LÄROPLANSARBETE

I juni 2012 godkände riksdagen den nya timfördelningen och efter det inleddes förberedande arbete gällande de allmänna riktlinjerna för grunderna för läroplanen. En expertgrupp som bestod av olika experter tillsattes. Eleverna, vårdnadshavarna och olika samarbetsparter togs med i den gemensamma diskussionen.

Redan innan de slutliga grunderna för den nya läroplanen blev godkända, inleddes också arbetet i skolorna i Åbo redan under hösten 2013.   

I denna blogg kan du följa med hur läroplansarbetet i S:t Olofsskolan framskridit sedan hösten 2013. De färskaste inläggen står överst.

Fortbildningar och möten i anknytning till läroplanen:

 Kollegial fortbildning

  • 14.10 (värdegrunden, synen på lärande)
  • 9.12 (den mångsidiga kompetensen)
  • 27.1.2015  (den mångsidiga kompetensen + introduktion av pilotverksamhet)
  • 10.3.2015  (presentation av pilotprojekten i ämnesgrupper)
  • 18.4.2015  (mångvetenskapliga lärområden)
  • 3.10.2015 (bedömning)

Oppiva ops (finskspråkig fortb. för läroplanskoordinatorer)

  • regelbundna skolningar med stadens finska kolleger

Regionförvaltningens fortbildning (svenskspråkig fortb. för läroplanskoordinatorer)

  • regelbundna skolningar med regionens svenskspråkiga kolleger

 

Hösten 2015

Höstens läroplansarbete inleddes tisdagen den 25 augusti med ett båtseminarium. Seminariet utgjorde startskottet för det kommunala läroplansarbetet som 130 lärare från Åbos svenskspråkiga och finskspråkiga grundskolor redan på våren utsetts att medverka i. S:t Olofskolan representerades av hela 7 lärare, som under resten av höstterminen deltagit i utarbetandet av kommunala tillämpningar av läroplansgrunderna. Totalt 11 grupper bestående av svenskspråkiga och finskspråkiga lärare har träffats regelbundet på olika håll i Åbo. Svenskspråkiga lärare har suttit med i de grupper som jobbat med:

  • Kapitel 2-4: Den grundläggande utbildningen som grund för allmänbildning                                       Uppdrag och allmänna mål                                                                                             Verksamhetskulturen i en enhetlig grundläggande utbildning
  • Kapitel 5: Skolarbete som främjar lärande
  • Kapitel 6: Bedömning av lärande
  • Kapitel 7: Stöd för lärande och skolgång
  • Främmande språk
  • Modersmål
  • Historia och samhällslära
  • Matematik
  • Omgivningslära
  • Konst- och färdighetsämnen
  • Religion och livsåskådning

Den 18 november kommer ett seminarium att hållas för både den svenska och den finska sektionen, nämndens medlemmar samt den finska föräldraföreningen Turvarys styrelse. Även föreningen Hem och Skola borde bjudas in. I december är det meningen att den lokala läroplanen skall vara klar, och en arbetsgrupp kommer då att förenhetliga texten. Därefter översätts den till svenska. Efter att sektionerna godkänt den kommunala läroplanen vidtar arbetet med de skolvisa texterna. Detta innebär att vårens fortbildningsdag också kommer att handla om den nya läroplanen.

Höstens fortbildningsdag hölls lördagen den 3 oktober, då lärarna från Cygnaeus skola, Sirkkala skola och S:t Olofsskolan samlades kring temat bedömning.

På förmiddagen föreläste Ann-Cathrine Henriksson från Centret för livslångt lärande (CLL) under rubriken ”Bedömning av och för lärande”.

Föreläsare Ann-Cathrine Henriksson.

Föreläsare Ann-Cathrine Henriksson.

Hon klarlade begreppet formativ bedömning (FB), vilket ju den nya läroplanen förutsätter att vi lärare skall använda oss av. FB skiljer sig från summativ bedömning genom att vara en integrerad del av undervisningen, och inte någonting som sker efter en avslutad undervisningshelhet. FB ger lärare hänvisning om hur undervisningen bör fortskrida och eleverna får en uppfattning om var de står i förhållande till de uppställda och tydligt uttalade målen. Ann-Cathrine gav konkreta tips för bedömning i enlighet med den nya läroplanen och berörde då inte bara den typ av bedömning som läraren ägnar sig åt, utan också självbedömning och kamratbedömning.

Många åhörare var samlade.

Många åhörare var samlade.

Efter lunchen i S:t Olofsskolans matsal fortsatte diskussionen i 8 stadieöverskridande grupper. Syftet med eftermiddagen var att glänta på dörrarna mellan stadierna samt att dela med oss av god praxis och värdefulla tips gällande bedömning. Tankar som väckts vid föreläsningen dryftades också. Varje gruppordförande ledde samtalen utgående från en på förhand utarbetad manual. Betydelsen av att ta tillvara elevers förkunskaper samt att tydligt klarlägga lärandemålen stod i fokus, liksom vikten av att upprätthålla ett gott klassrumsklimat.

Här kan man läsa manualen för eftermiddagens arbetsgång.

Diskussionerna med kolleger från andra stadier upplevdes som givande, och vid slutdiskussionen i matsalen yttrades önskan om att denna typ av samarbete borde fortsätta också i framtiden.

postit

Guldkorn från dagen nerskrivna på post-it lappar.

Under höstens lopp har tre lärarmöten i S:t Olofsskolan delvis ägnats åt fortsatt planering av de mångvetenskapliga lärområdena, som vårens fortbildningsdag resulterade i.

Mångvetenskapliga lärområden utarbetade av kollegiet vid föregående fortbildningstillfälle.

Fyra lärargrupper har reflekterat kring vilka ämnen som skall samarbeta kring ett visst tema eller fenomen, på vilket eller vilka sätt de olika ämnena skall bidra till helheten samt tidtabellen för genomförandet. Frågan om hur helheten liksom de olika ämnenas bidrag skall bedömas kommer att aktualiseras i senare diskussioner.