ehditty tehdä monelaista puuhaa kevään aikana niiden lasten kanssa, jotka ovat olleet paikalla. Maaliskuussa musisoitiin ja huhtikuussa taiteiltiin.

Koko toukokuu päätettiin pyhittää liikunnalle. Liikumme lasten kanssa sekä sisällä ja ulkona. Piireissä otetaan liikuntaa, joka soveltuu pieneen sisätilaan ja päivän toimintana voi olla vaikka liikuntarata tai hyppynarulla hyppiminen. Liikunta toteutuu myös ulkona. Ulkona lasten suosikkeja ovat pihaleikit kuten polttopallo, jäämies-hippa ja peili. Lapset keräävät liikuntapassiin kärpäsiä ja lopuksi passiin saa sen paljon puhutun kymmenen pistettä ja papukaijamerkin. Papukaijamerkkiähän ei yleensä saa, koska kyseessä on sanonta, mutta nyt lasten toiveesta sekin saatiin järjestettyä!

Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki ykdeksän suorituksen jälkeen.

Sanonta ”kymmenen pistettä ja papukaijamerkki” tulee 1960-luvulta Ylen esittämästä Sirkus Papukaija -lastenohjelmasta. Silloin papukaijamerkkejä piilotettiin tai pudotettiin maastoon ja niiden löytäjä sai palkinnon kunhan palauttivat merkittelevisiostudioon.

Terveisin,

Vekkulit

Hyvää pääsiäistä!

Pääsiäistervehdys kaikille perheille!

Virpoin varpoin vitsasella
ojentaen oksasella.
Sulle onnenpipanoita,
terveyttä, mansikoita.
Hyvän vuoden toivon sulle,
suothan parhaat lahjat mulle!
-Elina Karjalainen
Uppo-Nalle ja kultahippu

 

Pääsiäispupu ja sen tipu ystävät.

Hyvää pääsiäistä kaikille toivoo koko Hintsankujan väki!

Vekkuleiden puuhia

Hei!

Vekkuleiden kevät on edennyt vauhdilla.  Olemme ehtineet tieteillä tammikuussa, hämmästellä median ihmeitä helmikuussa ja koko maaliskuu on varattu musisointiin. Talvi on ollut vähäluminen, mutta onneksi  olemme voineet nauttia kuraleikeistä. Pian jo aurinko lämmittää niin paljon, että voimme alkaa ihmetellä kaikenlaisia luonnon ihmeitä, kuten pörrääviä hyönteisiä ja kasvavia kasveja.

Kokeilime mitä tapahtuu kun jäädytämme vettä, mihin on laitettu leluja.
Testasimme mitkä lelut kelluvat ja mitkä eivät. Pohdimme mikä saa esineen kellumaan.
Keväiset kuraleikit parhaimillaan.

Terveisin Vekkuleiden ryhmä!

Pysäkkityöskentelyä…

Esikoulu on taittunut jo kevät”talveen”. Eskareitten taidot ovat edenneet  monessa asiassa hyvään suuntaan. Esikoulussa on välillä pysäkkityöskentelyä, jossa tehdään muutamassa toimintapisteessä päivän teeman mukaisia asioita. Syksyllä toimintana on kuvan alkuäänteen ja kirjaimen yhdistämistä. Keväällä pysäkkityöskentelyn toimintapisteeksi voi jo laittaa kirjoittamista esim. magneettikirjaimilla, koska sanatasolla kirjoittaminen sujuu jo melkein kaikilta. 

Joulu on sadun aikaa

Kävimme katsomassa Minttu-tontun ja kadonneen kalenterisuklaan tarinaa. Miten Minttu -tonttu onnistui tuomaan hyvän mielen, vaikka erehtyikin ahmimaan kalenterin suklaat jo joulukuun alussa.

Päiväkodissa joulun odotusta on vietetty Teppana Tontun joulusadun mukana. Sadussa ovat esiintyneet myös esikoululaiset pikkutonttuina, varpusina, riitelevinä lapsina, vanhana mummona ja joulusiivousta tekevinä lapsina.

Vekkuleiden marraskuun kuulumisia

Marraskuussa tutkimme avaruutta ja sen ihmeitä. Harjoittelimme planeettojen nimiä ja mietimme mitä eroa on auringolla ja maapallolla. Luimme avaruuteen liittyviä kirjoja, joissa seikkaili avaruusolentoja, astronautteja ja erilaisia avaruuden ihmeitä. Maalasimme avaruuden laveeraten ja liimasimme avaruuteen lasten askartelemat raketit, joissa oli kuva lapsesta. Lapset saivat itse ideoida, millaiselle planeetalle he olivat matkalla. Lähdimme myös liikunnalliselle avaruusseikkailulle portaalien läpi.

Idea projektiin lähti lasten kiinnostuksesta leikkiä hämärässä huoneessa vain taskulampun valossa. Tutustuimmekin pimeän mahdollisuuksiin tekemällä ryhmään huoneen, johon oli laitettu kymmeniä fosforitähtiä, jotka hohtivat, kun valot sammutettiin. Samaan huoneeseen kiinnitimme myös planeettojen kuvat oikeaan järjestykseen. Koko kuukausi harjoiteltiin sijainti- ja suhdekäsitteitä aktiivisesti. Myös Halloweenin juhliminen sopi hyvin teemaan. Isien aamuna myös isät pääsivät kokeilemaan lasten kanssa laveerausta.

Lasten askartelemia raketteja ja mysteeri planeetta.