- Monikieliselle oppilaalle ei tarvitse antaa numeroarvosanaa ennen päättöarviointia.
- Todistuksessa voi käyttää suoritusmerkintää S (hyväksytty).
- Suoritusmerkinnän S tukena käytetään sanallisen arvioinnin lauseketta lausepankista.
- Lausepankin lausekkeet:
- Osoitat osaamistasi oppimistilanteissa tuetusti. (Oppilaan antama kokonaisnäyttö on hyvin niukkaa.)
- Osoitat osaamistasi oppimistilanteissa vaihtelevasti. (Oppilas osallistuu oppimistilanteisiin vaihtelevasti ja osoittaa joskus osaamistaan.)
- Osoitat osaamistasi oppimistilanteissa hyvin. (Oppilas pyrkii useimmiten osallistumaan oppimistilanteisiin ja näyttämään osaamistaan.)
- Osoitat osaamistasi oppimistilanteissa erinomaisesti. (Oppilas osallistuu oppimistilanteisiin ja näyttää osaamistaan aktiivisesti.)
- S-merkintä edellyttää, että oppilas on saavuttanut hänelle asetetut tavoitteet.
- Lukuvuositodistukseen tulee kirjata tieto, jos oppilaan suoritukset ovat jonkun muun kuinopiskellun vuosiluokan tavoitteita (suoritus on osittain/kokonaan x. vuosiluokan tavoitteita).
- Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta.
- Suomen kielen taidon puute ei saa vaikuttaa arviointiin. Arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan kielitaidon taso koulun opetuskielessä sekä arvioinnin kohteena olevan oppiaineen tiedonalan kielessä. Osaamista tulee voida näyttää monella eri tavalla.
- Oppilaan tulee saada tavoitteiden mukaista opetusta ja arvioinnin kohteen tulee olla opetettu sisältö.
- Tavoitteet voivat perustua oppiaineen tavoitteiden ydinsisältöihin painoalueittain, jos oppilas opiskelee tehostetussa tai erityisessä tuessa. Tavoitteet kirjataan oppimissuunnitelmaan.
- Oppilaan tulee saada opetusta sillä tasolla, jonka tavoitteet hänen mahdollista saavuttaa. Jos oppilas on oppinut neljännen vuosiluokan matematiikkaa, hänelle ei voi seuraavaksi antaa kahdeksannen vuosiluokan materiaaleja ja tavoitteita.
- Jokainen opettaja on oman oppiaineensa osalta vastuussa tavoitteiden määrittelystä ja oikean tasoisen opetuksen toteuttamisesta.
- Myös yleisessä tuessa laaditaan tarvittaessa oppimissuunnitelma, jossa määritellään keskeisiätavoitteita ja sisältöjä, hyödynnetään mahdollisesti vuosiluokkiin sitomatonta opiskelua ja suunnitellaan sekä yleinen että kielellinen tuki.
- Oppilas voi myös edetä vuosiluokkiin jaetun oppimäärän sijaan vuosiluokkiin sitomattomasti oman opinto-ohjelmansa mukaisesti.
- Suuntaa tavoitteiden määrittelyyn ja arviointiin antavat 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin sekäperusopetuksen päättöarvioinnin kriteerit.
Lähteet:
- Perusopetuslaki
- POPS 2014
- Kuukka, K. (OPH) sähköpostitse 11.5.23 ja 17.5.23 sekä suullisesti 15.3.23