• Mikäli oppilas ei saavuta arvosanaa viisi painoalueittaisesta opetuksesta huolimatta, voidaan kyseisen oppiaine yksilöllistää.
  • Mikäli edes oppiaineen keskeisiin sisältöihin liittyvien tavoitteiden saavuttaminen hyväksytysti ei tuesta huolimatta ole oppilaalle mahdollista, oppiaineen oppimäärä voidaan yksilöllistää.
  • Kieli- ja kulttuuritausta, poissaolot, motivaation puute, puutteellinen opiskelutekniikka tai käyttäytymisen haasteet eivät yksistään voi olla syynä oppimäärän yksilöllistämiseen, vaan oppilaan tulee saada ohjausta ja tukea näissä asioissa.
  • Oppiaineen oppimäärän yksilöllistäminen merkitsee oppilaan oppimiselle asetettavan tavoitetason määrittelemistä hänen edellytystensä mukaiseksi.
  • Yksilöllistetyn oppimäärän tavoitteet ja sisällöt johdetaan oppiaineen luokka-asteen yleisistä tavoitteista ja sisällöistä, myös alempien luokkien tavoitteita ja sisältöjä voidaan soveltaa.
  • Oppimäärän yksilölliset tavoitteet ja sisällöt kuvataan selkeästi ja yksityiskohtaisesti oppilaan HOJKSissa.
  • Oppilaan opetus ja arviointi toteutetaan HOJKSiin kirjatun perusteella kyseisessä oppiaineessa.
  • Oppilaan suorituksia arvioidaan suhteessa HOJKSissa määriteltyihin henkilökohtaisiin tavoitteisiin.
  • Oppilaan opiskelua tuetaan lisäksi erilaisilla pedagogisilla järjestelyillä ja tarvittaessa eri tukimuodoilla.
  • Kunkin oppiaineen opetuksesta vastaava opettaja tai opettajat yhdessä, laativat edellä mainitut HOJKSin sisällöt.