Kevätretki Ruissaloon

Moi!

Tällä viikolla on juhlittu kevätjuhlia ja käyty retkillä. Kaikki Vasaramäen eskarit olivat keskiviikkona aurinkoisella päiväretkellä Ruissalon Saaronniemessä. Menimme sinne ja takaisin bussilla. Nautimme luonnon rauhasta ja ihmettelimme saaristoa merenrannassa, söimme eväitä ja kahlasimme rantavedessä. Sää oli ihanan kesäinen! Välillä hakeuduimme myös varjoon ja söimme lounasta rannalla.

Retken kruunasi jätskihetki Café Villa Saarossa, jossa jokainen eskarilainen sai ostaa itselleen mieluisen jäätelön 🙂

Perjantaina teimme kävelyretken lähellä asuvien Oravat-ryhmäläisten kotipihoille. Hyvin näyttivät tulevat koululaiset tuntevan lähiympäristöään!

Iloista kesää kaikille 🙂 kiitos mukavasta ja opettavaisesta eskarivuodesta!

Taidemuseovierailu

Hei!

Vierailimme tänään Mikael Agricolan päivänä Turun taidemuseossa. Tutustuimme Kotkat-ryhmän kanssa kokoelmanäyttelyyn ”Neljä elementtiä”. Muistatko vielä, mitkä nämä neljä elementtiä ovat? (Maa, vesi, ilma, tuli.)

Lehmä-aiheisen taulun äärestä aloitimme opastetun kierroksen taidemuseossa.

Miksi taidemuseossa oli suuret ikkunat?

Tutkimme kiviteosta, jolla oli kasvot.

Taivas-aiheisia tauluja. Saimme tunnustella pehmeitä pumpulipilviä.

Titanicista inspiraationsa saanut taideteos oli monen suosikki näyttelystä.

Raimo Saarisen kasviaiheinen teos oli vaikuttava.

Kierroksen päätyttyä opas totesi, että eskarilaiset voivat myöhemmin käydä tutustumassa taidemuseoon ja kaikkiin teoksiin tarkemmin vanhempiensa kanssa, mikäli kiinnostusta heräsi 🙂

Ompelua, ompelua, ompelua

Galleria

Tämä galleria sisältää 10 kuvaa.

Moi, Ompeluprojektimme on valmis ja kaikki saivat peflettinsä ommeltua hiihtoloman jälkeen alkavaa uimakoulua varten. Ompelun lomassa on kuunneltu talvisia lauluja ja lauleltukin yhdessä. Esimerkiksi Runebergin päivä jatkui hiihdon jälkeen iltapäivällä ompelun merkeissä Ruuneperi-kappaleen (Soiva Siili) soidessa taustalla.   Uimakoulua odotellessa… … Lue loppuun

Talviurheilua

Heippa,

Oravat-ryhmä on kuluneen talven aikana käynyt luistelemassa useaan otteeseen. Olemme harjoitelleet luistinten jalkaan laittamista ja pois ottamista sekä omista varusteista huolehtimista. Jäällä olemme leikkineet leikkejä yhdessä (esimerkiksi Karhu nukkuu ja hippaa Jäädyttäjät ja sulattajat ts. Pohjoistuuli ja Etelätuuli), tutustuneet erilaisiin liukuihin sekä harjoitelleet kaatumista, jarruttamista, tasapainoilua yhdellä jalalla ja taaksepäin luistelua. Alta löydät kuvia luistelukentältä. Lumen peittämälle jään pinnalle tehtiin lumikolalla ratoja, jotka houkuttelivat oitis pieniä luistelijoita.

Eskarilaiset pääsivät perjantaina 8.2. osallistumaan ”oikeaan” luistelukouluun ja muistoksi jokainen sai itselleen diplomin! Ne laitettiin talteen kasvun kansioon.

***
Kävimme hiihtämässä Runebergin päivänä 5.2. Viihdyimme ladulla reilut kaksi tuntia, osa innostui laskemaan monta kertaa pientä mäkeä alas. Erikoisuutena oli, että jokaisesta kaatumisesta sai yhden pisteen! 🙂 Hiihto sujui eskarilaisilta hienosti! Hiihtoa harrastettiin myös seuraavalla viikolla keskiviikkona 13.2 pienessä lumisateessa. Harjoittelimme tasa- ja vuorotyöntöä.

Mukavaa hiihtolomaa kaikille lomailijoille! 🙂

Numeroita ja sanomalehtiä

Hei,

aloitimme tammikuun lopussa projektin: kevään aikana on tarkoitus käydä läpi numeroita kymmeneen asti. Aloitimme numeroihin tutustumisen etsimällä sanomalehdistä numerot
1-10 ja liimaamalla ne paperille. Ensin kuitenkin etsittiin lehdistä oman nimen kirjaimet, jotka myös liimattiin paperille. Lehdistä sai lisäksi leikata haluamiaan kuvia.

Lehtisilppua ja leikeltyjä sivuja oli lopulta koko huoneen lattia täynnä! 😀 Kaikki auttoivat lopuksi siivouksessa ja leikellyt lehdet päätyivät paperinkeräykseen.

