HUOM! Siirtopalaverit ovat erityisen tärkeitä esimerkiksi neuropsykiatrisesti oireilevien oppilaiden kohdalla. Paikalla tulisi olla silloin oppilaan verkosto huoltajineen. Korostetun tärkeää, että hyvät käytänteet siirtyvät oppilaan mukana.
  • Koulut tekevät yhteistyötä perusopetuksen nivelvaiheissa ja oppilaiden siirtyessä koulusta toiseen.
  • Usein myös eri kieli- ja kulttuuriryhmien opetuksen, oppimisen tuen sekä opiskeluhuollon sujuva järjestäminen edellyttää koulujen välistä yhteistyötä.
  • Eheän oppimispolun varmistamiseksi koulu toimii yhteistyössä varhaiskasvatuksen, esiopetuksen sekä lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten kanssa.
  • Koulun opetussuunnitelmassa kuvataan siirtymävaiheen yhteistyö kuudennelta vuosiluokalta seitsemännelle vuosiluokalle. Kuvaus on laadittu siirtymävaiheeseen osallistuvien yhteistyönä.
  • Koulun ohjaussuunnitelmassa tai lukuvuosisuunnitelmassa voidaan täsmentää kaikkien siirtymävaiheiden kuvausta.
  • Kaikissa siirtymävaiheissa oppilaan opiskeluhuollollisen tuen järjestämistä varten kootaan tarvittaessa oppilaan ja/tai huoltajan kirjallisella suostumuksella opiskeluhuollon monialainen asiantuntijaryhmä (MAR).
6.–7. luokan siirtymä 9.lk-toisen asteen siirtymä Koulun vaihto Monikielisten ja VALMO-oppilaiden siirtymät

6.–7. luokan siirtymä

Koko lukuvuosi

Koulun kaikki toimijat

  • Noudattavat tuen vuosikelloa ja koulujen pedagogisten asiakirjojen vastuunjakoa nivelvaiheen oppilaiden suhteen.

Elokuu

Luokanohjaaja

  • Tutustuu uusiin oppilaisiin ja ryhmiin sekä osallistuu ryhmäyttämiseen.
  • Kutsuu syksyn aikana kunkin 7. luokan oppilaan ja hänen huoltajansa kehityskeskusteluun.
  • Avaa tuen asiakirjat ja tiedottaa aineenopettajille tuen tarkistamisen tarpeesta.
  • Pitää tuen palavereita tarvittaessa.

Aineenopettajat

  • Kommentoivat/päivittävät 7.luokan oppilaiden tuen asiakirjat oman oppiaineensa osalta ja osallistuvat tarvittaessa palavereihin.

Erityisopettaja

  • On tarvittaessa mukana laatimassa 7. luokan oppilaiden asiakirjoja ja osallistuu palavereihin.

Opinto-ohjaaja

  • Ryhmäyttää 7.luokkalaisia yhdessä tukioppilaiden ja opiskeluhuollon kanssa.

VINKKI: Luokkien huolellinen ryhmäyttäminen edesauttaa oppimista ja koulussa viihtymistä.

VINKKI: Koulujen vapaamuotoiset esittelyillat/kahvittelut/tutustumispäivät vanhemmille.

VINKKI: Tiedonsiirtopalaveri yläkoulun luokanohjaajille: paikalla luokanopettajat, oppilaanohjaaja, erityisopettajat. Aineenopettajat ja muut opettajat saavat tarpeellisen tiedon oppilaista näkökulmana oppilaan tuki sekä terveellinen ja turvallinen koulupäivä (sairaudet ja muut koulupäivän aikaiseen terveyteen ja turvallisuuteen liittyvät asiat).

VINKKI: YS-aikaa varataan erityisesti syksyllä 7.luokkien tuen kehittämiseen.

