Lördagen den 18 april hölls en kollegial fortbildningsdag kring temat mångvetenskapliga lärområden. Programmet hade byggts upp så att förmiddagen var mer teoretisk medan eftermiddagen ägnades åt planering av konkreta lärområden, som är tänkta att förverkligas redan nästa läsår. Dagen visade sig bli riktigt lyckad, inte minst tack vare den läckra lunchen på Samppalinna restaurang! Hela dagsprogrammet samt resultaten finns sammanfattade under följande länk:
Den nya läroplanen förutsätter s.k. helhetsskapande undervisning, som är avsedd att ge eleverna bättre möjligheter att kombinera kunskaper och färdigheter ur olika vetenskapsgrenar till meningsfulla helheter. Meningen är att varje elev skall få ta del av åtminstone ett mångvetenskapligt lärområde under ett läsår. Lärområdena skall stöda utvecklandet av den mångsidiga kompetensen och dessutom återspegla den värdegrund och syn på lärande som skolan representerar.
Inledningsvis tog vi del av ett klipp från Youtube, där professor Hannele Cantell vid Helsingfors universitet gav konkreta exempel på helhetsskapande undervisningsmetoder.
Cantell klarlade begreppen fenomenbaserat lärande och på vetenskapsgrenar baserat lärande, men berörde också de utmaningar som ämnesöverskridande arbetssätt kan medföra. Vi bekantade oss därefter med själva läroplanstexten (Kapitel 4.4) och kunde konstatera att metoderna är många och att de praktiska ramarna är viktiga när det gäller hur lärområdena kan förverkligas. För att dylika samarbetsformer skall bli en integrerad del av vår undervisning och verksamhetskultur – snarare än bara enstaka jippon eller sporadiska projekt -måste alla ämneslärare känna till vilka temaområden som behandlas i olika ämnen på olika årskurser. Först sedan kan olika lärare och ämnen hitta gemensamma beröringspunkter.
Inför fortbildningsdagen hade därför tre Padlet-sidor skapats på nätet, där samtliga ämnesgrupper fick införa de temaområden de jobbar kring i de olika årskurserna.(Klicka på bilden för att få den större.)
Efter denna kartläggning fortsatte arbetet i tre ämnesöverskridande grupper, som alla funderade ut lärområden inför nästa år. Totalt 4 lärområden utarbetades, utgående från en vägledande mall, och presenterades sedan inför hela kollegiet. Vi imponerades alla över de fina planer som tagit form på relativt kort tid!
Lärområdena för årskurs 7 berör den enskilda individen medan perspektivet på årskurs 8 vidgas mot hemmet och hushållet. På årskurs 9 studeras samhället ur lokalindustrins synvinkel. Efter att grupperna presenterat sina planer brast alla ut i spontana applåder. Det skall bli inspirerande att få förverkliga dessa mångvetenskapliga lärområden nästa läsår!