Olemme havainnoineet syksyn mittaan lasten leikkejä, kiinnostuksen kohteita sekä tarpeita ja näiden pohjalta aloittaneet supersankarit-projektin. Projektin alussa olemme tutustuneet lasten tuntemiin supersankarihahmoihin ja käsitelleet niitä eri tavoin. Lapset pohtivat, mikä supersankareista tekee todellisia sankareita: ne pelastaa, auttaa ja suojelee. Mietimme yhdessä lasten kanssa, miten jokainen meistä voisi tehdä hyviä tekoja ja olla näin sankari.
Aloitimme teeman käsittelyn etsimällä Karhujen tiloihin piiloutuneita supersankareita ja muistelemalla niitä itse.
Leikimme supersankarihahmoilla Kim-leikkiä ja muodostimme hassuja lauseita. Olettekos aiemmin nähneet, kun esim. Hämähäkkimies syö karkkia Seikkailupuistossa tai My Little Pony pelaa tabletilla vuoristoradassa?
Keksimme ja teimme yhdessä liikkeitä eri supersankareille, kuvassa Robin Hoodin liike.
Lapset värittivät valitsemiaan supersankareita. Samalla harjoittelimme kynäotetta ja tarkkaa, huolellista värittämistä. Väritimme kuvat puuväreillä, sillä puuväreillä värittäessään lapsi säätelee itse jäljen vahvuutta ja tarkkuutta toisin kuin esim. tusseilla värittäessään. Näin vahvistuvat myös kynäilytaidot sekä silmän ja käden yhteistyö.
Keräsimme ulkoa kiviä ja keppejä, joista taiteilimme supersankareiden supervoimakiviä -ja keppejä. Supervoimakiven tai -kepin saa sankariteosta, kuten toisen auttamisesta, leikkiin ottamisesta, uuden asian sinnikkäästä harjoittelusta, rohkeasta yrittämisestä tai muusta hyvästä teosta. Yritämme kerätä yhdessä mahdollisimman monta supervoimakiveä ja -keppiä.
Projektin vaiheet ovat nähtävillä aina eteisessämme. Kannattaa piipahtaa peremmälle muutenkin, sillä eteisessä on esillä myös lasten töitä.