Vaka & digi

Varhaiskasvatussuunnitelmassa sekä esiopetussuunnitelmassa on laaja-alaisen oppimisen alueena monilukutaito sekä tieto-ja viestintäteknologinen osaaminen (myöh. tvt-osaaminen). Aikuisten positiivinen suhtautuminen digiasioihin auttaa lasta ymmärtämään ja oppimaan, sopeutumaan digimaailmaan leikin kautta. Nykyajan lapset edustavat aikaa, jolloin digitaaliset välineet ovat osa heidän elämäänsä. Lue aiheesta lisää täältä.

monilukutaito

Mitä on monilukutaito ja miten se sisältyy varhaiskasvatukseen? Monilukutaito sisältää mm. numeerisen lukutaidon, kuvanlukutaidon, (kriittisen) medialukutaidon… unohtamatta peruslukutaidon alkeita. Varhaiskasvatuksessa tuemme kaikkien näiden taitojen kehittymistä. Hyvää materiaalia ja vinkkejä kriittisen medialukutaidon kehittämiseen löydät Astu mediapoluille! – materiaalista.

tieto- ja viestintäteknologia

Tvt-osaamisella varhaiskasvatuksessa tarkoitetaan sitä, että tutustutaan lasten kanssa yhdessä, oikeilla tavoilla ja turvallisesti digilaitteisiin sekä niiden käyttöön. Tutkitaan ja mietitään yhdessä, mikä rooli tvt-osaamisella on lasten elämässä. Kuunnellaan herkällä korvalla lasten omia ajatuksia, pohdintaa ja oivalluksia, tartutaan niihin.

Tvt rikastuttaa varhaiskasvatuksen arkea. Otetaan digilaitteet luontevaksi osaksi eheytettyä pedagogista kokonaisuutta, tuokioperiaatteista luopuen. Digitaidot kuuluvat nykyaikana perustaitoihin, joita tulisi harjoitella jo pienestä pitäen. Digilaitteiden käyttö ei ole varhaiskasvatuksessa viihdekäyttöä, vaan pedagogista, suunniteltua toimintaa.

digi lapsen arjessa – kuvitteellinen esimerkki

On maanantaiaamu. Isä tuo neljävuotiaan Pasin päiväkotiin juuri sopivasti, kun aamupalakärry on tuotu ryhmään. Terttu, ryhmän varhaiskasvatuksen opettaja, käy eteisessä tervehtimässä Pasin ja isän, kyselee kuulumisia viikonlopulta ja toteaa: ”Huomenta Pasi! Onpa mukavaa, kun tulit. Tänään opettelemme yhdessä uusia juttuja iPadin kanssa pienryhmissä. Voidaan sitten iltapäivällä näyttää isälle, mitä olemme tehneet.” Aamupalalla tarjottu kaurapuuro ja omena maistuvat Pasille hyvin, vaikka hiukkasen jännittää ja mietityttää, että mitähän Terttu äsken eteisessä tarkoitti…

Aamupalan jälkeen, kun viimeinenkin ryhmän aikuisista on tullut paikalle, lapset jakautuvat pienryhmiin. Pasi ja muut kuusi hänen Hyrrät-nimisen pienryhmänsä lasta, siirtyvät Tertun johdolla päiväkodin saliin, josta löytyy kosketustaulu. Lapset tietävät jo mitä heiltä odotetaan, kaikki menevät kosketustaulun luo tuodulle penkille istumaan. Tämä on aina yhtä kivaa, sillä maanantaisin on Pasin ryhmän vuoro käyttää kosketustaulua. Terttu on tehnyt Note 3 -sovelluksella uusia, lapsia osallistavia tehtäviä kosketustaululle ja kaikki lapset saavat vuorotellen käydä kosketustaululla siirtämässä oman nimensä ohjeen mukaiselle paikalle, säätilakuvia jne. Aamuvenyttelyt kurkataan videolta ja tehdään yhdessä mukana. Sitten koittaa se jännittävä hetki, jota Pasi on odottanut siitä lähtien kun tuli päiväkotiin…

