Erityinen tuki Pedagoginen selvitys ja HOJKS |
Tehostettu tuki Pedagoginen arvio ja oppimissuunnitelma |
Yleinen tuki Oppimissuunnitelma |
Pedagogisten asiakirjojen laatimisen yleisiä periaatteita
- Pedagogisten asiakirjojen tarkoituksena on ohjata suunnitelmalliseen ja oppilaalle sopivimman tuen antamiseen. Tärkeää on tarjota tukea heti tuen tarpeen ilmettyä.
- Pedagogiset asiakirjat ovat salassa pidettäviä ja niitä saavat lukea vain oppilasta opettava ja kasvattava henkilöstö ja muut tietoja työtehtävissään tarvitsevat henkilöt. Tietoja voi saada siinä laajuudessa kuin työtehtävissä tarvitaan.
- Oppilas tai huoltaja ei voi kieltäytyä perusopetuslaissa säädetyn tuen vastaanottamisesta, eikä huoltajan allekirjoitusta tarvita pedagogisissa asiakirjoissa.
- Pedagogisissa asiakirjoissa voi olla maininta muista hyödynnetyistä asiakirjoista, esimerkiksi asiantuntijalausunnoista, mutta niitä ei referoida suoraan.
- Pedagogisiin asiakirjoihin voidaan kirjata, että oppilas on ohjattu opiskelijahuollon asiantuntijan puoleen palveluiden saamiseksi, mutta tämän tarkemmin asiaa ei yksilöidä.
- Sairauden tai oireyhtymän vaikutus käytännössä oppimiseen, koulunkäyntiin ja tuen järjestelyihin voidaan kirjata, mutta itse diagnooseja tai lääkitykseen liittyviä asioita ei kirjata.
- Asiakirjoissa asiat esitetään lyhyesti, selkeästi ja neutraalisti, oppilaan ja henkilöstön toimintaa kuvaten.
- Pedagogisia asiakirjoja säilytetään 10 vuotta oppivelvollisuuden päättymisen jälkeen kunnan arkistointiohjeiden mukaisesti.
Tuen tasoilla siirtymisen prosessit
Yleisestä tehostettuun
Pedagoginen arvio | Opiskeluhuollon ammattihenkilön arvio | Oppimissuunnitelma |
Tehostettuun tukeen siirrettäessä ensin laaditaan pedagoginen arvio, joka sisältää opiskeluhuollon asiantuntijan, oppilaan ja huoltajan kommentit, sitten laaditaan oppimissuunnitelma.
Tehostetusta yleiseen
Uusi pedagoginen arvio | Opiskeluhuollon ammattihenkilön arvio | Mahdollinen yleisen tuen oppimissuunnitelma (ei pakollinen) |
Takaisin yleiseen tukeen siirrettäessä ensin laaditaan uusi pedagoginen arvio, johon perustuen opiskeluhuollon asiantuntija tekee päätöksen, sitten voidaan tehdä yleisen tuen oppimissuunnitelma, jos se koetaan tarpeelliseksi.
Tehostetusta erityiseen
Pedagoginen selvitys | Opiskeluhuollon ammattihenkilön arvio | Oppilaan ja huoltajan kuuleminen | Hallintopäätös erityisestä tuesta | HOJKS |
Erityiseen tukeen siirtämisessä ensin laaditaan pedagoginen selvitys, johon kirjataan opiskeluhuollon asiantuntijan, oppilaan ja huoltajan (kuuleminen) kommentit, jonka jälkeen asiakirja lukitaan.
Erityisestä tehostettuun
Uusi pedagoginen selvitys | Opiskeluhuollon ammattihenkilön arvio | Oppilaan ja huoltajan kuuleminen | Hallintopäätös erityisen tuen päättymisestä | Tehostetun tuen oppimissuunnitelma |
Erityisestä tuesta tehostettuun tukeen siirtämisessä ensin laaditaan uusi pedagoginen selvitys, johon kirjataan opiskeluhuollon asiantuntijan, oppilaan ja huoltajan kommentit, jonka jälkeen asiakirja lukitaan.
Pedagoginen arvio
- Tehostetun tuen aloittaminen perustuu pedagogiseen arvioon.
- Arvioon kirjataan oppilaan oppimisvalmiudet (työskentelytaidot, sosiaaliset taidot, tunne-elämä ja oppiaineet).
- Arvioon kirjataan oppilaan oma arvio koulunkäyntiin liittyvistä valmiuksista, kiinnostuksen kohteista ja erityistarpeista. Koulunkäyntiin liittyvien asioiden lisäksi voi miettiä myös koulun ulkopuolisia asioita, jotka näkyvät oppilaan koulutyössä.