Syyskuu

 Luokanohjaaja/erityisluokanopettaja

  • Tilastointipäivänä 20.9. tehostetun tuen oppilaalla tulee olla lukittu voimassa oleva oppimissuunnitelma.
  • Ensimmäisen ja seitsemännen luokan oppilaiden kohdalla tehostetun tuen oppimissuunnitelma tulee olla valmis ja lukittu syyslomaan mennessä.
  • Tilastointipäivänä 20.9. erityisen tuen oppilaalla tulee olla erityisen tuen päätös.
  • HOJKSt tulisi laatia mahdollisimman pian, mielellään syyslomaan mennessä.

VINKKI: 7-luokkalaisten huoltajien vapaamuotoinen etäkyselytunti

Joulukuu

Luokanopettaja/erityisluokanopettaja

  • Tekee pedagogisen selvityksen erityisen tuen oppilaalle yhteistyössä oppilaan sekä huoltajan kanssa 6.luokkien oppilaiden osalta.

Erityisopettaja

  • On luokanopettajan/erityisluokanopettajan tukena pedagogisen selvityksen laatimisessa.

Tammikuu

Luokanopettaja/erityisluokanopettaja/erityisopettaja

  • Erityisen ja tehostetun tuen 6. luokan oppilaiden pedagogiset selvitykset pitää olla lukittuna 31.1. mennessä Wilmassa.
  • Ymmärtävän lukemisen ALLU-testit 6.luokkalaisille. Allu-testin tulokset kirjataan Primukseen, tieto siirtyy yläkouluun.

Helmikuu

Luokanopettaja/erityisluokanopettaja/erityisopettaja

  • Tuen tarpeen muuttuessa tehostetusta erityiseen tai erityisestä tehostettuun pedagogiset selvitykset luokkien 1–9 (pois lukien 2. sekä 6. luokat) sekä valmo-oppilaiden osalta lukittuna 28.2. mennessä Wilmassa.

Maaliskuu

Luokanopettaja/erityisluokanopettaja/alakoulun ja yläkoulun erityisopettaja

  • Siirtopalaveri, jossa siirretään opetuksen kannalta välttämätöntä tietoa alakoulusta yläkouluun.
  • Vastuu tiedonsiirrosta on lähettävällä koululla.

Rehtori/aineenopettaja/opinto-ohjaaja

  • Yläkoulut esittelevät toimintaansa kuudesluokkalaisille ja heidän huoltajilleen vanhempainillassa talvella/keväällä ennen yläkouluun siirtymistä.

VINKKI: Tukioppilaat vierailevat alakoulussa ja vastaavat oppilaiden kysymyksiin.

VINKKI: Oppilaanohjaaja pitää pienryhmähaastattelut alakoululla.

Huhtikuu

Luokanohjaaja/erityisluokanopettaja/erityisopettaja

  • JOPO-hakemukset (joustavaa perusopetusta, JOPOa, järjestetään 7.–9.-luokan oppilaille, joiden oppivelvollisuuden suorittaminen on vaarassa esimerkiksi heikon opiskelumotivaation tai runsaiden poissaolojen vuoksi) valmiina 30.4. mennessä yhteistyössä erityisopettajan kanssa.

Erityispalvelupäällikkö

  • Tekee pedagogisesta selvityksestä erityisen tuen päätöksen huhtikuun loppuun mennessä 6.-luokkien oppilaiden osalta.

VINKKI: Oppilaiden vierailu ja tutustuminen tulevan koulun tiloihin. Yläkoulu tekee luokkajaot ennen tutustumispäivää. Oppilaat pääsevät tutustumaan luokanohjaajaan ja tuleviin luokkakavereihin tutustumispäivässä.

VINKKI: Tiedonsiirtolomake alakoulusta yläkouluun. Huoltaja ja oppilas kirjaavat lomakkeeseen ne asiat, jotka haluavat siirrettävän eteenpäin ja joilla on merkitystä oppilaan hyvinvoinnin kannalta.

VINKKI: Aineenopettajilla ja luokanopettajilla mahdollisuus keskustella esim. tutustumispäivän aikana. Aineenopettajilla mahdollisuus tutustua 6.luokan oppimateriaaleihin.

