Esiopetuksen aloittaminen on tärkeä nivelvaihe lapsen omalla oppimisen polulla. Lainsäädännöllisesti esiopetusta ohjaa Perusopetuslaki ja täydentävää varhaiskasvatusta Varhaiskasvatuslaki. Pedagogisesti ajateltuna esiopetus on osa varhaiskasvatusta ja esiopetussuunnitelmassa korostuvat varhaiskasvatuksen työtavat: leikki ja toiminnalliset menetelmät.
Lapsi siirtyy esiopetukseen pääsääntöisesti sinä vuonna kuin lapsi täyttää 6 vuotta. Kaksivuotiseen esiopetuskokeiluun osallistuvilla lapsilla sekä pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä olevilla lapsilla esiopetus alkaa vuotta aikaisemmin. Lapset tulevat esiopetukseen erilaisista lähtökohdista, erilaisin valmiuksin ja erilaisella aiemmalla oppimisen polulla.
- Turun kaupungin varhaiskasvatus osoittaa esiopetuspaikan lapsen kotiosoitteen mukaisesta esiopetuspaikasta. Ilmoitus lähetetään edellisen vuoden lopussa tekstiviestillä huoltajan puhelinnumeroon.
- Huoltaja voi ilmoittaa lapsen myös johonkin toiseen esiopetuksen järjestämispaikkaan vuoden alussa
- Päätös paikasta tulee keväällä, ennen esiopetuksen alkua
- Valmo-oppilaat: valmistavaa opetusta järjestetään kunnallisissa esiopetusryhmissä Valmo-opetus korvaa esiopetuksen
- Tilanteessa, jossa lapsi on jonossa esim. alueelliseen integroituun ryhmään, esiopetuspäätöstä ei lähetetä ennen kuin esiopetuspaikka on varmistunut
Lapsille järjestetään mahdollisuus tutustua tulevaan esiopetuspaikkaan ennen esiopetuksen alkua
- Myös muualle esiopetukseen lähtevien tutustuminen eskariin mahdollistetaan
- Varmistetaan myös muualta kuin samasta talosta tulevien lasten tutustuminen
- Esimerkki vuorohoidosta: kaksi lasta kerrallaan menee aamupäiväksi eskariin, sovitaan lasten hoitopäivien mukaisesti
Huoltajille järjestetään esiopetukseen tutustumista
- Vanhempainilta järjestetään toimintakauden alussa.
- Toimintakauden aikana huoltajiin pidetään tiiviisti yhteyttä ja huoltajia kannustetaan aktiiviseen yhteydenpitoon
- Lisäksi huoltajille tarjotaan mahdollisuuksia tutustua ja osallistua lapsensa esiopetuspäivään
Tiedonsiirto pedagogisten asiakirjojen välityksellä
Tieto lapsista siirtyy lasten pedagogisten asiakirjojen välityksellä. (Lapsen vasu, pedagoginen arvio, pedagoginen selvitys). Tiedonsiirron ja tuen jatkuvuuden kannalta on tärkeää, että pedagoginen tuki on selkeästi avattu lapsen vasussa.
- Kun vasu on valmis ja se on lukittu, huoltajilta varmistetaan lupa vasun siirtoon erillisellä lomakkeella.
- Dotku/Extranet: Huoltajien kirjallinen suostumus tietojen luovuttamiseen ja käsittelyyn
Tarvittaessa tiedonsiirtoa vahvistetaan siirtopalaverilla
- Lapselle, joka tarvitsee tukea varhaiskasvatuksessa, nivelvaiheessa tiedonsiirtoa vahvistetaan siirtopalaverilla. Siirtopalaveri järjestetään yhdessä huoltajien kanssa.
- Jos lapsella hoidolliseen tukeen liittyvä pitkäaikaissairaus tai pysyvä lääkehoito siirtopalaveri on tärkeä.
- Siirtopalaveri voi olla tarpeen myös monikielisten lasten kanssa, jotka vasta harjoittelevat opetuskieltä. Mikäli vanhempien suomen/ruotsin kielentaito sitä edellyttää, käytä tulkkia.
- Lähettävä opettaja vastaa siirtopalaverin koolle kutsumisesta. Siirtopalavereissa on aina huoltaja mukana.