Ennakointi
Ennakointi on haastavien tilanteiden tunnistamista, niiden ennaltaehkäisemistä ja toimintasuunnitelmien tekemistä. Monille lapsille siirtymätilanteet ja muutokset aiheuttavat epävarmuutta ja vastustusta, joka voi ilmetä kiukutteluna, uhmakkuutena ja levottomuutena. Kun lapsi tietää mitä häneltä odotetaan, hänen on helpompi toimia toivotulla tavalla uusissakin tilanteissa.

Ennakoinnin keinoja:

• Ensin-sitten

Ensin-sitten-taulun avulla lapselle voi jäsentää, mitä seuraavaksi tulee tapahtumaan tai keskustella tulevista tapahtumista. Taulun vasemmalle puolella laitetaan kuvia siitä, mitä tapahtuu ensin ja oikealle kuva siitä, mitä tapahtuu sen jälkeen. Kun kuvan osoittama toiminto on tehty, voi kuvan kääntää piiloon tai ottaa pois.

 

Time-timer 

Timerit ovat hyvä apuväline lapselle, joka ei osaa kelloa tai hahmota vielä aikaa. Usein pienet lapset eivät ymmärrä, mitä esimerkiksi ”5 minuutin päästä” tarkoittaa. Timer voi toimia apuvälineenä vuoron odottamisessa, leikkiajan jakamisessa, pukemisessa tai vaikkapa ulkoilussa. Se voi tuoda avun myös siirtymätilanteisiin. Timerin avulla lapsi voi seurata itse ajan kulumista. Kun ajan kulumisen visualisoi, myös arjen eri tilanteet helpottuvat. Timer auttaa keskittymisessä sekä motivoi lasta. Timerin avulla voidaan myös havainnollistaa vaikkapa jäljellä olevaa peliaikaa.

Tiimalasit
Myös erilaiset tiimalasit toimivat hienosti ennakoinnin apuna.

Viiden sormen ennakointi

Viiden sormen ennakointi helppo tapa ennakointiin. Lapsille kerrotaan esimerkiksi leikkiaikaa olevan jäljellä vielä ”viisi sormea” ja näytetään lapselle viisi sormea. Vähenevien sormien avulla aikuinen määrittelee ajankulun ja sanoittaa ajan vähenemisen ”neljä sormea” ”kolme sormea” ”kaksi sormea” ”yksi sormi”. Sormien loppuessa alkaa siivous ja voidaan siirtyä seuraavaan toimintaan.

Tämä ”Timer” on aina mukana ja on helppo käyttää esimerkiksi metsäretkillä, ulkoiluissa ja päivän toimintaa tukemassa.

Lähteet:

Heidi Haulisto / Turvakolttu-projekti 2023

SiunSote, https://www.siunsote.fi/kuvat-kommunikoinnissa)

Esimerkki: https://toimintablog.com/kommunikaation-avuksi/

Lehtisare, S. 2012. Toimiva arki visuaalisin keinoin. Opas visuaalisuuteen lasten ohjauksessa.

https://www.tampere.fi/liitteet/t/6C7IuInOe/Toimiva_arki_visuaalisin_keinoin.pdf. 29.12.2020.)

https://blog.edu.turku.fi/vakadigi/2021/09/22/time-timer-sovellukset-ipadille/