Kielititietoisessa opetuksessa oppilaat tehdään tietoisiksi eri oppiaineiden kielten erityispiirteistä. Kielitietoisessa koulussa jokainen aikuinen on kielellinen malli ja jokainen opettaja myös opettamansa oppiaineen kielen opettaja.
Kielitietoisen opettajan muistilista:
- Puhun riittävän hitaasti.
- Puhun selkeästi artikuloiden.
- Käytän ymmärrettävää kieltä.
- Kuvitan puhettani kehonkielen avulla sekä elein ja ilmein.
- Vältän pitkiä ja vaikeaselkoisia virkkeitä.
- Jäsennän tunnin rakenteen ja sanoitan oppitunnin kulkua.
- Kerron tunnin alussa oppitunnin aiheen ja tavoitteen.
- Kysyn oppilailta ennakkotietoja aiheesta.
- Annan kysymyksien vastaamiseen miettimisaikaa.
- Kerron ja selitän oppilaille opetettavan aiheen keskeiset käsitteet.
- Laitan opetettavan aiheen/ opetusjakson keskeiset käsitteet ja asiat näkyviin luokkaan.
- Pilkon opetettavan asian pienempiin osiin.
- Havainnollistan opetettavaa asiaa visuaalisesti (kuvilla, sarjakuvilla, havaintovälineillä, postereilla, käsitekartoilla, piirtämällä).
- Opetan tehtävänantoon liittyviä keskeisiä käsitteitä (esim. tutki, nimeä, ratkaise, mieti, jäsennä, laadi, pohdi, määritä, merkitse, esitä, luettele, vertaile)
- Kerron tekstistä pääasiat ja selitän vieraat käsitteet.
- Tarkastelen oppilaiden kanssa tekstiin liittyviä kuvia ja käyn läpi kappaleen pää- ja väliotsikot.
- Mallinnan lukemista lukemalla kappaleen oppilaille ääneen, annan oppilaiden lukea itse ja/tai luemme yhdessä.
- Ohjaan oppilaita tekemään tekstistä muistiinpanoja yksin/yhdessä.
- Annan oppilaalle työskentelyrauhan muistiinpanojen kirjoittamiseen. En puhu silloin, kun oppilaat kirjoittavat.
- Varmistan, että oppilaat ovat ymmärtäneet käsitteen, opetetun asian ja/tai tehtävänannon.
- Käytän tehtävien tarkistuksessa kyseistä tehtävää visuaalisena tukena.
- Järjestän päivittäin oppimistilanteita, joissa oppilaat ovat suullisessa vuorovaikutuksessa keskenään pareittain/ryhmittäin.
- Kerron tunnin lopussa tiivistelmän oppitunnin aiheesta.
- Käytän toiminnallisia työtapoja.
- Arvioin, miten oppilaat ovat oppineet oppitunnin tavoitteen.
- Annan selkeät ohjeet kotitehtävästä.
- Merkitsen kotitehtävän taululle.
- Käytän kokeessa oppitunneilla käytettyjä tehtävätyyppejä.
- Luen ja selitän kokeessa tehtävänannon.
- Annan kokeen tekemiseen tarvittaessa lisäaikaa, mahdollisuuden käyttää sanakirjaa, sanalistaa tai muistiinpanoja.
- Annan oppilaille mahdollisuuden osoittaa osaamisensa monipuolisin menetelmin, esim. suullisesti.
- Hyödynnän oppilaiden monikielisyyttä oppitunneilla.
- Annan oppilaille yksilöllistä palautetta, kehun ja kannustan.