Hoppa till innehåll
- Tarkistetaan, että oppilaalle annettavien kotitehtävien määrä on järkevä.
- Pidetään muut oppilasta opettavat opettajat tietoisina suurista projekteista yms. jotta osataan suhteuttaa annettavien kotitehtävien määrä oppilaan kaikkiin töihin.
- Kotitehtävät merkitään taululle.
- Annetaan oppilaan ottaa taulumerkinnöistä kuva puhelimellaan.
- Merkitään kotitehtävät kodin ja koulun yhteistyövälineeseen, kuten Wilmaan tai vastaavaan.
- Autetaan tarvittaessa oppilasta merkitsemään kotitehtävät (opettaja, ohjaaja, luokkatoveri).
- Tarkistetaan kirjojen ja opiskeluvälineiden mukanaolo päivän päätteeksi.
- Kotitehtävien teon tuki koulussa, läksykerho.
- Käytetään kotitehtävävihkoa.
- Eriytätetään kotitehtävien määrää ja laatua.
- Annetaan muistituet kotiin.
- Annetaan toiminnanohjausapuväline läksyjen tekemiseen kotona.
- Opastetaan huoltajia oppilaan tukemiseen kotitehtävissä.
- Annetaan kotitehtävät aina samalla tavalla, mieluiten sekä suullisesti että kirjallisesti ja vielä kirjasta näyttämällä.
- Huolehditaan, että kotitehtäviä ei anneta kiireessä eikä kotitehtävien merkitsemisestä luisteta kiireen vuoksi.
- Ohjataan oppilasta löytämään rauhallisen kotitehtävien tekemisen paikan vaikka lähikirjastosta.
- Annetaan oppilaan valita esimerkiksi neljästä tehtävästä itse kaksi, mitkä tekee.
- Varmistetaan kotitehtävien sopiva vaikeustaso.
- Annetaan kotitehtävä oppilaan elämänpiiriin kuuluvasta aiheesta.