Lapsen oikeus tukeen | Osallisuus ja yhteistyö | Laadukas pedagogiikka tuen perustana | Tuen kolmitasoisuus | Inklusiiviset toimintaperiaatteet | Vastuu tuen järjestämisestä |
Lapsen oikeus tukeen
Jokaisella lapsella on oikeus saada hänen yksilöllisen kehityksensä, oppimisensa ja hyvinvointinsa edellyttämää tukea varhaiskasvatuksessa. Tuki rakentuu lapsen yksilöllisiin tarpeisiin vastaamisesta sekä yhteisöllisistä ja oppimisympäristöihin liittyvistä ratkaisuista. Tuen järjestämistä ohjaa lapsen edun ensisijaisuus.
Osallisuus ja yhteistyö
Tuen suunnittelussa keskeistä on sekä lapsen että huoltajien osallisuus. Lapsen vahvuudet, kiinnostuksen kohteet ja tarpeet tunnistetaan yhdessä lapsen, huoltajien ja henkilöstön kanssa ja tukitoimia suunnitellaan yhteistyössä. Kun tuen suunnittelu ja arviointi edellyttää monialaista yhteistyötä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden kanssa, yhteistyötä tehdään lapsen tarpeiden mukaan huoltajia ja varhaiskasvatusta kuunnellen.
Laadukas pedagogiikka tuen perustana
Lapsen tuen tarpeet voidaan luotettavasti arvioida, kun lapsiryhmän pedagoginen toiminta on kunnossa. Henkilöstö tiedostaa lasten tuen tarpeiden tilannesidonnaisuuden: tuen tarve on yhteydessä olosuhteisiin, joissa lapsi toimii. Mikäli lapsen arjessa havaitaan haasteita, lapsen opettaja ja ryhmän henkilöstö arvioivat miten ryhmän struktuurit, toimintatavat ja tilannesidonnaiset tekijät vaikuttavat havaittuihin haasteisiin. Ryhmän toimintatapoja ja struktuureja muokataan lasten tuen tarpeet huomioiden.
Tuen kolmitasoisuus
Tukea annetaan yleisenä, tehostettuna ja erityisenä. Yleistä tukea annetaan viivytyksettä heti tuen tarpeen ilmettyä. Yleinen tuki muodostuu yksittäisistä tukimuodoista. Jos lapsi tarvitsee vahvempaa tukea, on tukea annettava tehostettuna tai erityisenä tukena lapsen tarpeiden mukaan. Tehostettu tuki muodostuu säännöllisistä ja samanaikaisesti toteutettavista useista tukimuodoista. Erityinen tuki muodostuu useista tukimuodoista ja on jatkuvaa ja kokoaikaista. Tuen tasoilla liikutaan joustavasti. Mikäli on selvää, että lapsella on tarve tehostetulle tai erityiselle tuelle, lapsi voi saada suoraan vahvempaa tukea, vaikka hän ei olisi aiemmin saanut tukea alemmalla tuen tasolla.
Inklusiiviset toimintaperiaatteet
Tukea järjestetään inklusiivisten periaatteiden mukaisesti. Inkluusion toimintaperiaatteisiin kuuluvat kaikkia lapsia koskevat yhtäläiset oikeudet, tasa-arvo, yhdenvertaisuus, syrjimättömyys, moninaisuuden arvostaminen sekä sosiaalinen osallisuus ja yhteisöllisyys. Inkluusion arvopohjaiset periaatteet näkyvät kokonaisvaltaisesti varhaiskasvatuksen järjestämisessä sekä pedagogisen toiminnan toteuttamisessa. Jokaisen lapsen oppimista ja täysimääräistä osallisuutta edistetään. Inkluusioon liittyvät myös kielitietoisuus, lasten ja perheiden kielellisen ja kulttuurisen monimuotoisuuden arvostaminen sekä lasten monikielisyyden tukeminen.
Vastuu tuen järjestämisestä
Varhaiskasvatuksen tuen järjestämisestä vastaa varhaiskasvatuksen palveluntuottaja (kunnallinen tai yksityinen). Lähtökohtaisesti jokaisella lapsella on oikeus saada tukea omassa lapsiryhmässään päiväkodissa tai perhepäivähoidossa erilaisin joustavin järjestelyin. Kun lapsen tuen tarve on vahva, lapsen varhaiskasvatus järjestetään päiväkodissa. Mikäli tuen tarpeet sitä edellyttävät, lapsen varhaiskasvatus voidaan järjestää pienennetyssä ryhmässä, alueellisessa integroidussa ryhmässä tai erityisryhmässä.
Tuen tason vahvistaminen edellyttää aina, että opettaja on kirjannut lapselle esitettävät tukitoimet lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan ja kuullut huoltajia huoltajien kuulemista koskevan ohjeistuksen mukaisesti. Huoltajien kuulemisesta vastaa lapsen opettaja. Yksityisessä varhaiskasvatuksessa työskentelevä opettaja kutsuu kuulemistilaisuuteen mukaan kunnallisen alueellisen varhaiskasvatuksen erityisopettajan.
Huoltajan kuulemisen jälkeen opettaja vie lapsen varhaiskasvatussuunnitelman ja mahdolliset liitteet alueellisen LATU-työryhmän käsiteltäväksi. Päätökset tehostetusta tuesta, erityisestä tuesta ja yleisen tuen tukipalveluista tekee varhaiskasvatuksen erityispalvelupäällikkö alueellisten LATU-työryhmien valmistelun pohjalta. Hallintopäätöksen jälkeen opettaja päivittää lapsen varhaiskasvatussuunnitelman tuen päätöksen mukaiseksi lapselle annettava tuki huomioiden.