• Oppilaan fyysisellä rajoittamisella tarkoitetaan esimerkiksi kiinnipitämistä., mikä voi tulla kyseeseen vain viimesijaisena toimenpiteenä, jos oppilas voi olla vaaraksi itselleen, toiselle henkilölle tai omaisuudelle. Rajoittaa ei saa enempää eikä pidempää aikaa kuin on välttämätöntä.  Fyysistä rajoittamista tulee siis käyttää vain sen ajan, joka henkilöiden välittömäksi suojaamiseksi tai turvaamiseksi on tarpeen.
  • Jos koulun henkilöstö pystyy arvioimaan etukäteen, että fyysistä rajoittamista voidaan joutua oppilaan kohdalla käyttämään, on hyvä tiedottaa ja keskustella ennakolta toimintatavoista huoltajien kanssa.
  • Voimakeinojen käyttöoikeus merkitsee vakavaa puuttumista perusoikeutena turvattuun henkilökohtaiseen koskemattomuuteen, eikä tähän oikeuteen saa puuttua mielivaltaisesti eikä ilman laissa säädettyä perustetta.
  • Perusopetuslaissa säädetään tarkkarajaisesti opettajan voimakeinojen käytöstä silloin, kun oppilas poistetaan luokkahuoneesta tai oppilaalta otetaan haltuun aine tai esine. Oppilaan muun kiinnipidon edellytyksistä ja noudatettavasta menettelystä ei ole säädetty perusopetuslaissa ja siksi perusoikeuksien rajoittaminen voi tulla yksittäistapauksissa kyseeseen ainoastaan hätävarjeluna tai pakkotilassa sallittuna tekona silloin, kun vähemmän rajoittavat toimet eivät tule kysymykseen. Tällöin kyse on oikeudesta puuttua tilanteeseen fyysisesti rajoittamalla, joka on kaikilla koulun toimijoilla ammattinimikkeestä riippumatta.
  • Oppilasta ei koskaan saa jättää ilman valvontaa, aikuisen tukea ja ohjausta.
  • Rajoittamistilanteissa auttaa, että aikuinen itse on rauhallinen.
  • Tilanteessa olisi hyvä olla läsnä useampi kuin yksi aikuinen.
  • Henkilöstön toiminta rajoittamistilanteessa perustuu aina oppilaantuntemukseen, riskien arviointiin ja kokonaisharkintaan.
  • Jokaisella tilanteessa mukana olleella tulee olla mahdollisuus tulla kuulluksi, kertoa omista kokemuksistaan ja tuntemuksistaan.
  • Jälkiselvittelyyn liittyy takaisin kouluarkeen palaaminen sekä mahdolliset jatkotoimenpiteet sisältäen ennakoivat suunnitelmat toimintatavoista haastavissa tilanteissa.
  • Jälkiselvittely ja ennakoivat toimintasuunnitelmat tehdään yhteistyössä huoltajien kanssa sekä tarvittaessa opiskeluhuollon ja mahdollisen muun moniammatillisen verkoston kanssa.
  • Jälkiselvittelyssä on arvioitava oppilaan tai henkilöstön kyky jatkaa työpäivää sekä mahdolliset perusopetuslain mukaiset kurinpidolliset seuraamukset.
  • Jälkiselvittelyssä huomioitavaa on myös se, että fyysisen rajoittamisen tilanteeseen tai sitä edeltäneeseen tilanteeseen voi liittyä oppilaan tekemiä tekoja, joista on velvollisuus ilmoittaa lastensuojeluun ja/tai poliisille.
  • Jälkiselvittelyssä tulee huomioida tilanteen silminnäkijät ja henkilöt, joihin tilanne on mahdollisesti vaikuttanut. Jos muita koulun oppilaita on ollut läsnä tilanteessa, jossa oppilasta on fyysisesti rajoitettu, oppilaiden huoltajia on hyvä yleisellä tasolla ilman nimi- ja muita yksilöintitietoja tiedottaa, että oppilas on tänään koulussa saattanut nähdä tilanteen, jossa oppilasta on fyysisesti rajoitettu.
  • Fyysisen rajoittamisen tilanteen jälkeen on pyrittävä löytämään syy siihen, miksi tilanteeseen päädyttiin. Syyn selvittyä fyysiseen rajoittamiseen johtavaa tilannetta tulee jatkossa välttää tai yrittää toteuttaa tilanne toisin.
  • Rajoitustoimenpiteet kirjataan noudattamalla työnantajan ohjeistuksia.

 

  • Lyhyesti:
    1. luo turvallinen opiskeluympäristö
    2. ennakoi tilanteita
    3. opeta vuorovaikutustaitoja
    4. varaudu fyysisiin rajoittamistilanteisiin
    5. harjoittele säännöllisesti fyysisen rajoitamisen toimia
    6. rauhoita oppilas pedagogisin keinoin opetusjärjestelyitä ennakolta tekemällä ja ohjaamalla oppilasta esimerkiksi keskustelemalla
    7. toteuta fyysinen rajoittaminen viimesijaisena toimenpiteenä, jos tilanne edellyttää välitöntä puuttumista, eikä vaaraa aiheuttavan toiminnan estäminen muilla keinoilla ole mahdollista
    8. lopeta fyysinen rajoittaminen heti, kun se ei ole enää välttämätöntä tai tilanteeseen liittyvät riskit vaativat sen välitöntä lopettamista
    9. tee jälkiselvittely mahdollisimman pian tilanteen jälkeen

 

Lähteet:

Opetushallitus. Oppilaan fyysinen rajoittaminen perusopetuksessa. Haettu 2023 sivustolta Oppilaan fyysinen rajoittaminen perusopetuksessa | Opetushallitus (oph.fi)