Rauhankasvatusta

Käsittelimme rauhankasvatuksen sisältöjä Maailmankoulun ”Sininen koira” -tarinan ja tarinaan liittyvien harjoitusten ja keskustelujen avulla. Sininen koira -kokonaisuuden avulla opimme erilaisuudesta, syrjinnästä ja kaikkien tasapuolisesta kohtelusta.

”Mun mielestä siitä sinisestä koirasta tuntu ilkeeltä ja sitä kohdeltiin tosi ilkeästi ja sitte tota sen mielestä se ei ollu oikeen kivaa et kaikki toiset sai juoda ja siniset koirat ei saanu tai sai rapsutuksia ne ei saanu päättää mitää ja muut sai päättää mitä ne oli ja mitä ne teki mut se löysi joku päivä toisen sinisen koiran ja se oli isompi ja vähän samalla lailla kohdeltu ku se pieni sininen koira. Että ei saa kohdella toista ilkeesti kuten lyödä kuristaa tai puristaa koska toiselle voi tulla paha mieli.”

Jatkoimme aiheen käsittelyä leikkimällä ”Rauhan rakentajat” -leikkiä. ”Rauhan rakentajat” -leikissä muodostimme kaksi joukkuetta ja keksimme heille riidan aiheen, jota he lähtivät selvittämään sotimalla ”Oma puoli puhtaaksi” -leikkiä soveltaen. Riidan jälkeen katsoimme sodan jättämiä jälkiä ympärillämme ja totesimme, että jos riidan yrittää selvittää tappelemalla siitä seuraa ”kauhea kaaos, niinku kaatopaikka, hirveä sotku, eikä se asia selviä”. Pohdimme yhdessä sopivampia keinoja ratkoa riitoja ja tutustuimme ”Ongelmanratkaisuapulaiseen” (kuvassa). Teimme rauhoittumisharjoituksen ja tunnustelimme oloamme sen jälkeen. Huomasimme, miltä rauha tuntuu: aivan ihanalta, rauhalliselta, tosi hyvältä, vähän kutkuttavalta. Luimme Todd Parrin Rauhakirjan ja keskustelimme samalla sen herättämistä ajatuksista.

Rakensimme lopuksi ”Rauhanpuun”, johon jokainen sai miettiä asioita, joita jokainen meistä tarvitsee kasvaakseen ja elääkseen rauhassa sekä voidakseen hyvin: saa lepoa, saa ruokaa ja vettä, saa tarvikkeita kotiin, saa pussata, on vanhemmat, saa rakastaa, saa kavereita, saa olla siskoja, veljiä, äiti ja isi, saa leikkiä, saa olla lemmikkejä, saa tykätä koirista, rauha tulee kun sammuttaa traktorin, saa tykätä unilelusta ja puistosta,  saa puhdasta ja terveellistä ruokaa, rauhaan ei kuulu kiusaaminen, ei saa häiritä toisten leikkiä, rauha on ennen kuin laittaa traktorin käyntiin, saa kodin, jos toinen tekee eskarijuttuja toinen ei saa tulla kutittamaan tai pilaamaan juttuja, saa puhdasta vettä, ei saa häiritä jos toinen haluaa rauhaa, saa olla rauhassa yksin, rauha on ystävyyttä ja rauha on rakkautta.

Katsoimme vielä Muumi-videoita ja mietimme niiden pohjalta hyviä tapoja ja toisten ystävällistä kohtelua. Harjoittelimme ”Katso varpaisiin, katso silmiin” -leikin avulla ystävällistä katsekontaktia ja toisten mukaan ottamista sekä höyhenleikin avulla, miltä tuntuu mukava kosketus.

Seuraavina viikkoina alamme lopetella globaalikasvatuksen projektiamme. Liikumme Suomi-jumpassa muun muassa suomalaisia perinneleikkejä ja harjoittelemme humppaa. Järjestämme yhdessä alkuopetuksen kanssa työpajoja, joissa käsittelemme vielä globaalikasvatuksen sisältöjä.