Mitä? | Miksi? | Miten? | Yhteisopettajuuden toimintamalleja |
Mitä?
- Yleisen tuen keino ja tapa toteuttaa opetusta.
- Kahden tai useamman opettajan tasa-arvoista yhteistyötä, jossa heillä on tasa-arvoinen rooli.
- Opetuksen muoto, jossa suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista vastataan yhdessä.
Miksi?
- Mahdollisuus monipuolisempiin opetusmenetelmiin kuin yksi.n opetettaessa.
- Oppilaat saavat sosiaalisen mallin yhteistyöstä.
- Erityisen tuen oppilaiden kokemukset osallisuudesta lisääntyvät.
- Yhteisöllisyys luokassa ja koulussa kasvaa.
- Erityisopettajan ja luokanopettajan yhteistyössä tukitoimet tulevat luokkaan ja eriyttäminen tapahtuu kotiluokassa.
- Työrauha paranee.
- Oppilaiden turvallisuuden tunne kasvaa.
- Opettajien ammattitaito kehittyy.
- Opettajat oppivat mukauttamaan opetustaan ja oppivat toisiltaan. Syntyy laadukkaampaa opetusta.
- Työssäjaksaminen paranee (vastuu jakaantuu, työskentely helpottuu ja monipuolistuu).
- Oppilailla vähemmän odotusaikaa ja enemmän tukea saatavilla.
- Eriarvoisuus ja leimautuminen luokassa vähenee.
- Useampi opettaja takaamassa monikanavaisuutta.
- Avoimuus lisääntyy.
- Oppilaan taitojen havainnoiminen ja arvioiminen helpottuu.
- Opettaja ei jää yksin.
Miten?
- Vaatii esihenkilön tuen.
- Lukujärjestys vaatii omanlaisensa ratkaisut (esimerkiksi yhteisen suunnitteluajan järjestäminen).
- Opettajat sopivat yhdessä, miten kauan yhteiseen suunnitteluun käytetään aikaa.
- Opettajat sopivat erikseen jaksosuunnittelusta, teemasuunnittelusta, tuntisuunnittelusta.
- Kaikkea ei suunnitella yhdessä, vaan vastuuta jaetaan.
- Strukturoinnissa huomioitava:
- tilojen selkeä ja tarkoituksenmukainen käyttö.
- ajan ja siirtymien suunnitteleminen (miten paljon tietty jakso, asia tai tehtävä vie aikaa).
- tarkat yhteiset rutiinit, yhteistoiminnan tavoitteet ja käyttäytymisohjeet (selkeä viikko- ja päivästruktuuri).
- työskentelyn vaiheistus ja mallinnus (tunnin tavoitteet oppilaiden ja opettajien tietoisuuteen).
- Opettajilla oltava samanlainen käsitys työrauhan muodostamiseen ja ylläpitoon liittyvissä asioista.
- Opettajilla oltava yhteiset toimintatavat luokan käyttäytymisen suhteen (positiivisen palautteen antaminen, johdonmukaisuus käyttäytymiseen puuttumisessa, oppilaiden toimintaohjeet, haastavien tilanteiden ennakointi, siirtymien työrauha).
- Eriyttäminen ja joustavat ryhmittelyt pohdittava yhdessä.
- Yhdessä sovittava muun muassa: minne yhteiset suunnitelmat tallennetaan, milloin ja miten yhteinen suunnitteluaika käytetään ja kuka suunnitteluajalle osallistuu, mitkä sisällöt suunnitellaan yhdessä, miten vastuu jaetaan opetuksesta ja tuntisuunnittelusta ja miten arviointi hoidetaan.
- Yhdessä sovittava myös, miten keskinäinen vuorovaikutus, yhteydenpito huoltajiin ja esimieheen hoidetaan.
Yhteisopettajuuden toimintamalleja
Yhteisopettajuuden toimintamalleja | Mitä? | Milloin? |
---|---|---|
TOINEN OPETTAA, TOINEN AUTTAA | Yksi opettaa ja toinen kiertää ja auttaa ja seuraa luokkaa takaosassa havainnoiden | Helppo aloitusmalli yhteisopettajuuteen. Oppilaille mahdollistuu yksilöllinen ohjausaika. |
VUOROTTELEVA | Opetusta vuorotellen ja vapaana oleva avustaa | Hyödynnetään opettajien erilaisia vahvuusalueita. Oppilaille mahdollistuu yksilöllinen ohjausaika. |
TIIMINÄ | Opettajilla sama rooli. Saumatonta yhteistyötä. | Molemmat toimivat asiantuntijoina. Keskustelevaan opetukseen. |
PISTETYÖSKENTELY | Oppilaat kiertävät työpisteillä. Opettajat suunnittelevat omat pisteet. | Kun halutaan pienet ryhmät. Kaikille samat sisällöt. |
PISTETYÖSKENTELY JA ERIYTTÄMINEN | Ryhmien kokoonpanot mietitty etukäteen taitojen ja pedagogisten tarpeiden mukaan. Pisteiden määrä ja sisällöt voivat vaihdella. | Kun halutaan pienet ryhmät ja työskentelyn eriyttämistä. |
RINNAKKAIN | Luokka jaettu osiin. Oppisisällöt ryhmissä samanlaiset, mutta pedagoginen lähestymistapa voi olla erilainen. | Joustavaan ryhmäjakoon ja opettajien yhteistyöhön. |
RINNAKKAIN JA ERIYTTÄMINEN | Luokka jaettu osiin ja oppisisällöt ryhmissä ovat erilaisia. | Joustavaan ryhmäjakoon ja työskentelyn eriyttämiseen. |
YKSILÖLLISESTI | Luokka on yhtenä ryhmänä ja joku saa yksilöllistä opetusta. | Eriyttämiseen. |
KOLMEN RYHMÄÄ | Luokka jaettu kolmeen ryhmään. Toinen ohjaa toista ryhmää ja toinen toista. Yksi ryhmistä työskentelee ilman ohjaavaa opettajaa. | Joustavaan ryhmäjakoon ja työskentelyn eriyttämiseen. |
SUURRYHMÄ JA PIENRYHMÄ | Toinen opettajista ohjaa suurempaa ryhmää ja toinen esimerkiksi luokan takaosassa pienempää ryhmää. | Joustavaan ryhmäjakoon ja työskentelyn eriyttämiseen. |
VAIHTAEN | Kaksi opettajaa ohjaa heterogeenisiä ryhmiä kahdessa eri tilassa. Toinen käy oppisisältöä läpi esimerkiksi oppikirjan avulla ja toinen samaa sisältöä esimerkiksi välinein. Tunnin puolessavälissä vaihdetaan ryhmät opettajalta toiselle. | Oppisisällön monipuolinen käsittely. |