Toukokuu

Luokanopettaja/luokanohjaaja/erityisluokanopettaja/erityisopettaja

  • Erityisen tuen oppilas siirretään yläkouluun pitämällä siirtopalaveri yhdessä alakoulun luokanopettajan, oppilaan, huoltajien sekä yläkoulun luokanohjaaja tai yläkoulun laaja-alaisen erityisopettajan kanssa. Tämä palaveri pidetään, kun oppilaan yläkoulupaikka on varmistunut. Palaverissa on tarkoitus suunnitella oppilaan sujuvaa siirtymistä yläkouluun varmistamalla oppilaan tarvitseman tuen jatkuminen. Moniammatillinen yhteistyö muun muassa terveystietojen ja kiusaamisasioihin liittyvien tietojen siirtämisessä on hyvin tärkeää.

Rehtori/aineenopettaja/opinto-ohjaaja

  • Kun oppilasvalinnat on tehty, oppilaille järjestetään tutustumispäivä heidän tulevaan yläkouluunsa.

VINKKI: Yläkoulun koulunkäynninohjaajat tutustuvat tukea tarvitseviin oppilaisiin.

VINKKI: Rehtori antaa raamit ryhmäjaolle. Oppilaisiin tutustuneet opot/ erityisopettajat/vastuuopettajat tekevät ryhmäjaot yhdessä rehtorin kanssa.

9.lk-toisen asteen siirtymä

Perusopetuksen päättyessä 

  • Kun yhdeksännen vuosiluokan keväällä arvioidaan oppimissuunnitelman tai HOJKSin tavoitteiden toteutumista, otetaan huomioon jatko-opintojen edellyttämät valmiudet sekä oppimiseen ja opiskeluun tarvittava tuki.
  • Oppilaanohjaaja ja muut oppilasta opettavat opettajat tarkastelevat oppilaan tilannetta oppilaan ja hänen huoltajansa kanssa.
  • Oppimissuunnitelman (ei siirry toiselle asteelle)  tai HOJKSin seurantakohtaan kirjataan tiedot, jotka ovat välttämättömiä tarvittavan tuen suunnittelemiseksi jatko-opinnoissa.

Siirtymävaiheen tuki perusopetuksesta toiselle asteelle 

  • Jatko-opintoihin siirtymisessä oppilaanohjaaja ja toisen asteen opinto-ohjaaja tekevät keskinäistä ja tarvittaessa monialaista yhteistyötä.
  • Nuorille, joiden jatkokoulutusvalinta ei ole vielä selkiytynyt, on mahdollisuus koulukokeiluihin. Koulukokeilujen tavoitteena on antaa nuorille tietoa häntä kiinnostavasta alasta ja selkeyttää koulutusvalintaa ennen jatko-opintoihin hakeutumista tutustumalla koulutusalan opiskeluun.
  • Toiselle asteelle siirtymistä tukee myös nivelvaiheen uraohjaajan toiminta. Uraohjaaja toimii yhteistyössä oppilaanohjaajien kanssa ja tukee niitä oppilaita, jotka tarvitsevat poikkeuksellisen paljon tukea toiselle asteelle siirtymisessä.
  • Koulun ohjaussuunnitelmassa tai lukuvuosisuunnitelmassa voidaan täsmentää kaikkien siirtymävaiheiden kuvausta. Erityisopettaja, opiskeluhuolto ja luokanohjaaja ovat mukana ohjauksessa.

Erityisen tuen oppilaiden asiat siirtymävaiheessa

  • Opetuksen kannalta välttämättömän tiedon siirto (HOJKS). Oppilaanohjaaja siirtää tiedot sähköisesti.

Vinkki: Tieto yksilöllistämisestä (HOJKS) näkyy opiskelijan tiedoissa toisella asteella 3kk. Tuen taso, yksilöllistetyt oppilaineet, oppimissuunnitelma eivät näy.

