Osaamisen kartoitukset
Laaja-alaisen erityisopettajan vuosikello

Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu

Elokuu

Rehtori/apulaisrehtori:

  • varaa elo-syyskuun yhteissuunnitteluaikaa pedagogisten asiakirjojen laatimiseen ja niihin liittyviin työpajoihin, huomio tukien päivityspäivään 20.9.  
  • varaa vesoon aikaa oppimisen ja koulunkäynnin kannalta välttämättömän tiedon siirtämiseen kaikille oppilaita opettaville opettajille ja ohjaajille
  • varaa syksyn yhteissuunnitteluaikaa erityisesti 7.luokkien tuen suunnitteluun

Erityisopettaja:

  • huolehtii 7.luokkaisten oppimisen ja koulunkäynnin kannalta oleellisen tiedon siirtämisestä kaikille oppilaita opettaville opettajille ja ohjaajille, erityisesti tehostetun ja erityisen tuen oppilaiden osalta, yhdessä luokanohjaajan ja oppilaanohjaajan kanssa. Näihin tietoihin kuuluvat oppimisen tukeen liittyvien asioiden lisäksi esim. käyttäytymisen tukeen liittyvät asiat sekä oppilaan terveelliseen ja turvallisen koulupäivään liittyvät välttämättömät tiedot.        
  • muistuttaa luokanohjaajia ja aineenopettajia pedagogisten asiakirjojen avaamisen ja päivittämisen tarpeesta heti koulutyön alettua, esim. vesossa. Huomio tukien tarkistuspäivään 20.9. 
  • järjestää pedagogisten asiakirjojen laatimiseen tarkoitettuja työpajoja esim. yhteissuunnitteluajalla
  • on tarvittaessa mukana laatimassa oppilaiden pedagogisia asiakirjoja ja osallistuu palavereihin
  • tutustuu uusiin oppilaisiin ja ryhmiin, tekee lukujärjestyksen tuen tarpeiden mukaisesti ja kohdentaa resurssit
  • aloittaa alkutestaukset
  • kirjaa oppilaalle annetun tuen Wilmaan Tuki-lehdelle (koko lukuvuosi)

 Luokanohjaaja: 

  • huolehtii esim. vesossa oman valvontaluokkansa oppilaiden oppimisen ja koulunkäynnin kannalta oleellisen tiedon siirtämisestä kaikille oppilaita opettaville opettajille ja ohjaajille, erityisesti tehostetun ja erityisen tuen oppilaiden osalta. Näihin tietoihin kuuluvat oppimisen tukeen liittyvien asioiden lisäksi esim. oppilaan terveelliseen ja turvallisen koulupäivään liittyvät välttämättömät tiedot.        
  • avaa pedagogisen tuen asiakirjat ja tiedottaa aineenopettajille tuen tarkistamisen tarpeesta 
  • pitää tuen palavereita tarvittaessa 
  • tekee moniammatillista yhteistyötä pedagogiseen tukeen, terveystietoihin, kiusaamisasioihin sekä psykososiaalisen tuen tarpeeseen liittyvien tietojen siirtämisessä (elokuusta alkaen koko lukuvuosi) 
  • kirjaa oppilaalle annetun tuen Wilmaan Tuki-lehdelle (koko lukuvuosi)  

 Aineenopettaja: 

  • kommentoi/päivittää tuen asiakirjat oman oppiaineensa osalta ja osallistuu tarvittaessa palavereihin. 
  • pyytää tarvittaessa luokanohjaajaa avaamaan uuden pedagogisen asiakirjan. 
  • kirjaa oppilaalle annetun tuen Wilmaan Tuki-lehdelle (koko lukuvuosi)  
  • aloittaa ainekohtaisten alkutestausten tekemisen (ma/ke/ko)  

 Oppilaanohjaaja: 

