• Yksittäisen lapsen tuen tarpeen selvittämiseen ja opiskeluhuollon palvelujen järjestämiseen liittyvät asiat käsitellään tapauskohtaisesti koottavassa monialaisessa asiantuntijaryhmässä (MAR).
  • MAR-työskentelyssä pääpaino on keskustelussa ja tuen suunnittelussa, mutta kokouksesta kirjoitetaan myös muistio (opiskeluhuoltokertomus).
  • MAR-tapaamisen voi koota kuka tahansa opetus- tai opiskeluhuollon henkilöstöön kuuluva, jolla herää huoli oppilaan voinnista ja oppimisesta. Koolle kutsuja voi olla esimerkiksi varhaiskasvatuksen opettaja, varhaiskasvatuksen erityisopettaja, terveydenhoitaja, psykologi tai kuraattori.
  • Koolle kutsuja kutsuu MAR-työskentelyyn tarpeellisia asiantuntijoita tai lapsen läheisiä ja kokoontumista varten tarvitaan aina huoltajan kirjallinen suostumus. Suostumuksen on oltava yksilöity eli kertomuksella yksilöidään tapaamiseen syy ja käsiteltävä asia.
  • Opiskeluhuoltoa toteutetaan aina yhteistyössä lapsen ja hänen huoltajansa kanssa. Lapsen omat toivomukset ja mielipiteet on otettava huomioon häntä koskevissa toimenpiteissä ja ratkaisuissa hänen ikänsä, kehitystasonsa ja muiden henkilökohteisten edellytystensä mukaisesti. Huoltajalla ei kuitenkaan ole oikeutta kieltää alaikäistä käyttämästä opiskeluhuollon palveluja.
  • Monialaisen asiantuntijaryhmän jäsenillä on lisäksi oikeus pyytää neuvoa oppilaan asiassa tarpeelliseksi katsomiltaan asiantuntijoilta lakien määrittelemällä tavalla (ts. nimetön tai nimellinen konsultaatio).
  • Koolle kutsuja on vastuuhenkilönä siihen asti, kunnes monialainen asiantuntijaryhmä valit-see keskuudestaan puheenjohtajan ja muistion kirjoittajan työskentelyä varten. Yleensä puheenjohtajan ja muistion kirjoittajan tehtävät kannattaa antaa eri henkilöille työskentelyn suju-vuuden takaamiseksi kokoustilanteessa.
  • MAR-kokouksen muistio kirjoitetaan Opiskeluhuoltokertomuslomakkeelle ja arkistoidaan päiväkodille. Tässä on tärkeää muistaa, että kukin näkee vain ne asiakirjat, jotka koskevat hänen vastuullaan olevaa lasta.