Skip to content
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi kaksi- ja monikielisten lasten varhaiskasvatusta lapsiryhmissä käyttäen työtapoina mm. kieli- ja kulttuuritietoisen pedagogiikan mallintamista, pienryhmien ohjaamista sekä samanaikaisopettajuutta
- kehittää varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjä ja toimintakulttuuria kieli- ja kulttuuritietoisemmiksi
- konsultoi ja ohjaa henkilökuntaa kaksi- ja monikielisten lasten asioissa ja työskentelee kiinteässä yhteistyössä varhaiskasvatuksen erityisopettajien (veo), varhaiskasvatuksen opettajien ja ryhmien muun henkilöstön kanssa
- ohjaa varhaiskasvatuksen henkilöstöä KieliPedan käytössä
- vastaa esiopetukseen siirtyvien lasten valmistavan opetuksen tarpeen arvioinnista yhteistyössä muiden arviointeja tekevien kanssa
- osallistuu sovitusti lapsen vasukeskusteluihin ryhmän opettajan kanssa ja tekee sovitusti monialaista yhteistyötä lapsen kielenkehitykseen ja oppimiseen liittyvissä asioissa
- edistää lasten huoltajien ja perheiden tietoisuutta oman kielen ja kulttuurin tärkeydestä ja sen tukemisesta ja vaalimisesta
- edistää katsomuskasvatuksellisen pedagogiikan toteutumista päiväkodin arjessa
tekee yhteistyötä seurakunnan ja muiden uskonnollisten yhteisöjen kanssa