• Perusopetuslain mukaan opetukseen osallistuvalla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön.
  • Kouluilla on omat järjestyssääntönsä, joilla edistetään koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä. Ne on laadittu yhdessä koulun henkilöstön, oppilaiden ja huoltajien kanssa ja niitä noudatetaan kouluaikana, koulualueella sekä koulunkäyntiin liittyvissä tilaisuuksissa ja tapahtumissa.
  • Kouluilla on myös omat ohjeensa siitä, miten toimitaan äkillisissä kriiseissä, uhka- ja vaaratilanteissa.
  • Oppilaan turvallisuusosaaminen on osa perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteita.
  • Yhteisöllinen opiskeluhuollon tehtävänä on edistää oppilaiden hyvinvointia ja turvallisuutta antaen heille samalla niihin liittyviä toimintamalleja.
  • Turvallisuuden kokemus on oppimisen edellytys ja sen kuuluu ihmisen perustarpeisiin.
  • Oppilaan fyysiseen turvallisuuteen sisältyy oikeus fyysiseen koskemattomuuteen, yksityisyyteen sekä turvalliseen kasvu- ja elinympäristöön.
  • Psyykkiseen turvallisuuteen sisältyvät luottamuksellinen ja turvallinen ilmapiiri, mahdollisuus tunteiden ilmaisuun, aikuisten toiminnan johdonmukaisuus ja ennustettavuus sekä mahdollisuus saada apua luotettavilta ja turvallisilta aikuisilta. Oppilaiden psyykkistä turvallisuutta voidaan edistää muun muassa vahvistamalla tunnetaitoja ja itsetuntoa.
  • Sosiaalisesti turvallisessa ympäristössä oppilas voi toteuttaa perustarvettaan kuulua joukkoon ja yhteisöön. Mahdollisuus osallistua ja toimia vertaisryhmässä ilman pelkoa tulla kiusatuksi tai jätetyksi ryhmän ulkopuolelle ovat sosiaalisen turvallisuuden kannalta keskeisiä tekijöitä.
  • Psyykkistä ja sosiaalista turvallisuutta edistetään myös tukemalla ryhmäytymistä sekä varmistamalla, että jokainen oppilas pääsee osalliseksi ryhmässä, eikä tule sosiaalisesti torjutuksi. Opettajan tehtävänä on luoda turvallinen ja hyväksyvä ilmapiiri luokkaan. Kaveritaitoja voidaan tukea esimerkiksi mahdollistamalla erilaisia sosiaalisia tilanteita leikin ja oppimisen kautta. Oppilaiden psyykkiseen turvallisuuteen voidaan vaikuttaa myös oppimisympäristön muokkaamisella.

Lähteet

  • Finlex. Perusopetuslaki. Haettu 2023 osoitteesta https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980628#L7P29
  • Holopainen, P., Järvinen, R., Kuusela, J. ja Packalen, P. 2009. Työrauha tavaksi. Kohtaaminen, toimintakulttuuri ja pedagogiikka koulun arjessa. Edita Prima Oy
  • Mannerheimin lastensuojeluliitto. Jokaisella lapsella on oikeus turvalliseen kasvuympäristöön. Haettu 2023 osoitteesta https://www.mll.fi/blogi/jokaisella-lapsella-on-oikeus-turvalliseen-kasvuymparistoon/
  • Opetushallitus. Psyykkinen turvallisuus. Haettu 2023 osoitteesta https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/psyykkinen-turvallisuus
  • Opetushallitus. Turvallisuusosaaminen. Haettu 2023 osoitteesta https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/turvallisuusosaaminen
  • Sandberg, E. 2021. Pedagoginen tuki perusopetuksessa ja toisella asteella.
  • Vitka, T. 2018. Laaja-alainen erityisopetus yläkoulussa.