- Arvioon kirjattavissa opetusjärjestelyissä kuvataan luokka, ryhmän koko, käytössä olevat apuvälineet, samanaikaisopetus, joustavat opetusryhmät, jakotunnit ja/tai osallistuminen S2-opetukseen.
- Arvioon kirjataan oppilaan saama yleinen tuki, arvio yleisen tuen tukimuotojen vaikutuksista ainakin kuluneen lukuvuoden osalta ja arvio siitä, onko oppilas saanut riittävästi, monipuolisesti ja oikea-aikaisesti näitä tukitoimia.
- Arvioon kirjataan oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin kokonaistilanne oppilaan ja huoltajan näkökulmasta siten, että oppilaan ja huoltajan näkemykset tulee kirjattua selkeästi.
- Arvioon kirjataan oppimiseen ja koulunkäynnin kokonaistilanne koulun näkökulmasta ja koulunkäyntiin liittyvät erityistarpeet.
Oppimissuunnitelma
- Tehostetun tuen aikana oppilaalle järjestettävä tuki kirjataan oppimissuunnitelmaan, joka laaditaan pedagogisen arvion pohjalta.
- Oppimissuunnitelma laaditaan yhteistyössä oppilaan ja huoltajien sekä oppilasta opettavien opettajien sekä tarpeen mukaan erityisopettajan ja muiden asiantuntijoiden kanssa.
- Oppilaan osuus suunnittelussa kasvaa siirryttäessä perusopetuksen ylemmille luokille. Oppilaan kanssa sovitaan, mihin oppilas sitoutuu: konkreettiset asiat, joita oppilas tekee suunnitelman toteutumiseksi. Esimerkiksi: sitoudun tulemaan läksykerhoon.
- Oppimissuunnitelma antaa pohjan oppilaan edistymisen arvioinnille. Sen laatimisen yhteydessä sovitaan tavoitteiden toteutumisen seurannasta, arvioinnista ja suunnitelman tarkistamisen aikataulusta. Oppimissuunnitelma tarkistetaan vastaamaan tuen tarvetta oppilaan tilanteen muuttuessa. Seurannat aina vähintään lukukauden päättyessä.
- Oppimissuunnitelman laatimisesta sekä tarkastamisesta vastaa oppilaan opettaja tai luokanohjaaja.
Pedagoginen selvitys
Pedagoginen selvityksen laadinta tulee aloittaa, kun tehostetun tuen tukitoimet eivät riitä ja arvioidaan tarvetta siirtyä erityiseen tukeen.
- Pedagoginen selvitys laaditaan myös, kun arvioidaan siirtymistä erityisestä tuesta tehostettuun sekä silloin kun erityisen tuen päätökseen sisältöön tulee muutoksia.
- Selvitys laaditaan yhteistyössä oppilaan opettajien, oppilaan ja huoltajien kanssa.
- Selvitykseen kirjataan oppilaan saama tuki ja arvio eri tukimuotojen vaikutuksista.
- Selvitykseen kirjataan oppilaan oma arvo sekä huoltajien näkemykset koulunkäyntiin liittyvistä valmiuksista, kiinnostuksen kohteista ja erityistarpeista.
- Selvitykseen kirjataan oppimiseen ja koulunkäynnin kokonaistilanne koulun näkökulmasta ja koulunkäyntiin liittyvät erityistarpeet.
- Opiskelijahuollon asiantuntijan arvion tulee olla kirjattuna ennen oppilaan ja huoltajien kuulemista.
- Mikäli oppilaalle esitetään opiskelua erityisluokalla, tulee jo ennen päätöksen tekemistä selvittää hänen mahdollisuutensa opiskeluun yleisopetuksen yhteistyöluokalla. Opiskelu järjestetään siten, että oppilas saa riittävän tuen yleisopetuksen yhteistyöluokalla opiskeluun.
- Ennen oppiaineen oppimäärän yksilöllistämistä, tulee oppilaalla olla ollut tehostetun tuen oppimissuunnitelmaan kirjattuna opiskelun erityiset painoalueet kyseisessä oppiaineessa.
- Jos oppilas ei ole selvinnyt opinnoista hyväksytysti painoalueitakaan käyttäen, pedagogisessa selvityksessä esitetään perustelu oppiaineen yksilöllistämisestä.
