Skip to content
- edistää lasten ja nuorten psyykkistä hyvinvointia ja oppimista yksilökäyntien ja ryhmään tai koko yhteisöön kohdistuvien toimien kautta
- tukee oppilaita henkiseen hyvinvointiin, kasvuun ja kehitykseen liittyvissä asioissa, esim. stressi, mieliala, jännittäminen, univaikeudet ym.
- tukee oppilaita oppimiseen ja keskittymiseen liittyvissä asioissa
- tekee oppilaiden oppimiseen ja henkiseen hyvinvointiin liittyvät psykologiset tutkimukset ja arviot ja ohjaa tarvittaessa muiden palveluiden piiriin
- konsultoi tarvittaessa opettajia ja muuta henkilöstöä
- ohjaa ja neuvoo oppilaita ja huoltajia oppilaan koulunkäyntiin, oppimiseen ja henkiseen hyvinvointiin liittyvissä asioissa
- arvioi tuen tarpeen tuen tason muuttuessa
- osallistuu tarvittaessa monialaisen asiantuntijaryhmän (MAR)ja koulukohtaisen oppilashuoltoryhmän toimintaan (KOR)
- tekee yhteistyötä koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa
- selvittelee tarvittaessa oppilasryhmien ja luokkayhteisöjen toimintaa
- osallistuu tarvittaessa luokkatyöskentelyyn sekä erilaisten ryhmien toteuttamiseen
- osallistuu koulun toiminnan suunnitteluun (esim. kriisitoimintamalli, turvallisuussuunnitelma)
- koulupsykologiin voi olla yhteydessä lapsi tai nuori itse, huoltaja, koulun henkilökuntaan kuuluva tai muu yhteistyötaho