Vinkki: Oppilaan ja huoltajan täyttämä tiedonsiirtolomake, mitä tietoja he haluavat siirrettävän tulevaan oppilaitokseen. Tiedonsiirtolomake Tiedonsiirtolomakkeen ohje sekä

  • Huoltajan ja oppilaan vastuu tiedon siirtämisessä 3kk jälkeen.
  • Tehostettu henkilökohtainen ohjaus 8. ja 9.luokilla, harkinnanvarainen haku.

Yleisen ja tehostetun tuen oppilaiden asiat siirtymävaiheessa

  • Tieto oppimissuunnitelmista tai oppilaan yleisen tai tehostetun tuen tarpeesta ei automaattisesti siirry toiselle asteelle.
  • Tehostettu henkilökohtainen ohjaus 8. ja 9. luokalla.

Vinkki: Oppilaan ja huoltajan täyttämä tiedonsiirtolomake, mitä tietoja he haluavat siirrettävän tulevaan oppilaitokseen. Tiedonsiirtolomake | Tiedonsiirtolomakkeen ohje

Vinkki: Huoltajalla ja oppilaalla on vastuu tiedon siirtämisessä.

Siirtymä perusopetuksesta toiselle asteelle Turun ulkopuolelle  

  • Tietoja ei siirretä.
  • Huoltaja tai oppilas voi pyytää opetuksen kannalta välttämättömän tiedon (HOJKS) siirtoa tai toimittaa tarvittavat asiakirjat itse.

Vinkki: Oppilaan ja huoltajan täyttämä tiedonsiirtolomake, mitä tietoja he haluavat siirrettävän tulevaan oppilaitokseen. Tiedonsiirtolomake | Tiedonsiirtolomakkeen ohje

  • Huoltajan ja oppilaan vastuu tiedon siirtämisessä..

Koko lukuvuosi

Koulun opettajat

  • Noudattavat tuen vuosikelloa ja pedagogisten asiakirjojen vastuunjakoa nivelvaiheen oppilaiden suhteen.

VINKKI: oppilaalle annettu tuki on kirjattava oppilaan oikeusturvan ja tuen jatkumisen varmistamiseksi (esim. LUKI-tuen vaikutus ylioppilaskirjoituksissa). Tieto jatko-opintoihin oleellisesti vaikuttavasta psykososiaalisen tuen tarpeesta, jatko-opintoja rajoittavista terveyteen liittyvistä tekijöistä ja kiusaamisselvittelyistä tulee siirtää oppilaanohjaajalle, jos huoltaja tai oppilas ei sitä erikseen kiellä.

Oppilaanohjaaja

  • Tehostettu oppilaanohjaus 8. ja 9. vuosiluokalla: osa oppilaista tarvitsee perusopetuksen jälkeisiin jatko-opintoihin hakeutumiseen tehostettua henkilökohtaista oppilaanohjausta.
  • Tehostetussa henkilökohtaisessa oppilaanohjauksessa annetaan oppilaalle henkilökohtaista ohjausta, pienryhmäohjausta sekä tehostettaan työelämään ja koulutukseen tutustumista.
  • Tästä ohjauksesta laaditaan henkilökohtainen jatko-opintosuunnitelma.

Elokuu

Oppilaanohjaaja

  • Tarkistaa opiskelun aloittamisen toiselle asteelle siirtyneiden kohdalla, opetuksen kannalta välttämättömän tiedon siirto, jälkiohjaus, tarvittaessa yhteistyö toisen asteen oppilaanohjaajan kanssa, lisäksi VALPAS-ryhmä, KOMPPI, etsivä nuorisotyö.

Luokanohjaaja

  • Avaa pedagogisen tuen asiakirjat. Kirjaa yleiset tiedot ja tiedottaa aineenopettajille tuen tarkistamisen tarpeesta. Tarkistaa, että asiakirja on lukittu määräpäivään mennessä.
  • Pitää tuen palavereita tarvittaessa.
  • Tekee moniammatillista yhteistyötä terveystietoihin, kiusaamisasioihin sekä psykososiaalisen tuen tarpeeseen liittyvien tietojen siirtämisessä (elokuusta alkaen koko lukuvuosi).

