Käsittelimme rauhankasvatuksen sisältöjä Maailmankoulun ”Sininen koira” -tarinan ja tarinaan liittyvien harjoitusten ja keskustelujen avulla. Sininen koira -kokonaisuuden avulla opimme erilaisuudesta, syrjinnästä ja kaikkien tasapuolisesta kohtelusta.
Jatkoimme aiheen käsittelyä leikkimällä ”Rauhan rakentajat” -leikkiä. ”Rauhan rakentajat” -leikissä muodostimme kaksi joukkuetta ja keksimme heille riidan aiheen, jota he lähtivät selvittämään sotimalla ”Oma puoli puhtaaksi” -leikkiä soveltaen. Riidan jälkeen katsoimme sodan jättämiä jälkiä ympärillämme ja totesimme, että jos riidan yrittää selvittää tappelemalla siitä seuraa ”kauhea kaaos, niinku kaatopaikka, hirveä sotku, eikä se asia selviä”. Pohdimme yhdessä sopivampia keinoja ratkoa riitoja ja tutustuimme ”Ongelmanratkaisuapulaiseen” (kuvassa). Teimme rauhoittumisharjoituksen ja tunnustelimme oloamme sen jälkeen. Huomasimme, miltä rauha tuntuu: aivan ihanalta, rauhalliselta, tosi hyvältä, vähän kutkuttavalta. Luimme Todd Parrin Rauhakirjan ja keskustelimme samalla sen herättämistä ajatuksista.
Katsoimme vielä Muumi-videoita ja mietimme niiden pohjalta hyviä tapoja ja toisten ystävällistä kohtelua. Harjoittelimme ”Katso varpaisiin, katso silmiin” -leikin avulla ystävällistä katsekontaktia ja toisten mukaan ottamista sekä höyhenleikin avulla, miltä tuntuu mukava kosketus.
Seuraavina viikkoina alamme lopetella globaalikasvatuksen projektiamme. Liikumme Suomi-jumpassa muun muassa suomalaisia perinneleikkejä ja harjoittelemme humppaa. Järjestämme yhdessä alkuopetuksen kanssa työpajoja, joissa käsittelemme vielä globaalikasvatuksen sisältöjä.