Kun opettaja tietää jonkin verran huoltajien taustoista, on helpompi tukea oppilasta ja rakentaa hyvää yhteistyötä.

Monikielisiltä huoltajilta on hyvä selvittää muutama perusasia

  • Ovatko vanhemmat ensimmäisen vai toisen sukupolven vanhempia?
  • Vanhempien oma koulutausta.
  • Ovatko vanhemmat luku- ja kirjoitustaitoisia?
  • Maahantulon syy. Pakolaisina tulleilla huoltajilla ja lapsilla saattaa olla traumaattisia kokemuksia. Jos lapsi on pakolaistaustainen, koulun ei tarvitse maksaa tulkkauksesta. Oppilaan henkilötunnus tarvitaan tiedoksi tulkkikeskukselle.
  • Tarvitaanko yhteydenpitoon ja palavereihin tulkkia? Arkikielen taito ei riitä, kun keskustellaan pedagogisista asiakirjoista.
  • Osaavatko huoltajat käyttää Wilmaa? Wilman käytön opastus on annettava tarvittaessa.
  • Riittävätkö huoltajien voimavarat lapsen koulunkäynnin tukemiseen?
  • Pystyvätkö huoltajat auttaa oppilasta kotitehtävien tekemisessä? Läksykerhoon ohjaaminen tarvittaessa.

On hyvä huomioida, että

  • monikielisten oppilaiden huoltajat monesti tarvitsevat tukea ja tietoa suomalaisesta koulujärjestelmästä, koska Suomen koulujärjestelmä voi poiketa suuresti kotimaan koulujärjestelmästä.
  • kehityskeskusteluissa tai vanhempainilloissa on hyvä antaa tietoa arvioinnista, koulun säännöistä ja läksyistä. Monet vanhemmat tarvitsevat paljon konkreettista tietoa siitä, miten he voivat auttaa lapsiaan läksyissä (esim. kuuntele lapsen lukuläksy, kysy opeteltavat sanat, pyydä lasta kertomaan läksykappaleen sisältö).
  • huoltajat tarvitsevat koulun yhteystiedot. Huoltajalle tulee antaa yhteystietolista, jossa on opettajan nimi ja muut koulun tärkeimmät yhteystiedot. Yhteystiedot voi näyttää myös koulun nettisivuilta.

Huoltajien kanssa on hyvä sopia, että

  • he vievät lapsensa kirjastoon lainaamaan suomenkielisiä/ruotsinkielisiä kirjoja ja lapsi lukee kirjastosta lainattua kirjaa päivittäin 10-15 min lukutaidon kehittymiseksi.
  • lapsi katsoo suomenkielisiä ohjelmia säännöllisesti.
  • koti tukee lapsen harrastamista.
  • he voivat tulla sovittaessa katsomaan ja seuraamaan oppitunteja.
  • he voivat kysyä rohkeasti heitä askarruttavista kouluun liittyvistä asioista .
  • he kannustavat lastaan osallistumaan oman äidinkielen opetukseen (MAI-opetus). Ilmoittautuminen tapahtuu Wilman kautta.