- Rehtori/apulaisrehtori tai muu sovittu henkilö lukitsee asiakirjan, kun se on käyty oppilaan ja huoltajan kanssa läpi.
- Salassapidon velvoite koskee myös pedagogisen selvityksen käsittelyä. Moniammatillisen käsittelyn yhteydessä tulee harkita tapauskohtaisesti, ketkä osallistuvat asian käsittelyyn.
Oppilaan ja huoltajan kuuleminen pedagogisessa selvityksessä
HUOM! Vaikka huoltajan mielipide olisi eriävä koulun mielipiteen kanssa, se kirjataan sellaisenaan kuulemiskohtaan.
Ennen erityisen tuen päätöksen tekemistä on kuultava huoltajaa.Kuulemisesta säädetään hallintolaissa:
”Kuulemisesta ilmoittaminen
Asianosaiselle on ilmoitettava kuulemisen tarkoitus ja selityksen antamiselle varattu määräaika. Kuulemista koskevassa pyynnössä on tarvittaessa yksilöitävä, mistä seikoista selitystä pyydetään. Asianosaiselle on toimitettava kuulemisen kohteena olevat asiakirjat alkuperäisinä tai jäljennöksinä taikka varattava muutoin tilaisuus tutustua niihin.”
Kuulemisessa on huomioitava:
- Huoltajalle tuleeetukäteenselvittää kuulemisen tarkoitus.
- Ennen kuulemista on varmistettava, että huoltajaymmärtääpedagogisen selvityksen sisällön.
- Henkilökohtainen tapaaminen on suositeltavin tapa kuulemisen järjestämiseksi.
Kuulemisessa tulee selkeästi ilmetä huoltajan mielipide:
- lapsentuen tasoon
- koulupaikkaan
- mahdollisiinyksilöllistettyihin oppiaineisiin
”Huoltaja X:n mielestä hänen lapsensa tarvitsee erityistä tukea. Opetuksen järjestämisen suhteen huoltaja toivoo, että hänen lapsensa voisi käydä lähikoulua/alueellista pienluokkaa/keskitetyn palvelun pienluokkaa.”
HUOM! ”Huoltaja hyväksyy pedagogisen asiakirjan sisällön.” ei ole riittävä kuuleminen.
Jos huoltajan mielipide on eriävä koulun mielipiteen kanssa, se kirjataan sellaisenaan kuulemiskohtaan.
Kuulemisen määräaika:
- Huoltajalla onkaksi viikkoaaikaa kommentoida selvitystä ennen sen lukitsemista.
- Kuulemisaika alkaa vasta, kun pedagoginen selvitys onkokonaisuudessaan valmis. Tällöin asiakirjassa on myös oppilashuollon kommentti.
HOJKS
- HOJKS eli henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma, on kirjallinen suunnitelma oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin tavoitteista, sisällöistä, käytettävistä opetusjärjestelyistä, pedagogisista menetelmistä ja oppilaan tarvitsemasta tuesta ja ohjauksesta sekä käytettävistä osaamisen osoittamisen sekä arvioinnin menetelmistä sekä aikatauluista.
- Oppilaan opettajat laativat suunnitelman yhteistyössä oppilaan ja huoltajan kanssa.
- Suunnitelmasta tulee ilmetä oppilaan erityisen tuen päätöksen mukainen opetus ja muu tuki.
- HOJKS laaditaan viimeisimmän pedagogisen selvityksen pohjalta.
- Suunnitelmassa ei kuvata oppilaan henkilökohtaisia ominaisuuksia, vaan kuvataan valmiuksia ja vahvuuksia ja tuen tarpeita toiminnan kautta.
- Suunnitelmassa ei mainita diagnooseja, lääkityksiä, MAR-palavereita tai opiskeluhuollollisia toimia.
- Erityisessä tuessa olevalle oppilaalle laaditaan uusi HOJKS aina lukuvuoden alussa, lukuvuosittaisen ohjeen mukaiseen päivämäärään mennessä.
- HOJKS:aan kirjattuja tavoitteita seurataan ja arvioidaan koko ajan.
- Oppilaan tilanteen ja tuen tarpeen muuttuessa HOJKS tarkistetaan myös lukuvuoden aikana.
- HOJKS:n toteutuminen koko lukuvuoden osalta arvioidaan yhteistyössä oppilaan ja huoltajan kanssa aina tarvittaessa, vähintään kerran lukuvuodessa, viimeistään toukokuussa.
- Tarkistamisesta ja päivittämisestä vastaa HOJKS:n laatija, joka kutsuu koolle tarvittavat tahot.