Terttu ottaa esille iPadin, joka on tänään heidän pienryhmänsä käytössä. Terttu kertoo, että iPadiin on ladattu uusi sovellus, vähän kuin taikakamera, jolla valokuviin saa lisättyä asioita, joita ei näe ilman taikakameraa! ”Wau, siis ihan oikeesti!” – huudahtaa Pasi. Kyllä vaan. Terttu peilaa iPadin näytön AppleTV:n kautta kosketustaululle ja näyttää sovellusta lapsille. Salin seinälle on askarreltu suuri puu, Terttu näyttää sovelluksella askarreltua puuta ja puun oksalla istuu lokki. Lapset katsovat kosketustaululle, jossa lokki istuu puun oksalla – sitten he katsovat puuta… lokkia ei näy. Siis waude!

Sovitaan, että otetaan iPad mukaan pihalle. Siellä jokainen lapsi saa miettiä lempipaikkansa pihalla ja tulla kertomaan sen Tertulle. Tertun avustuksella lapset saavat ottaa toisistaan kuvan taikakameralla lempipaikassaan (jos haluavat tulla kuvatuiksi). Lapset saavat myös valita jonkun kivan lisätyn todellisuuden hahmon samaan kuvaan kanssaan. Pasi kertoo Tertulle, että hänen lempipaikkansa on liukumäki. Sieltä hän tykkää laskea mäkeä ystävänsä Esterin kanssa. Esteri haluaa kokeilla kuvan ottamista ja Pasi valitsee kuvaan kaveriksi robotin. Sitten Pasi saa käyttää taikakameraa ja ottaa kuvan Esteristä hiekkaleikeissä, vieressään keijukainen.

Iltapäivällä isä tulee hakemaan Pasin kotiin. Terttu on jo ehtinyt lähteä kotiin, mutta ryhmän lastenhoitaja Petteri on luvannut näyttää Pasin taikakameralla otetun kuvan isälle. Pasi kertoo isälle naurahdellen, miten kuvassa näyttää siltä, että kohta robotti on Pasin sylissä, jos Pasi ei ehdi jarruttaa. ”Mutta ei robotti tuossa mäessä ollut oikeasti, se saatiin siihen taikakameralla!” – Pasi jatkaa, kun isän ilmeestä näkyy ihmetys. Petteri kertoi isälle, että ryhmän toinen varhaiskasvatuksen opettaja, Kaarina latasi jo kuvan Teamsiin, siihen tuttuun kansioon, jonne Pasin vanhemmilla on linkki. Sitten kuva voidaan näyttää äidille myös ja vaikka mummulle ja pappallekin. ”Saanks mä piirtää huomenna sinisen traktorin ja ottaa siitä taikakameralla kuvan?”, huikkaa Pasi vielä portilta Petterille. ”Tottahan toki”, vastaa Petteri ja jää miettimään että minkähän lisätyn todellisuuden hahmon Pasi aikoo traktoripiirrokseen lisätä.

perheiden kanssa tehtävä yhteistyö

Digitaalinen dokumentointi toteutuu yhä enemmän Turun kaupungin varhaiskasvatuksessa. Ryhmät ovat ottaneet käyttöönsä mm. Teamsin jakokansiot, siirtäneet sinne materiaalia varhaiskasvatuksen arjesta ja jakaneet ne linkin kautta vanhemmille (kuvausluvat toki huomioiden!). Jaettujen valokuvien, piirustusten ja tarinoiden kautta vanhemmat pääsevät tutustumaan varhaiskasvatuksen arkeen jutellen päivästä lapsensa kanssa kotona. Mitä kuvissa tapahtuu? Kenen kanssa olet leikkinyt? Mikä oli suosikkipuuhasi tänään?

Tehdään yhdessä vanhemmille näkyväksi digilaitteiden käyttö varhaiskasvatuksessa, pedagogiikkaa korostaen.

hyödyllisiä linkkejä

Sivulla käytetyt kuvat: Pixabay.com (ilmainen kuvapalvelu)
Robotti ja keiju lisätty kuviin iPadin 3D Bear -sovelluksella