Ryhmässämme on lapsia eri maista, ja he esittelivät meille Karhuille kulttuuriaan.
Matkustimme Kiinaan. Eräs lapsistamme esitteli kiinalaista kirjoitusta ja esineitä. Kuuntelimme kiinan kieltä äänitietokirjan ja lukevan kynän avulla. Tutkimme Kiinaa maailmankartasta ja katsoimme erilaisia kuvia. Luimme Leena Virtasen ja Salla Savolaisen kirjan ”Xing ja sukulaiset”, joka kertoo Kiinasta adoptoidun lapsen vaiheista, sekä Lippa Lohikäärmeen liikuntasadun Aistiseikkailu-kirjasta. Karhut kertovat: ”Ne oli tosi kiinnostavia ja yllättäviä ja tosi hauskoja ja erilaisia tapoja kuin Suomessa. Ne oli kivoja ja sit se kynäjuttu oli kiva ja mäki haluisin semmosen mut en saa jos en mee Kiinaan.” Kiinalaisen kulttuurin asiantuntija lisää: ”Kiinassa on paljo tollasta lelua jossa on kone ja aina mä saisin sieltä leluja.”
Saimme paljon tietoa Intiasta. Eräs lapsistamme esitteli meille mm. intialaisia rahoja, kieliä, matkakohteita, joogaa, esineitä, vaatteita ja ruokia. Lapset saivat kysellä häneltä sanoja, jotka hän käänsi omalle äidinkielelleen. Harjoittelimme intialaisten kirjainten piirtämistä. Intialaisen kulttuurin asiantuntijamme kertoo: ”Että niinku pitää mennä lentokoneella Intiaan ja mulla on semmonen tanssiva juttu jos liikuttaa vähä se kertominen oli kivaa haluaisin pitää uudestaan ja siellä käytetään semmosii melkein niinku hameita.” Karhut kertovat: ”Intiassa oli tosi mielenkiintosta matkustaa ja siä on tosi paljo erilaisia tapoja. Mäki haluisin tanssivan tyypin. Ja mä haluisin sellasen puvun. Mäki haluisin.”
Viikon loppupuolella tutustuimme vielä ryhmämme lapsen kanssa Sloveniaan. Katsoimme maata kartalta ja karttapallolta. Tutkimme aakkosia ja opimme sanoja sloveniaksi. Juttelimme perinteisestä slovenialaisesta satukirjasta ja kissakirjasta. Ihastelimme älytaululta Slovenian maisemia ja laskettelurinteitä. Asiantuntijamme kertoo: ”Slovenia on tosi kiva maa ja paikka ja se on pieni maa ja siä on kiva askarrella ja mennä lounaalle siä on mun sukulaisia ja siä on tosi kivaa ku siä on kissa ja koira ja siä on vauva ja kun se pistetään nukkumaan ja sen kans on kiva tehdä legoja vaikkei se osaa rakentaa niitä ja ku se nukkuu me tehään palapelejä ja tikkupeliä ja muistipeliä.” Karhut kertovat: ”Tosi kiinnostava mun mielestävä ja siä on vähä erilaisia ruokia. Se on kiinnostava laskettelupaikka. Ja hieno maa. Mä haluisin lasketella siellä. Mäki haluisin kokeilla lasketella. Ja mäki.”