Lataa ”Kielitietoisen opettajan huoneentaulu” (pdf) tästä
Video: Mitä on kielitietoisuus (YouTube)

Yleiset käytännön vinkit kaikille oppitunneille Kielitietoiset vinkit lukuaineisiin Kielitietoiset vinkit matematiikan opetukseen Kielitietoiset vinkit taito- ja taideaineisiin Kielitietoiset vinkit kielten opetukseen

 

Luo opetusryhmään turvallisen ja kannustava ilmapiirin.

  • Positiivinen ilmapiiri rohkaisee kysymään ja vastaamaan kehittyvälläkin kielitaidolla.

Käyttää kuvia ja havainnollistamista opetuspuheen ja opetustekstien tukena.

  • Hyödyntää monipuolisesti erilaista tukimateriaalia (sanallisia, visuaalisia, auditiivisia, symbolisia ja kinesteettisiä) sekä erilaisia oppimisympäristöjä.

Käyttää selkeää opetuspuhetta.

  • Avaa huolella käsiteltävän aihepiirin keskeisimmät käsitteet ja toistaa niitä riittävästi.
  • Aloittaa, lopettaa ja siirtyy aiheesta toiseen aina selkeästi.
  • Opettaa oppilaille koulussa ja omassa oppiaineessa käytettävä tehtävänantokieli (esim. ”määritä”, ”merkitse”, ”esitä”, ”pohdi”, ”kirjoita”, ”selitä”, ”kerro”, ”päättele”).

Nimeää ja laittaa esiin opetuskokonaisuuden tavoitteet ja keskeiset käsitteet.

  • Kertoo myös, mihin edellä opittuun asia liittyy.
  • Tekee lopuksi lyhyen yhteenvedon ja kertaa opitut asiat.

Mahdollistaa kaikkien oppilaiden osallistumisen eriyttämällä tehtäviä ja esittämällä kaikille sopivia kysymyksiä.

  • Käyttää kyselytekniikkaa, joka mahdollistaa kaikkien osallisuuden. Esimerkiksi sanoittaa määritelmiä ja kysyy helposti käsiteltävästä tekstistä löytyviä käsitteitä.
  • Käyttää avoimia kysymyksiä, joihin ei ole yhtä oikeaa vastausta ja jotka mahdollistavat eri tasoiset vastaukset.
  • Käyttää kielitaidon alkuvaiheen oppijoille tehtävissä valmiita vastausten alkuja.

Auttaa oppilasta havainnoimaan oppiaineen tekstilajeille tyypillisiä piirteitä ja harjoittelemaan niiden soveltamista, tarvittaessa mallin avulla.

  • Auttaa myös tekstikokonaisuuden osien hahmottamisessa, opettaa lukustrategioita.

Ei kiirehdi.

  • Varaa opetukseen oma aika pelkälle kuuntelulle ja oma aika muistiinpanojen tekemiselle. Kun esittää kysymyksiä, antaa oppilaille riittävästi aikaa vastata.
  • Antaa oppilaille aikaa myös ajatella, jolloin asiat syventyvät ja sisäistyvät.

Osoittaa arvostusta oppilaiden osaamiin kieliin tasavertaisesti ja edellyttää sitä myös omilta oppilailta.

  • Luo oppimistilanteita, joissa keskustellaan kielistä, käytetään eri kieliä rinnakkain ja vertaillaan niitä.

Rohkaisee ja opettaa oppilaita hyödyntämään tunneilla kaikkia osaamiaan kieliä.

  • Kannustaa huoltajia tukemaan lastaan omilla kielillään kotitehtävien tekemisessä ja lukemaan tälle ääneen.

Kannustaa oppilaita lukemaan säännöllisesti suomeksi ja muilla käyttämillään kielillä koulussa ja vapaa-ajalla.