Tuen kirjaamisella on seuraavia merkityksiä:
- kokonaisuus hahmottuu niin kodille kuin koululle
- tukitoimien kirjaaminen mahdollistaa annetun tuen riittävyyden seurannan ja arvioinnin
- tukitoimien kirjauksien kirjaaminen tukee pedagogisen arvion ja pedagogisen selvityksen laatimista
- annettu tuki on kirjattava oppilaan sekä henkilöstön oikeusturvan kannalta
- dokumentoituihin ja tallennettuihin tietoihin voidaan tarvittaessa palata oppivelvollisuuden päättymisen jälkeenkin
- Asiakirjat mahdollistavat tuen jatkumon.
Huom! Tieto jatko-opintoihin oleellisesti vaikuttavasta psykososiaalisen tuen tarpeesta, jatko-opintoja rajoittavista terveyteen liittyvistä tekijöistä ja kiusaamisselvittelyistä tulee siirtää oppilaanohjaajalle, jos huoltaja tai oppilas ei sitä erikseen kiellä.
- Asiakirjojen kirjoittamiseen osallistuu kaikki oppilasta opettavat ja tarvittaessa opiskeluhuoltoa. Kuntoutustahot osallistuvat usein huoltajan luvalla palavereihin.
- Pedagogisiin asiakirjoihin ei kirjata oppilaan henkilökohtaisia ominaisuuksia, diagnooseja, lääkityksiä (kuuluu terveydenhuollolle) tai oppilaan/perheen sosiaali- ja terveydenhuoltoon liittyviä asioita.
- Pedagogisiin asiakirjoihin kirjataan, miten sairaus tai oireyhtymä vaikuttaa käytännössä oppimiseen ja koulunkäyntiin ja miten tämä otetaan huomioon oppilaan opetusta ja tukea järjestettäessä.
- Oppilaan aiempia asiakirjoja hyödynnetään uuden kirjoittamisessa.
- Opetusjärjestelyihin kirjataan luokka, ryhmän koko, käytössä olevat apuvälineet, samanaikaisopetus, joustavat opetusryhmät, jakotunnit ja osallistuminen S2-opetukseen.
- Toteutuneen tuen kuvaamisessa riittää, kun kirjataan vuoden sisällä annetut tukitoimet.
- Opiskeluhuollon asiantuntijan arvion tulee olla valmiina ennen oppilaan ja huoltajan antamia kommentteja.
- Opiskeluhuollon asiantuntijan arvion tulee olla huoltajalla tiedossa.
- Pedagogisessa asiakirjassa keskitytään kyseessä olevaan oppilaaseen ja lähtökohtana on oppilaan oma yksilöllinen tilanne tarpeineen ja vahvuuksineen.
- Kuvaillaan oppilaan toimintaa.
- Oppilaan toiminnan kuvaamisella konkretisoidaan, miten vahvuudet ja haasteet ilmenevät kouluarjessa. Pitäydytään vain tapahtuneen kuvaamisessa, eikä tehdä tulkintoja.
- Kirjataan asiat tavoitteiden muotoon.
- Asiakirjoihin kirjataan, mitä taitoja oppilaalla jo on ja mitkä ovat hänen seuraavat tavoitteensa.
- Kirjataan näkyviin, miten vahvuuksia hyödynnetään oppimisen tukena ja miten oppilaalle annetaan systemaattisesti kannustavaa palautetta.
- Tavoitteet ja tukitoimet kirjataan konkreettisesti ja yksiselitteisesti.
- Tavoitteiden tulee olla saavutettavia.
- Selkeät tavoitteet auttavat oppilasta ymmärtämään, mitä häneltä odotetaan ja seuranta ja arviointi on helpompaa.
- Isommat tavoitekokonaisuudet pilkotaan pienempiin osatavoitteisiin. Tavoitteita voi lukuvuoden aikana lisätä ja muokata oppilaan tarpeen mukaan.
- Asiakirjoissa käytetään koulun arjen käsitteitä ja kuvataan käytännöt hyvin konkreettisesti ja riittävän yksityiskohtaisesti.
- Kirjaukset tehdään käyttäen selkeää kieltä ja lyhyitä lauseita.
- Pyritään käyttämään arkielämän ilmaisuja ja kuvaamaan asiat käytännönläheisesti.
- Pedagogisen asiakirjan laatimisessa on kiinnitettävä erityistä huomiota siihen, että kirjoittaminen on oppilasta ja perhettä kunnioittavaa. Sanoilla on väliä.