Aineenopettaja

  • Kommentoi/päivittää oppilaiden tuen asiakirjat oman oppiaineensa osalta ja osallistuu tarvittaessa palavereihin.
  • Pyytää tarvittaessa luokanohjaajaa avaamaan pedagogisen asiakirjan.

Erityisopettaja

  • On tarvittaessa mukana laatimassa oppilaiden pedagogisia asiakirjoja ja osallistuu tarvittaessa palavereihin.

Syyskuu

Luokanohjaaja/erityisluokanopettaja

  • Tilastointipäivänä 20.9. tehostetun tuen oppilaalla tulee olla lukittu voimassa oleva oppimissuunnitelma.
  • Oppimissuunnitelmien seuranta viimeistään lukukauden päättyessä (vähintään kerran lukukaudessa)
  • Tilastointipäivänä 20.9. erityisen tuen oppilaalla tulee olla erityisen tuen päätös.
  • HOJKSt tulisi laatia mahdollisimman pian, mielellään syyslomaan mennessä.

Lokakuu

Oppilaanohjaaja

  • Luokkalaisten vierailut toisen asteen oppilaitoksissa (loka-marraskuu).
  • Vanhempainilta/yhteishakuilta (loka-tammikuu).

Luokanohjaaja

  • 9. luokkalaisten suoritusten välitarkastus eri oppiaineissa (tarkistaa aineenopettajilta riittävätkö oppilaan suoritukset hyväksyttyyn päättöarvosanaan).
  • Poissaolojen tarkastus.

Joulukuu

Luokanohjaaja/erityisluokanopettaja

  • Tekee pedagogisen selvityksen erityisen tuen oppilaalle yhteistyössä oppilaan sekä huoltajan kanssa oppilaiden osalta (esimerkiksi , jos yksilöllistetty oppimäärä puretaan).
  • Oppimissuunnitelmien ja HOJKSien seuranta.

Pedagoginen tiimi

  • Tukien välitarkastus: hyväksytyt/hylätyt arvosanat ja tuen tarpeen arviointi.
  • Poissaolojen tarkastus.
  • Siirtymävaiheen yhteistyö muiden toimijoiden kanssa.

 Erityisopettaja

  • On luokanopettajan/erityisluokanopettajan tukena pedagogisen selvityksen laatimisessa.

Tammikuu

 Oppilaanohjaaja

  • Alustava yhteishaku (tammi-helmikuu).
  • Luokkalaisten kohdalla voi ohjata uraohjaajalle/ammatinvalintapsykologille TE-palveluihin.

Maaliskuu

Oppilaanohjaaja

  • Yhteishaku.
  • Aineenvalintakortit.
  • Harkinnanvarainen haku, koulutuskokeilut, tutustumiskäynnit (koulukohtainen aikataulu).

Huhtikuu

Oppilaanohjaaja

  • Ohjaa 9.luokkalaiset tarvittaessa toisen asteen pääsykokeisiin.

Luokanohjaaja

  • Oppimissuunnitelmien seuranta viimeistään lukukauden päättyessä.

Toukokuu

Oppilaanohjaaja

  • Opetuksen kannalta välttämättömän tiedon siirto toiselle asteelle siirtyjien kohdalla (HOJKS).
  • Ilman päättötodistusta jäävän oppilaan asian ohjaaminen eteenpäin (esimerkiksi VSOP).

Kesäkuu

Oppilaanohjaaja

  • Yhteishaun tulokset, jälkiohjaus.

Koulun vaihto

Oppilas vaihtaa koulua kesken yläkoulun Turun sisällä

  • Tieto oppilaan saamasta ja tarvitsemasta tuesta siirtyy Wilman kautta.
  • Koulusihteeri lähettää oppilastietolomakkeen.

