Toimintaohjeita

  • Selvitän, milloin ja mistä oppilas on tullut Suomeen (maassaoloaika ja lähtömaa).
  • Selvitän, mitä kieliä oppilas käyttää kotona huoltajien ja sisarusten kanssa.
  • Selvitän ensimmäiselle luokalle tulevan oppilaan varhaiskasvatushistorian. Missä ja kuinka kauan lapsi on ollut varhaiskasvatuksessa ja onko lapsella tuen päätös (tehostettu tai erityinen).
  • Selvitän oppilaan koulunkäyntihistorian. Missä ja mitä koulua hän on käynyt? Onko hänen koulunkäyntinsä välillä keskeytynyt? Mitä oppiaineita hän on opiskellut? Onko oppilaalle tehty tuen päätös (tehostettu tai erityinen).
  • Otan yhteyttä oppilaan edelliseen kouluun ja selvitän oppilaan taustan.
  • Perehdyn mahdollisiin oppilaan pedagogisen tuen asiakirjoihin.
  • Olen mukana tiedonsiirtopalaverissa, jos oppilas tulee VALMO:sta luokkaani. Palaverissa on hyvä olla paikalla vastaanottavasta koulusta S2-opettaja, mahdollisuuksien mukaan OMO-opettaja ja tarvittaessa erityisopettaja. Luen oppilaan opinto-ohjelman, joka löytyy Wilmasta, tai on saatavilla muussa muodossa.
  • Sovin oppilasta opettavien opettajien kesken yhteiset käytänteet, jotka tukevat oppilaan kielen kehittymistä, oppimista ja kasvua. Oppilaan kotikieli ja yleinen kielitaidon taso tulee tiedottaa kaikille häntä opettaville opettajille. Jokainen oppilasta opettava opettaja on oman oppiaineensa kielenopettaja. Opetuksen tulee olla kielitietoista.
  • Otan yhteyttä OMO-opettajaan. Omakielistä opetusta on mahdollista saada useissa kouluissa usealla kielellä. Rehtorilla on tieto kielistä, joissa on mahdollista saada koulussa omakielistä opetusta.
  • Huolehdin, että oppilas osaa tulkita lukujärjestystään (tietää oppiaineiden lyhenteet ja opiskelutilat).
  • Käytän kielitietoisia työtapoja. Esim. havainnollistan opetettavaa asiaa visuaalisesti (kuvilla, käsitekartoilla, piirtämällä jne.)
  • Luon oppilaille tilaisuuksia äänteiden, keston, painotusten ja intonaation harjoittelemiseen kielenoppimisen alkuvaiheessa esim. Ekapelin avulla (Lukimat-sivustolla). Turun yliopiston Kielivertailu-oppaan avulla saan tietoa oppilaan äidinkielen piirteistä.
  • Integroin sanaston opettamista kielitaidon eri osa-alueisiin ja oppiaineisiin.
  • Opetan tunnesanastoa ja sanontoja ja ilmauksia eri tilanteisiin.
  • Käytän toiminnallista pedagogiikkaa (leikit, lorut, laulut, tutkimustehtävät, retket…)
  • Annan mahdollisuuden osoittaa oppimisensa monipuolisesti (suullinen koe, parikoe, toiminnallinen koe, sanakirjan käyttö kokeessa)
  • Annan tarvittaessa oppiaineiden johdantotunteja tukiopetuksena, jossa käyn läpi uuden kappaleen keskeiset käsitteet ja pääsisällöt.
  • Ohjaan oppilaan tekemään kotitehtäviä läksykerhoon, mikäli sellainen koulussa on.
  • Järjestän oppimistehtäviä, jossa oppilas pääsee osaksi ryhmää.
  • Ymmärrän, että opiskelu toisella kielellä on oppilaalle vaativaa ja kuormittavaa ja annan tarvittaessa taukoja.
  • Kysyn oppilaan vanhemmilta oppilaan mahdollisesti kokemista järkyttävistä tapahtumista ja niiden ajoittumisesta, mikäli oppilaan käyttäytyminen viittaa traumaattisen tapahtuman kokemiseen.