  • on tarvittaessa mukana laatimassa oppilaiden pedagogisia asiakirjoja ja osallistuu palavereihin 
  • huolehtii esim. vesossa 7.luokkaisten oppimisen ja koulunkäynnin kannalta oleellisen tiedon siirtämisestä kaikille oppilaita opettaville opettajille ja ohjaajille, erityisesti tehostetun ja erityisen tuen oppilaiden osalta, yhdessä luokanohjaajan ja erityisopettajan kanssa. Näihin tietoihin kuuluvat oppimisen tukeen liittyvien asioiden lisäksi esim. oppilaan terveelliseen ja turvallisen koulupäivään liittyvät välttämättömät tiedot.   
  • on tarvittaessa mukana laatimassa oppilaiden pedagogisia asiakirjoja ja osallistuu palavereihin 
  • kirjaa oppilaalle annetun tuen Wilmaan Tuki-lehdelle (koko lukuvuosi)  
  • koordinoi 7.luokkalaisten ryhmäyttämistä yhdessä tukioppilaiden ja oppilashuollon kanssa 

 MAR/KOR-henkilöt/pedagoginen tiimi:  

  • osallistuvat oppimisen ja koulunkäynnin kannalta välttämättömän tiedon siirtämiseen asiaan kuuluvalle henkilökunnalle 
  • konsultoivat koulun muita toimijoita ja kommentoivat tarvittaessa oppilaiden pedagogiasia asiakirjoja 
  • osallistuvat tarvittaessa tuen palavereihin  

Syyskuu

Luokanohjaaja/erityisluokanopettaja/erityisopettaja: 

  • tilastointipäivänä 20.9. tehostetun tuen oppilaalla tulee olla lukittu, voimassa oleva oppimissuunnitelma. Seitsemännen luokan oppilaiden kohdalla tehostetun tuen oppimissuunnitelma tulee olla valmis ja lukittu syyslomaan mennessä. Luokanohjaaja/erityisluokanopettaja lukitsee oppimissuunnitelman. 
  • tilastointipäivänä 20.9. erityisen tuen oppilaalla tulee olla voimassa oleva erityisen tuen päätös. HOJKS tulisi laatia mahdollisimman pian, mielellään syyslomaan mennessä. Luokanohjaaja/erityisluokanopettaja tiedottaa rehtorille/apulaisrehtorille kun asiakirja on lukittavissa 

 Erityisopettaja: 

  • jatkaa alkutestauksia 
  • varmistaa, että oppimissuunnitelman lukitsijalla on tarvittavat tiedot asiakirjaan liittyen 
  • varmistaa, että HOJKSn lukitsijalla on tarvittavat tiedot asiakirjaan liittyen  

 Rehtori/apulaisrehtori/koulukohtaisesti sovittu henkilö: 

  • lukitsee HOJKSin 

Lokakuu

Aineenopettaja:  

  • tarkistaa, riittävätkö oppilaan lokakuuhun mennessä tekemät suoritukset hyväksyttyyn arvosanaan jakson/lukukauden lopussa ja tiedottaa mahdollisesta hylätystä arvosanasta erityisopettajaa. Huomio lukukauden lopussa päättyviin oppiaineisiin (päättöarviointi)  

 Luokanohjaaja/erityisluokanopettaja: 

  • tukien välitarkistus, poissaolojen tarkistus 

 Erityisopettaja: 

  • tukien välitarkistus ja oman työjärjestyksen päivittäminen tuen tarpeiden mukaan syyslomaan mennessä 
  • mahdollisten hylättyjen arvosanojen huomiointi tulevassa työjärjestyksessä   

Joulukuu

Aineenopettajat: 

  • hylätyn arvosanan mahdollisuudesta (arvosanan neljä) tiedottaminen luokanohjaajalle ja erityisopettajalle, mieluusti myös oppilaalle ja huoltajalle jo ennen välitodistuksen antamista   

 Luokanohjaaja/erityisluokanopettaja: 

  • oppimissuunnitelmien ja HOJKSien mahdolliset seurannat 
  • tukien välitarkastus 
  • poissaolojen tarkistus 

 Erityisopettaja: 

  • oppimissuunnitelmien ja HOJKSien mahdolliset seurannat 
  • kevään lukujärjestyksen päivittäminen tuen tarpeiden mukaisesti  

 Pedagoginen tiimi: 

  • tukien välitarkastus ja hylätyistä arvosanoista tiedottaminen erityisopettajille 
  • poissaolojen tarkistus 

Helmikuu

Luokanohjaaja/erityisluokanopettaja/erityisopettaja: 

