TEMADAG

Vänskap, samarbete, respekt och tolerans   

 – lösenord för en lyckad gemenskap

Torsdagen den 12 februari, dvs. just före vändagsfirandet ordnades en temadag i S:t Olofsskolan. De 350 eleverna uppmanades ta med sig en gammal tygbit, en kopp och gott humör. Dagen före berättades det att det skulle finnas tre stationer runt om i skolan, som man skulle besöka klassvis.  På tredje våningen var det olika workshoppar, i K-huset (skolans tilläggsflygel där också Arbis finns) skulle alla lära sig spela cup-sången och i gymnastiksalen skulle det hållas en föreläsning av Walter ry. Mer än så fick vi inte veta, så det skulle bli intressant att se vad man kunde få ut av det hela.

Schemat på väggen berättar var du ska finnas under temadagen.

Dagen började för de olika årskurserna på olika ställen. Sjuorna inledde i gymnastiksalen med Walter, åttorna på tredje våningen och niorna i K-huset. På dessa ställen ledde lärare verksamheten.  Vi hörde till dem som började dagen på våning 3 med en samarbetsövning, där vi indelades i grupper på ca fem elever. I den egna gruppen valde man en elev som fick i uppgift att muntligt beskriva en bild som föreställde en legokonstruktion. Gruppens uppgift var sedan att baserat på instruktionerna bygga upp en identisk figur som på bilden. Uppgiften var svårare än man trodde och man hade bara ca tio minuter på sig före nästa klass stod i tur. Det här var utan tvekan en sorts samarbetsövning och en övning i att ge goda instruktioner.

Se kort video, där samarbetet utövas.

Legoklossar var centrala då det gällde att träna samarbete. Den ena ger instruktioner utgående från en given modell, de andra bör följa dem till punkt och pricka.

Efter legobyggandet styrdes vi till bildsalen, där vi klippte ut små rosetter ur tygbitar som vi haft med oss. Rosetterna träddes sedan in i ett plastnät. Nätet var uppdelat i färgsektioner som senare skulle sys ihop till en regnbåge. Det skall bli intressant att få se slutresultatet, som borde bli ett väggskynke på omkring 5×2 meter. Denna rya i regnbågens färger symboliserar förstås respekt och tolerans mot alla läggningar och personligheter.

Se videon.

.bild 4abild 4bbild 4c     Alla bidrog med sin blomma i olika färger till den rya som småningom i regnbågens färger skall pryda skolans vägg. Toleransen får sitt fina uttryck. 

Härifrån hänvisades vi till geografisalen där ett blankt A4-papper väntade på varje pulpet. Vi illustrerade först ett bekant ansikte med begränsad tid på oss. Sedan lästes en mobbningsberättelse upp, och för varje förnedrande episod skulle man vika sitt papper. Pappret viktes minst 10 gånger, tills det inte mera gick att vika. Då tog liksom mobbningen slut. Poängen var att härefter vika upp papperet och inse att skrynklorna aldrig skulle försvinna, hur man än försökte släta ut dem. Dessa skrynklor symboliserade alltså de livslånga ärren som mobbning ger upphov till. En enkel övning som säkert blev i minnet!

Instruktionsvideo.

bild 3bbild 3cAntimobbningsövning. Ett slätt ark med ett ansikte på förvandlades efterhand till en tillskrynklad version av samma ansikte. Mobbning resulterar i sådana spår som aldrig går bort.

Nu var tredje våningens program avklarat och stegen styrde mot K-huset. Här var det dags att lära sig den kända ”cupsången” från filmen Pitch Perfect. Denna uppgift krävde tålamod, speciellt för dem som aldrig gjort det förr. Dock visade det sig vara en övning som nog de flesta gillade. Senare skulle det visa sig att hela skolan avslutningsvis gemensamt skulle ”koppa fram” sången och sjunga därtill.

Bild 5a

Helena Hartman instruerar rörelserna till cupsong.

Cupsång går ut på att med hjälp av en mugg göra en viss rytm till låten ”When I´m Gone”. Man gör rytmen genom att klappa, slå och flytta muggen framför sig i ett visst mönster så att olika ljud uppstår. Är du nyfiken på detta och vill lära dig själv, kan du gå in på YouTube där du säkerligen hittar en hjälpsam video. Vi övade serien i 40 minuter, stackars öron… men en fin samarbetsövning! Se även 8a i hårdträningvideon före finalen i gympasalen.

Bild 5b

Cupsången skulle övas.

Den sista destinationen för vår del blev gymnastiksalen där nuvarande eller före detta proffsidrottare och medverkande i Walter ry, Jan Wieland, Efe Evwaraye, Niki Otaru och Jasmin Showlah höll en presentation där diskussion i grupper ingick.

Bild 6aBild 6bBild 6c

Bild 6dWalter ry. diskuterar tolerans och respekt i smågrupper. Vänskapen tar sig uttryck i kompisgester.

Dessa personer med åtminstone delvis utländsk härkomst berättade för oss om rasism och diskriminering. De framställde sina åsikter fantasifullt, humoristiskt och personligt, vilket gjorde att alla elever lyssnade intensivt. I små grupper skulle man svara på olika frågor gällande t.ex. identitet och minoriteter. Förstås diskuterade vi också frågor om direkt rasism och mobbning. En bland oss funderade högt varför hon som ”ändå till hälften engelsk inte mobbas men nog sådana som till hälften är t.ex. somaliska”. Alla elever hade bra tankar och kunde framföra dem på ett mångsidigt sätt. Ledarna riktigt poängterade att det nu inte ges några felaktiga svar; bara olika syn på saker. Stämningen i salen var verkligen tät och fin. Redan här ett tack till Walter!

bild 7bbild 7a

Walter ry. hade egna slogans. Skolan fick sig ett diplom.

Skoldagen slutade alltså med att hela skolan framförde cupsång tillsammans, vilket fungerade mycket bra, trots att några hade sina tvivel. Du kan föreställa dig hur mäktigt det lät och såg ut, då hela skolan satt och spelade i takt med muggar och sjöng därtill. Avslutningen hade inte kunnat vara bättre, för just så här fick vi träning i ytterligare samarbete och vänskapen bara ökade där vi satt tätt intill varandra.

 

Sagt bland elever och lärare:

Sandra Nyström, Amanda Peltonen, Alina Drake, elever i åk 9:

  • Dagen var mycket bättre än en vanlig skoldag. Den var bra genomtänkt och föreläsningen var den bästa. Temadagar är alltid välkomna.

Jörgen Lindblom, gymnastiklärare i Sossen:

  • Jag kan ibland vara lite skeptisk mot temadagar, men den här var en toppen grej! Själv spenderade jag hela dagen i gymnastiksalen bland våra inbjudna föreläsare. De kunde sin sak då de fick eleverna att lyssna så noggrant. En fin helhet dessutom!

Matias Saarukka, slöjdlärare i Sossen:

  • Själv var jag en av dem som lärde ut cupsången. Det blev en högljudd dag fylld med buller och bång. Eleverna visade att de har lätt för att lära sig bara undervisningen är intressant. Avslutningen fascinerade förstås, då man själv först varit med om att lära ut stycket i smågrupp och sedan fick lyssna till slutresultatet.

Malin Eriksson, Linn Svanberg och Jenny Norkonvuo i 8D

 

KeN