Ryhmämme eteisessä on esillä taulu, johon kirjaamme päivittäin viikonpäivän ja päivämäärän, sillä aikakäsitteet alkavat hahmottua kalenterin tarkkuudella noin 5-6-vuotiaana. Taulussa on myös kuvat päivittäisistä toimintavaiheista lasten toiminnanohjauksen tueksi. Lisäksi kerromme taululla meneillään olevasta teemasta tai projektista. Taululla esittelemme vuoden mittaan esim. kyseiseen teemaan tai projektiin liittyviä lasten ajatuksia ja töitä. Lapset voivat tutkia taulua päivän aikana yhdessä ryhmän aikuisen ja oman huoltajan kanssa tai itsekseen.
Olemme Karhuissa luopuneet perinteisestä aamupiiristä, sillä Liisa Ahosen vuonna 2015 julkaistun väitöskirjan ja sen pohjalta tehdyn oppaan mukaan perinteinen aamupiiri on muodoltaan aikuiskeskeistä toimintaa, joka vaatii lapsilta verrattain paljon hiljaa paikoillaan istumista ja odottamista. Tästä johtuen perinteisissä aamupiireissä esiintyy tutkimuksen mukaan tavallista enemmän haastavaa käyttäytymistä. Aamupiirin sijaan kokoonnumme päivittäin ennen ruokailua päiväpiiriin, jossa opettelemme esim. viikonpäiviä ja kuukausia lauluin, laululeikein, kehorytmein, lorutellen sekä liikuntaleikein. Päiväpiirissä keskitymme myös vuorovaikutus- ja tunnetaitoja tukeviin leikkeihin ja toiminnallisiin harjoituksiin, jotka tarjoavat lapselle mahdollisuuden aktiiviseen ajatteluun ja toimintaan yhdessä vertaisryhmän kanssa.
Väitöskirja: http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/98158/978-951-44-9971-5.pdf
Opas: Liisa Ahonen: Haastavat kasvatustilanteet, lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja