Aamu- ja iltapäivätoiminta lapsen kasvun ja oppimisen tukena | Yhteistyöllä lasta tukemassa | Tuen asiakirjat ja niiden laadinta | Salassapito ja tiedonsiirtolupa |
Aamu- ja iltapäivätoiminta lapsen kasvun ja oppimisen tukena
- Aamu- ja iltapäivätoiminta on tarkoitettu 1.–2. luokkien oppilaille sekä oppilaille, joilla on erityisen tuen päätös.
- Aamu- ja iltapäivätoiminta pohjautuu perusopetuksen arvoihin.
- Toiminnalla on kuitenkin oma erityisluonteensa, sillä se perustuu vapaaehtoisuuteen ja sijoittuu lasten vapaa-aikaan.
- Toiminta voi tarvittaessa olla osa perusopetuksessa oppilaalle annettavaa oppimisen ja koulunkäynnin tukea.
- Aamu- ja iltapäivätoiminnalla tuetaan lapsen kasvua ja kehitystä sekä perheen ja koulun kasvatustehtävää.
- Kun tehostettua tai erityistä tukea saava lapsi osallistuu aamu- ja iltapäivätoimintaan, tulee henkilöstön ottaa lapsen tuen tarpeet huomioon.
- Koulussa tulee nähdä aamu- ja iltapäivätoiminnan tarjoamat mahdollisuudet oppilaan koulunkäynnin ja oppimisen tukemiseen.
- Aamu- ja iltapäivätoiminnalla edistetään lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia seuraavista näkökulmista:
- lapsen vapaa-ajan toiminnan ohjaaminen
- lapsen kasvun ja kehityksen tukeminen
- lapsen koulunkäynnin ja oppimisen tukeminen
- varhainen puuttuminen ja sosiaalinen vahvistaminen
Yhteistyöllä lasta tukemassa
- Koulun henkilökunnan ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajien tulee olla säännöllisessä vuorovaikutuksessa.
- Koulupäivän tapahtumat otetaan mahdollisuuksien mukaan huomioon aamu- ja iltapäivätoiminnassa.
- Ohjaajat tiedottavat säännöllisesti koulun henkilökunnalle aamu- ja iltapäivätoiminnasta ja koulun henkilöstö vuorostaan tiedottaa aamu- ja iltapäivätoimintaa koulun ajankohtaisista asioista.
- Ohjaajien työtä voidaan tukea myös opetus- ja opiskeluhuollon henkilöstön antaman konsultaation avulla.
- Aamu- ja iltapäivätoiminnan järjestelyjä suunniteltaessa yhteistyö huoltajan, koulun ja aamu- ja iltapäivätoiminnan kesken on erityisen tärkeää.
- Huoltajan ja mahdollisesti koulun henkilöstön kanssa sovitaan, miten tehostettua tai erityistä tukea saavan lapsen tarpeet sekä kasvuun ja kehitykseen liittyvät tavoitteet otetaan huomioon aamu- ja iltapäivätoiminnassa.
Tuen asiakirjat ja niiden laadinta
- Oppimissuunnitelma (tehostettu tuki) ja HOJKS (erityinen tuki) voivat tarvittaessa sisältää kuvaukset lapsen osallistumisesta aamu- ja iltapäivätoimintaan sekä yhteistyöstä toiminnan järjestäjän kanssa.
- Asiakirjoissa voidaan kuvata, miten aamu- ja iltapäivätoiminnan tavoitteet ja toimintamallit tukevat lapsen kehitystä.
- Kun koulun tukiasioita suunniteltaessa otetaan huomioon myös aamu- ja iltapäivätoiminta, lapsen päivästä muodostuu ehyt kasvatuksellinen kokonaisuus.
- Aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaaja voi osallistua näiden asiakirjojen laadintaan huoltajan luvalla.
Salassapito ja tiedonsiirtolupa
- Tiedot tehostetun ja erityisen tuen antamisesta, näihin liittyvät asiakirjat ja asiakirjoihin sisältyvät tiedot ovat salassa pidettäviä.
- Lasta koskevien salassa pidettävien tietojen luovuttaminen aamu- ja iltapäivätoiminnan henkilöstölle edellyttää huoltajan antamaa yksilöityä tiedonsiirtolupaa.
- Perusopetuksesta ja siihen liittyvästä opiskeluhuollosta vastaavat henkilöt voivat luovuttaa aamu- ja iltapäivätoiminnasta vastaaville henkilöille toiminnan asianmukaisen järjestämisen edellyttämät välttämättömät tiedot salassapitosäännösten estämättä.
- Jos lapsi siirtyy toisen opetuksen järjestäjän järjestämään aamu- ja iltapäivätoimintaan, aikaisemman järjestäjän on salassapitosäännösten estämättä viipymättä toimitettava opetuksen tai toiminnan järjestämisen kannalta välttämättömät tiedot. Vastaavat tiedot voidaan antaa myös uuden opetuksen järjestäjän pyynnöstä.
Lähteet
Opetushallitus. Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteet 2011.
Turun kaupungin perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelma 2018.