Lapsen oikeus tukeen Osallisuus ja yhteistyö Laadukas pedagogiikka tuen perustana Tuen kolmitasoisuus Inklusiiviset toimintaperiaatteet Vastuu tuen järjestämisestä

Lapsen oikeus tukeen

Esiopetusta ohjaavan perusopetuslain mukaan jokaisella lapsella on oikeus saada riittävää tukea kasvuun ja oppimiseen heti tuen tarpeen ilmetessä. Esiopetusta täydentävässä varhaiskasvatuksessa lapsella on sama oikeus. Tuki annetaan lapselle ensisijaisesti hänen omassa opetusryhmässään erilaisin joustavin järjestelyin.  Tuki rakentuu lapsen yksilöllisiin tarpeisiin vastaamisesta sekä yhteisöllisistä ja oppimisympäristöihin liittyvistä ratkaisuista. Tuen järjestämistä ohjaa lapsen edun ensisijaisuus.

Kasvun ja oppimisen tuen järjestämisessä oleellista on tuen tarpeen varhainen tunnistaminen sekä tuen sujuva ja turvallinen jatkuminen nivelvaiheissa.

Osallisuus ja yhteistyö

Tuen suunnittelussa keskeistä on sekä lapsen että huoltajien osallisuus. Lapsen vahvuudet, kiinnostuksen kohteet ja tarpeet tunnistetaan yhdessä lapsen, huoltajien ja henkilöstön kanssa ja tukitoimia suunnitellaan yhteistyössä. Kun tuen suunnittelu ja arviointi edellyttää monialaista yhteistyötä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden kanssa, yhteistyötä tehdään lapsen tarpeiden mukaa.

Laadukas pedagogiikka tuen perustana

Lapsen tuen tarpeet voidaan luotettavasti arvioida, kun lapsiryhmän pedagoginen toiminta on kunnossa. Henkilöstö tiedostaa lasten tuen tarpeiden tilannesidonnaisuuden: tuen tarve on yhteydessä olosuhteisiin, joissa lapsi toimii. Mikäli lapsen arjessa havaitaan haasteita, lapsen opettaja ja ryhmän henkilöstö arvioivat miten ryhmän struktuurit, toimintatavat ja tilannesidonnaiset tekijät vaikuttavat havaittuihin haasteisiin. Ryhmän toimintatapoja ja struktuureja muokataan lasten tuen tarpeet huomioiden.

Tuen kolmitasoisuus

Tukea annetaan yleisenä, tehostettuna ja erityisenä. Yleistä tukea annetaan viivytyksettä heti tuen tarpeen ilmettyä. Yleinen tuki muodostuu yksittäisistä tukimuodoista. Jos lapsi tarvitsee vahvempaa tukea, on tukea annettava tehostettuna tai erityisenä tukena lapsen tarpeiden mukaan. Tehostettu tuki muodostuu säännöllisistä ja samanaikaisesti toteutettavista useista tukimuodoista. Erityinen tuki muodostuu useista tukimuodoista ja on jatkuvaa ja kokoaikaista.

Inklusiiviset toimintaperiaatteet

Tukea järjestetään inklusiivisten periaatteiden mukaisesti. Inkluusion toimintaperiaatteisiin kuuluvat kaikkia lapsia koskevat yhtäläiset oikeudet, tasa-arvo, yhdenvertaisuus, syrjimättömyys, moninaisuuden arvostaminen sekä sosiaalinen osallisuus ja yhteisöllisyys. Inkluusion arvopohjaiset periaatteet näkyvät kokonaisvaltaisesti esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen järjestämisessä sekä pedagogisen toiminnan toteuttamisessa. Jokaisen lapsen oppimista ja täysimääräistä osallisuutta edistetään. Inkluusioon liittyvät myös kielitietoisuus, lasten ja perheiden kielellisen ja kulttuurisen monimuotoisuuden arvostaminen sekä lasten monikielisyyden tukeminen.

Vastuu tuen järjestämisestä

Esiopetuksen tuen järjestämisestä vastaa varhaiskasvatuksen palveluntuottaja (kunnallinen tai yksityinen). Mikäli tuen tarpeet sitä edellyttävät, lapsen esiopetus voidaan järjestää pienennetyssä ryhmässä, alueellisessa integroidussa ryhmässä tai erityisryhmässä.
Tuen tason vahvistaminen edellyttää aina, että opettaja on kirjannut lapselle esitettävät tukitoimet pedagogiseen arvioon tai pedagogiseen selvitykseen ja kuullut huoltajia huoltajien kuulemista koskevan ohjeistuksen mukaisesti.

Huoltajien kuulemisesta vastaa lapsen opettaja. Yksityisessä varhaiskasvatuksessa työskentelevä opettaja kutsuu kuulemistilaisuuteen mukaan kunnallisen alueellisen varhaiskasvatuksen erityisopettajan.

Huoltajan kuulemisen jälkeen opettaja vie lapsen lapsen pedagogiset asiakirjat alueellisen LATU-työryhmän käsiteltäväksi. Päätökset tehostetusta tuesta, erityisestä tuesta ja yleisen tuen tukipalveluista  tekee varhaiskasvatuksen erityispalvelupäällikkö alueellisten LATU-työryhmien valmistelun pohjalta. Hallintopäätöksen jälkeen opettaja päivittää lapsen esiopetuksen oppimissuunnitelman tehostetun tuen päätöksen mukaiseksi. Erityisen tuen päätöksen jälkeen lapselle laaditaan henkilökohtaista opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma viipymättä.