Ensimmäisellä kerralla tarkasteluun otettiin numero 1. Monisteeseen piirrettiin numeroita mallin mukaan ja yhden valmiin ykkösrivin jälkeen sai käydä kalastamassa yhden kalan. Monisteessa oli myös tehtävä, jossa väritettiin kuvasta asiat, joita oli yksi kappale.

Sadannen eskaripäivän juhlintaa

Moi!

Eskaripäiviä on laskettu ruokailutilassamme olevan akvaarion kautta syksystä lähtien. Yhdestä päivästä akvaarioon laitetaan yksi ykköskala, kymmenentenä päivänä akvaarioon laitetaan kymppikala. Sadantena päivänä akvaarioon uiskenteli suuri satakala! Satakalan ulkonäköä oli tätä ennen arvuuteltu useaan otteeseen; ”Onkohan se sateenkaarikala?” ”Mitä jos se onkin mustekala?” Sadannetta eskaripäivää vietettiin tiistaina 22.1.2019 lelupäivän merkeissä.

Sadan kalan juhla järjestettiin päiväkotimme laulusalissa torstaina 24.1. Eskarit pääsivät laulamaan ja tanssimaan yhdessä. Juhlan aikana näimme yllätysesityksen, jossa esiintyivät saduista tutut Vaahteramäen Eemeli, Peppi Pitkätossu, Prinsessa Ruusunen sekä Jättiläiskana! He esittivät yhdessä näytelmän Kolme pukkia (mukaillen).

Muodostimme neljä kymmenen eskarilaisen ryhmää, jotka näytelmässä esiintyneiden hahmojen avustuksella tekivät jokainen ryhmä vuorollaan 10 taputusta, 10 tömistystä, 10 hyppyä ja 10 suhistusta. Ideana oli, että kun 10 lasta teki 10 taputusta, saatiin yhteensä 100 taputusta! Lauloimme ja leikimme yhdessä laulut Ystävyyden talo ja Minun ystäväni on kuin villasukka. Juhla huipentui tanssiin Robinin Boom Kahin ja Antti Tuiskun Sata salamaa-kappaleen tahtiin. 100. eskaripäivän juhla oli menestys!

Retki Tuorlan planetaarioon

Hei!

Vierailimme Tuorlan planetaariossa Piikkiössä tiistaina 15.1.2019 Sudet-eskariryhmän kanssa. Matkustimme bussilla päiväkodin läheltä. Olemme aloittaneet aika ja avaruus -teemaan tutustumisen, joka jatkuu planetaariovierailun jälkeen.

Planetaariossa meitä opasti tähtitieteilijäksi esittäytynyt mies. Aluksi näimme animaatiopätkän ”Tähtikeikka”, jossa kerrottiin tähtien elämästä.

Opimme muun muassa, että…
… avaruusasemalla asuu 3 tai 4 ihmistä koko ajan.
… Aurinkokin on tähti.
… tähdet ovat muodostuneet kaasusta ja pienestä määrästä pölyä.
… tähdet eivät ole ikuisia.
… tähtien hajotessa muodostuu planetaarista sumua. Tähdestä jää jäljelle valkoinen kääpiö, joka ei enää loista.
… kaikki tähdet ovat samaa ainetta.

Animaation jälkeen pääsimme tutustumaan kallioon louhittuun luolaan, jossa näimme kaukoputken peilin tekoon tarvittavia välineitä. Luolassa oli esillä hienoja valokuvia avaruudesta.

Kapusimme ylös korkeaan tähtitorniin kapeita rappusia pitkin. Tähtitornissa näimme Suomen suurimman kaukoputken! Tähtitornin yläkupolin saa pyörimään ympäri. Tuntui kuin olisi itse liikkunut, vaikka ainoastaan katto liikkui! Katosta sai myös luukut auki kaukoputkea varten.

Tähtitornivierailun lopuksi pääsimme kiertämään tornin ulkoa. Ylhäältä näki todella kauas! Ihailimme hienoja maisemia ennen bussille lähtöä.

Askartelimme eskarilla avaruusteemaan liittyen omat Aurinkokunnat.

Olemme lisäksi katsoneet avaruusaiheisia videoita yhdessä, etsineet lisätietoa avaruudesta ja keskustelleet lapsia kiinnostavista aiheista teemaan liittyen.

Savitonttuja ja jouluisia askarteluja sekä leivontaa

Heippa!

Marraskuun loppupuolella muovailimme savesta tonttuja.

Huovutimme savitontuille punaiset lakit villasta. Myöhemmin jokainen tonttu sai parran ja/tai hiukset.

Olemme joulukuun aikana askarrelleet myös jouluiset porot ja tehneet joulukortteja. Joulukortin sai lähettää postissa haluamalleen sukulaiselle tai ystävälle.

Itsenäisyyspäivän kunniaksi askartelimme Suomen lippuja yhdessä.

Viimeisellä viikolla leivoimme pullapoikia ja -tyttöjä, joista tuli tosi mainion näköisiä!

Näiden kuvien myötä toivotan kaikille iloista joulua ja onnellista uutta vuotta!

Ensi vuonna edessä tutut ja uudet eskarikujeet 🙂