Eskarit ja somekäytös

liikennevalokuva. Aika moni eskarilainen saa oman puhelimen keväällä, joillain oma puhelin saattaa olla jo eskarisyksynä. maailma avartuu, kun lapsi sukeltaa syöksyen nettiin. Miten ohjata lasta seikkailemaan turvallisesti netissä? Tässä muutamat hyvät vinkit somekäyttäytymisen esille ottamiseen 5-6-vuotiaiden kanssa. Lataa tarinalliset Stop, Slow, Go! -materiaalit tästä.

Tästä juuri kesäkuun alussa julkaistusta Turvallisesti digiliikenteessä -sivustolta ladattavasta, oivallisesta tehtäväpaketista, kannattaa myös vinkata kotiin vanhemmille!

Spoofy pelin logo, missä lukee spoofy.Spoofy on iPad sovellus, joka kannattaa heijastaa älytaululle Appletv:n kautta iPadilta ja pelata yhdessä koko ryhmän kanssa. Pelin kautta opitaan myös miettimään netissä surffaamista sekä somekäyttäytymistä. Pelin eteneminen siis tapahtuu iPadillä ja lapset yhdessä voivat pohtia ratkaisuja kosketustaulun kautta.

Valokuvausteknikoitakin olisi hyvä jo harjoitella esikouluikäisten kanssa, ihan jo syksystä lähtien. Mitä jos pitäisitte ”Oman esineen kuvauspäivän”? Lapsi tuo jonkun kivan jutun kotoa eskariin. Esine otetaan mukaan ulos ja kuvataan vaikkapa puistossa. Anna lapsen ensin kuvata iPadillä esine ja sen jälkeen katsokaa kuva lapsen kanssa yhdessä ja miettikää miten kuvaa voisi rajata tai tarkentaa tai vaikkapa vaihtaa kuvauskulmaa. Miten oman esineen parhaat puolet saa esille lapsen mielestä sopivimmin. Tämä tekniikka tukee estetiikan kehittymistä sekä auttaa lasta oivaltamaan kuvien tarpeellisuutta. Onko parempi ottaa pari hyvää kuvaa kuin sata räpsäisyä? (Tosin räpsäisyilläkin on oma paikkansa!)

Miettikää myös saako takana olevat lapset näkyä kuvassa? Oliko lupa heiltä näkyä kuvassa? Annetaan ryhmän yhdessä pohtia asioita, katsoen kuvia ryhmässä sisällä vaikka älytaululle heijastettuna. Tästä lähtee se oman somekäyttäytymisen arviointi… Tästä aiheesta saa vaikka koko vuoden kestävän projektin, jossa somekäyttäytyminen kehittyy ja muovautuu läpi eskarivuoden.