Taustaa
Oppivelvollisen on suoritettava hyväksytysti kaikki perusopetuksen oppimäärään kuuluvat yhteiset oppiaineet saadakseen todistuksen perusopetuksen koko oppimäärän suorittamisesta. Jos oppilas siirtyy perusopetukseen myöhäisessä vaiheessa, hänen tulee erityisessä tutkinnossa suorittaa aiemmin päättyneet oppimäärät. Turun perusopetuksessa ennen yhdeksättä luokkaa päättyviä oppimääriä ovat kuvataide, käsityö, musiikki, kotitalous ja historia.
Perusopetukseen valmistavan opetuksen oppilaan omaan opinto-ohjelmaan voi kuulua perusopetuksen oppimäärän mukaisia eri oppiaineiden opintoja. Oppilas voi saada todistuksen edellä mainittujen opintojen hyväksytystä suorittamisesta osallistumalla perusopetuslaissa tarkoitettuun erityiseen tutkintoon.
Erityiseen tutkintoon osallistuvan tulee osoittaa, että hänen tietonsa ja taitonsa vastaavat eri oppiaineissa perusopetuksen oppimäärän mukaisia tietoja ja taitoja. Tutkintoon osallistuvan oppilaan osaamista arvioidaan suhteessa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määriteltyihin ja Turun kaupungin peruskoulujen opetussuunnitelmassa tarkennettuihin eri oppiaineiden tavoitteisiin. Oppilaan osaamisen tason määrittelyssä käytetään apuna perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin sisältyviä hyvän osaamisen kuvauksia ja päättöarvioinnin kriteerejä. Erityisessä tutkinnossa voidaan suorittaa oppiaineen koko oppimäärä tai osia siitä, kuten jonkin vuosiluokan oppimäärä.
Erityisen tutkinnon hyväksytysti suorittaneelle annetaan todistus perusopetuksen oppimäärän suorittamisesta kokonaan tai osittain. Jos oppimäärän suorittaa erityisessä tutkinnossa perusopetuksen aikana ennen päättötodistuksen antamista, voi arvosanan siirtää päättötodistukseen, eikä erillistä todistusta erityisestä tutkinnosta tarvitse antaa.
Käytännön toteutus
Oppilaat voivat suorittaa erityisessä tutkinnossa arviointikokonaisuuden, joka perustuu päättöarvioinnin kriteereihin. Aineenopettaja laatii sopivan kokonaisuuden, jonka suorittamisella oppilas voi osoittaa osaamisensa.
Oppilaille voidaan tehdä arviointikirja yleisopetukseen jo valmistavan opetuksen aikana, jolloin suoritukset voidaan kirjata suoraan ko. arviointikirjaan. Jos arviointikirjaa ei ole tehty valmistavan opetuksen aikana, mahdolliset suoritetut päättöarvioinnit kirjataan arviointikirjaan yleisopetukseen siirtymisen jälkeen.
Jos oppilaalla on jonkin muun valtion päättötodistus, osaaminen tulee myös siinä tapauksessa osoittaa Suomen perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisesti erityisessä tutkinnossa.
Perusopetuslaki (628/1998) 38 § ja Perusopetuslaki (628/1998) 18 § Perusopetusasetus (852/1998) 23 § ja Perusopetusasetus (852/1998) 23 §