  • tuen tarpeen muuttuessa tehostetusta erityiseen tai erityisestä tehostettuun tukeen pedagogiset selvitykset tulee olla lukittuna 28.2. mennessä Wilmassa 
  • tiedottaa rehtorille/apulaisrehtorille/koulukohtaisesti sovitulle vastuuhenkilölle kun pedagoginen selvitys on lukittavissa 
  • asianmukaisesti laadituista ja toimitetuista asiakirjoista erityispalvelupäällikkö tekee päätökset toukokuun loppuun mennessä 
  • mikäli pedagoginen selvitys aiotaan laatia määräajan umpeuduttua, on oltava yhteydessä oman alueen konsultoivaan erityisopettajaan. Selvitystä ei aloiteta ennen konsultaatiota 

Maaliskuu

Aineenopettajat: 

  • hylätyn arvosanan mahdollisuudesta tiedottaminen oppilaalle, huoltajille, luokanohjaajalle, erityisopettajille. 

 Pedagoginen tiimi: 

  • tukien välitarkastus ja hylätyn arvosanan mahdollisuudesta tiedottaminen erityisopettajille 
  • poissaolojen tarkistus 

 Erityisopettaja: 

  • kevään lukujärjestyksen päivittäminen tuen tarpeiden mukaisesti  

 Rehtori/erityisopettaja/oppilaanohjaaja: 

  • alakoulu-yläkoulu- nivelvaiheeseen liittyvän tuen suunnittelu  

 

Huhtikuu

Luokanohjaaja/erityisluokanopettaja: 

  • tarkistaa, että oppimissuunnitelmien seurannat on tehty ja tekee seurannan viimeistään lukukauden loppuun mennessä. 

Luokanohjaaja/erityisluokanopettaja/erityisopettaja:

  • JOPO-hakemukset valmiina 30.4. mennessä yhteistyössä erityisopettajan kanssa.

Rehtori/erityisopettaja/oppilaanohjaaja:

  • alakoulu-yläkoulu nivelvaiheeseen liittyvän tuen suunnittelu, siirtopalaverit, luokkien muodostamisen suunnittelu 

VINKKI: rehtori antaa raamit ryhmäjaolle. Oppilaisiin tutustuneet oppilaanohjaajat/erityisopettajat/vastuuopettajat tekevät ryhmäjaot yhdessä rehtorin kanssa

Toukokuu

Luokanohjaaja/erityisluokanopettaja, erityisopettaja, oppilaanohjaaja, oppilashuolto:

  • oppimissuunnitelmien ja HOJKsien seuranta viimeistään lukukauden lopussa. Saavutettiinko tavoitteet ?
  • erityisen tuen oppilas siirretään yläkouluun pitämällä siirtopalaveri yhdessä alakoulun luokanopettajan, oppilaan, huoltajien sekä yläkoulun luokanohjaaja tai yläkoulun laaja-alaisen erityisopettajan kanssa. Tämä palaveri pidetään, kun oppilaan yläkoulupaikka on varmistunut. Palaverissa on tarkoitus suunnitella oppilaan sujuvaa siirtymistä yläkouluun varmistamalla oppilaan tarvitseman tuen jatkuminen 
  • VINKKI: moniammatillinen yhteistyö mm. terveystietojen ja kiusaamisasioihin liittyvien tietojen siirtämisessä on hyvin tärkeää tuen jatkuvuuden kannalta

Rehtori/oppilaanohjaaja/luokanohjaaja/aineenopettaja/koulunkäynninohjaaja:

  • VINKKI: kun oppilasvalinnat on tehty, oppilaille järjestetään tutustumispäivä heidän tulevaan yläkouluunsa. Yläkoulu tekee ryhmäjaot ennen tutustumispäivää. Oppilaat pääsevät tutustumaan luokanohjaajaan ja tuleviin luokkakavereihin tutustumispäivässä
  • VINKKI: aineenopettajilla ja luokanopettajilla mahdollisuus keskustella esim. tutustumispäivän aikana. Aineenopettajilla mahdollisuus tutustua 6.luokan oppimateriaaleihin
  • VINKKI: yläkoulun koulunkäynninohjaajat tutustuvat tukea tarvitseviin oppilaisiin.

Pedagoginen tiimi:  

  • palaute ja seuraavan lukuvuoden suunnittelu  

Erityispalvelupäällikkö:

  • tekee pedagogisesta selvityksestä erityisen tuen päätöksen toukokuun loppuun mennessä