Turun lukiokoulutuksen laatukäsikirja

Tälle sivulle tuotetaan sisältöä parhaillaan!

Johdanto     

Laatukäsikirja sisältää Turun lukiokoulutuksen laadunhallintajärjestelmän kuvauksen, laatutyön tavoitteet, laadunhallinnan keskeiset sisällöt sekä periaatteet ja toimintatavat, joilla lukioiden opetuksen laadun jatkuva kehittäminen varmistetaan lukiolain (714/2018,56 §) edellyttämällä tavalla.

Käsikirja on tarkoitettu lukiokoulutuksen henkilökunnan, opiskelijoiden ja johdon työvälineeksi ja sen tarkoituksena on tukea lukiokoulutuksen laadun kehittämistyötä. Käsikirja kuvaa myös lukiokoulutuksen sidosryhmille lukiokoulutuksen laatutyön periaatteet ja käytännöt.

Lukiokoulutuksen laatustrategian mukaan laadunhallinta tukee lukiokoulutuksen tehtävän toteuttamista. Strategian vision mukaan:

” Vuoteen 2030 mennessä lukiokoulutuksen laadunhallinta on systemaattista, vakiintunutta ja tietoperustaista toimintaa, jolla on yhteisesti sovitut tavoitteet.”

Laatustrategian linjaukset viitoittavat suuntaa lukiokoulutuksen paikalliselle kehittämiselle opetuskielestä riippumatta. Laadunhallinnan toimivat prosessit vahvistavat laajaa yleissivistystä ja laadukasta oppimista. Sen avulla parannetaan lukiokoulutuksen saavutettavuutta, koulutuksellista tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta, opiskelijalähtöisyyttä, hyvinvointia ja toimintakulttuurin kehittämistä.

Turun kaupungin visiona on tarjota varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen ulottuva:

“Vuonna 2040 vetovoimainen ja monimuotoinen Turku on globaali edelläkävijä oppimis- ja osaamisympäristönä. Kaupunki tarjoaa erinomaiset puitteet monialaiseen osaamisten uudistamiseen ja niiden kestävään hyödyntämiseen.”

Valtakunnallinen laadunhallinnan visio sekä Turun kaupungin visio muodostavat kokonaisuuden, johon lukiokoulutuksen laadun kehittämistyö perustuu. Näistä tarkemmin luvussa 5. Turun lukiokoulutuksen ohjaavat visiot ja strategiat  (linkki tähän)

Laatukäsikirjan laatikkokuvamalli

”käsikirjan luvut = kuvasarja, kuva toimii linkkinä, josta edetään tekstiin”