Perusopetuslain ja -asetuksen (Perusopetuslaki (628/1988) 22§ 1 mom./Perusopetusasetus (852/1988) 10 § 2 mom.) mukaan oppilaan arvioinnilla on kaksi toisiaan tukevaa tehtävää:
- ohjata ja kannustaa opiskelua sekä kehittää oppilaiden itsearvioinnin taitoja (formatiivinen arviointi).
- määrittää, missä määrin oppilas on saavuttanut oppiaineille asetetut tavoitteet (summatiivinen arviointi).
Arviointi kohdistuu oppimiseen, osaamiseen, työskentelyyn ja käyttäytymiseen. Formatiivinen arviointi on oppimista tukevaa ja ohjaavaa palautetta. Sen tehtävä on auttaa oppilasta ymmärtämään opetuksen tavoitteet, sisällöt; mitä on tarkoitus oppia sekä miten oppimista arivoidaan. Oppilaille tulee tarjota mahdollisuuksia osoittaa oppimistaan ja osaamistaan eri tavoin ja tavoitteiden kannalta tarkoituksenmukaisin keinoin. Oppilaiden erilaiset tavat oppia ja työskennellä otetaan huomioon arvioinnnissa ja huolehditaan siitä, ettei osaamisen osoittamiselle ole esteitä.
Summatiivisen arvioinnin tehtävä on kuvata kuinka hyvin oppilas on saavuttanut opetussuunnitelman mukaiset tavoitteet. Oppimisen tuen tarpeet sekä muut osaamisen osoittamista vaikeuttavat syyt tulee ottaa arviointikäytänteissä huomioon siten, että oppilaalla on mahdollisuus erityisjärjestelyihin ja vaihtoehtoisiin tapoihin osoittaa osaamisensa.
Arvioinnin periaatteista voit lukea lisää perusopetuksen opetussuunnitelman arviointiluvusta 6.