VINKKI: Yläkouluissa on käytössä opettajien täyttämä oppiainekohtainen tiedonsiirtolomake, josta selviää oppilaan oppiainekohtaiset suoritukset. Lomake-koulun-vaihtoon.pdf

Oppilas vaihtaa koulua kesken yläkoulun Turun ulkopuolelle

  • Tieto oppilaan saamasta ja tarvitsemasta tuesta tulee toimittaa oppilaan uuteen kouluun.
  • Vastuu tiedonsiirrosta on lähettävällä koululla.
  • Koulun opetussuunnitelmassa määritellään tiedonsiirroista vastaava henkilö.
  • Koulu lähettää viimeisimmän voimassa olevan pedagogisen asiakirjan kopion (oppimissuunnitelma tai HOJKS) vastaanottavalle koululle, kun tieto uudesta koulusta on saatu.
  • Kaikissa siirtymävaiheissa oppilaan opiskeluhuollollisen tuen järjestämistä varten kootaan tarvittaessa oppilaan ja/tai huoltajan kirjallisella suostumuksella opiskeluhuollon monialainen asiantuntijaryhmä.
  • Koulusihteeri lähettää oppilastietolomakkeen.

VINKKI: Opettaja/erityisopettaja välittää vastaanottavaan kouluun omat yhteystietonsa, jotta oppilaan vastaanottava koulu voi kysellä lisätietoja oppilaasta.

VINKKI: Yläkouluissa on käytössä opettajien täyttämä oppiainekohtainen tiedonsiirtolomake, josta selviää oppilaan oppiainekohtaiset suoritukset
Lomake koulun vaihtoon

Monikielisten ja VALMO-oppilaiden siirtymät

6-7lk nivelvaihe monikielisten oppilaiden näkökulmasta

  1. Oppilaan taitojen kartoitus
  • Oppilaan tuen tason kartoittaminen, tehostettu tai erityinen tuki, selvitykset, tuen alkaminen tai jatko.
  • Suomen kielen osaamisen kartoittaminen.

2. Kodin ja koulun välinen yhteistyöpalaveri

  • lähikouluperiaate.
  • erikoisluokille hakeminen.
  • suomalaisen koulutusjärjestelmän avaaminen: yläkoulu ja aineopettajamalli.
  • nuoren kasvatusvastuu on vanhemmilla.
  • arviointikriteerit.
  • poissaolot: huoltajan velvollisuus ilmoittaa poissaoloista ja opettajan velvollisuus seurata ja puuttua poissaoloihin.
  • toiminnallisen opetuksen merkitys ja oppimaan oppimisen pedagoginen kulttuuri ulkoa lukemisen sijaan.
  • kotitehtävien seuraaminen ja hoitaminen, läksyissä tukeminen suomen kielen taidon puutteesta huolimatta.
  • uusien oppiaineiden aloittaminen.
  • valinnaisaineiden valitseminen, valinnaisen kielen edut ja haasteet.
  • mahdollisuus tukiopetukseen ja omakieliseen tukeen.
  • oman äidinkielen merkitys ja opiskelumahdollisuudet.

9lk – toisen asteen nivelvaihe monikielisten oppilaiden näkökulmasta

  1. Oppilaan taitojen kartoitus
  • Nuoren tuen tason tarkistaminen ja vaikuttaminen jatko-opintoihin: mahdolliset yksilöllistetyt oppiaineet, harkinnanvarainen haku, suomen kielen taidon vaatimukset jatko-opinnoissa.
  1. Oppilaanohjaus ja huoltajayhteistyö
  • Oppilaanohjausprosessin aloittaminen heti yläkouluun siirtymisen jälkeen.
  • Kodin ja koulun välisen yhteistyön tehostaminen (yleensä monikielisten oppilaat ja heidän huoltajansa tarvitsevat enemmän ohjausta).
  • Henkilökohtaiset kehityskeskustelut (opo, oppilas ja huoltajat).
  • Suomalainen koulutusjärjestelmän avaaminen: jatko-opintomahdollisuudet: elinikäinen oppiminen, ammattikoulun tutkinnon arvo…
  • Nuoren oma päätös uranvalinnoista ja huoltajan tuen merkitys nuoren ja hänen huoltajansa realismi uravalintapohdinnassa.

 

Lähteet:

Perusopetuslaki 628/1998 11 a §. Haettu 2023 osoitteesta  https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980628#L4P11