Jotta yhdessä olisi hyvä olla…

Esiopetuksen ensimmäisten viikkojen aikana keskitymme erityisesti tutustumisleikkeihin sekä vuorovaikutus- ja tunnetaitojen harjoittelemiseen, jotta jokainen tuntisi ryhmässämme olonsa hyväksi ja turvalliseksi. Vuorovaikutus- ja tunnetaitoja harjoittelemme läpi vuoden. Ensimmäisenä eskaripäivänä käsittelimme eskarin aloitukseen liittyviä tunteita keskustellen ja pohtien Viitottu Rakkaus -sivuston (http://viitotturakkaus.fi/) materiaalien avulla sekä tunnekelloaskartelun ja sadun muodossa.

Ensimmäisten eskaripäivien aikana loimme yhdessä Karhujen kanssa ryhmäämme säännöt. Lapset pohtivat, mitä eskarissamme saa tehdä ja ei saa tehdä, jotta kaikki viihtyisivät. Hyviksi kokemistaan säännöistä lapset piirsivät kuvat Karhujen sääntökirjaan. Tässä esimerkkejä lasten pohdinnoista (loput säännöt löytyvät sääntökirjasta, johon voi tutustua tarkemmin ryhmässämme):

”Voi leikkiä ja jos ei oo kavereita voi etsiä toisia kavereita.”

”Jos jollain ei oo kaveria niin voi olla kiltti ja päästää leikkimään.”

”Ei saa lyödä tai potkaista.”

”Ei saa haukkua toista.”

”Jos toiset leikkii ei saa häiritä.”

”Jos toisella on enemmän leluja niin voi antaa sille jolla on vähemmän.”

”Voi kattoa kirjaa yhdessä.”

”Saa painia kunnon olosuhteissa.”

”Saa halata toisia.”

”Saa pelata jalkapalloa.”

Karhujen tärkeimmästä säännöstä löimme koko ryhmän kanssa kättä päälle ja kajautimme yhteen ääneen: ”En kiusaa!”

Pohdimme ja perustelimme lasten kanssa kuluneella viikolla myös sitä, millainen käyttäytyminen on oikein tai väärin sorminukke-esityksen avulla. Jatkamme aiheen parissa draamatyöskentelyä ensi viikolla.