Takaisin Turkuun

Perjantaina oli hienoa herätä kauniin aamuruskon kajastukseen, joskin se muuttui nopeasti tunnetun kansanviisauden mukaisesti voimakkaaksi sateeksi.

Perjantaiaamun värejä Välimerellä.

Aamiaisen jälkeen ajoimme lentoasemalle, palautimme vuokra-auton ja ostimme viimeiset tuliaiset. Mallorcan lentoasema on vaikuttavan kokoinen, ja näin matkailusesongin ulkoupuolella vältyimme jonotuksilta, ja kaikki sujui vaivattomasti – kuten myös itse matka Helsinki-Vantaalle ja sieltä bussilla Turkuun. Mallorca on ainakin logistisesti erinomainen vaihtokohde opiskelijoillemme, ongelmia matkustamisessa tuskin syntyy ainakaan niin kauan kuin Norwegian saarelle operoi.

Mitä viikosta sitten jäi käteen? Monien sattumien ja väärinkäsitysten vuoksi ohjelmamme muotoutui vasta perillä, mutta kaikki selvisi ja saimme paljon tietoa paikallisesta ammatillisesta koulutuksesta. Tapasimme paljon opettajia, mikä varmsti helpottaa opiskelijavaihtojen järjestämistä tulevaisuudessa. Tunnemme mallorcalaisten yhteistyökumppaniemme koulutusalat ja mahdollisuudet työssäoppimispaikkojen järjestämiseen. Samalla myös isäntämme saivat tarkempaa tietoa omien alojemme koulutuksesta TAI:ssa. Yhteistyö vaihtoasioissakin on huomattavasti helpompaa, kun sähköpostiviestin vastaanottajalla ei ole kasvoton osoite.

Vastaanotto kaikissa tutustumiskohteissamme oli lämmin, ja erityiskiitokset on toki annettava Oscarille vierailumme koordinoinnista. Yhteistyö Baleaarien kanssa varmasti jatkuu ja toivottavasti entisestään tiivistyy; vaihtokohteena Baleaarit on monien TAI:n alojen opiskelijoille erittäin hyödyllinen. Konkretiaakin on luvassa jo heti ensi viikolla – todennäköisesti eräästä yhteistyökoulustamme on opettaja tulossa vierailemaan Juhannuskukkulalla.

Suomessakin sentään paistaa aurinko eikä lunta ole enää maassa. Kyllä se kevät kai tännekin saapuu.

IES Son Pacs

Taas kohti uusi seikkailuja. Aamu valkeni taas kirkkaana, eilisen hieman kolean ja tuulisen päivän jälkeen. Tunnettuna satamakaupunkina laivaliikenne on melkoisen vilkasta. Pikavisiitillä käyvät niin suuret risteilijät kuin paikalliset matkustaja-alukset.

Hotellin parvekkeelta.

Tapasimme aamulla oppilaitoksen yhteyshenkilön, joka kertoi yleisesti mitä siellä opiskellaan. Aamupäivällä oppilaitoksessa työskentelevät alakoululaiset ja iltapäivällä heidän tilalleen saapuvat ammatillisen toisen asteen opiskelijat. Oppilaitoksessa on noin 1000 opiskelijaa ja noin 100 opettajaa. Ammatillista koulutusta annetaan auto- ja sähköalan sekä liiketalouden opiskelijoille. Autoalalla opetetaan moottori- ja sähköasennusta ja korjausta. Sähköalan opetukseen kuuluvat rakennussähköt, teletekniikkaa ja asennusta. Pienkonesähköön kuuluvat pienkoneet ja laitteet. Esittelyn oppilaitoksessa teki alan ammatillinen opettaja.

Oppilaitoksen portit ja puutarha.
Auto-osaston työpajatoimintaa.
Autosähköluokka.
Opetusta annetaan myös piensähkökoneiden korjaamisesta.
Sähköasennuksia.
Teletekniikkaa.

Oppilaitoksessa annetaan opetusta myös liiketaloudessa ja kuinka ollakaan luokka oli tyttövoittoinen…

Kierroksen päätteeksi joimme kahvit oppilaitoksen kahviossa. Toivotimme heidät tervetulleiksi Turkuun tutustumaan ammatilliseen koulutukseen Suomessa. Tuliaislahjaksi saimme t-paidat ja kynät.

Kävimme vielä kv-koordinaattori Oscarin kanssa palautekeskustelun matkastamme ja kiittelimme järjestelyistä.

Oppilaitoksen vierailu päätyi melko aikaisin joten tein kulttuurikierroksen Palman keskustaan. Kapeat kujat pienine kauppoineen olivat todella idyllisiä ja kauniita. Sisustusliikkeitä oli joka lähtöön, kodin pienesineitä huonekaluihin. Kauniina satamakaupunkina tunnettu Palma tarjoaa matkailijalle hulppeat näkymät satamaan ja sen kujille.

– HK

Palman satama.
Palman tuulimyllyt.
Pöytää ja muuta sisustusmateriaalia.

Painotalo ja IES Josep Maria Llompart

Keskiviikko alkoi tututtuun tapaan hotellin aamiaisella vakiopöydässämme, josta aina aamuisin löysimme toisemme sovittuun aikaa. Etukäteen oli sovittu, että haemme opiskelijamme Veeran majoituspaikastaan aamulla yhdeksän aikaan. Kahdesta navigaattorista huolimatta, emme täysin onnistuneet tehtävässä, ja Veera joutuikin kävelemään muutaman ylimääräisen satametrisen, koska emme löytäneet reittiä oikeaan osoitteeseen. No lopulta saimme Veeran kyytiin, ja lähdimme kohti Plaça 18 -seripainoa, johon oli sovittu tapaaminen yhdessä Jesuksen ja hänen opiskelijoidensa kanssa.

Plaça 18 on perinteinen silkkipaino, joka on kolmasosa suurempaa yritysryhmää. Se tekee perinteisellä silkkipainomenetelmällä pääasiassa tekstiilipainatuksia, yksittäisistä painatuksista aina miljoonapainatuksiin asti. Päätuotantokoneina ovat seripainokarusellit, joita oli viisi kappaletta, kuusivärisestä aina 12-väriseen karuselliin asti. IES Josep Maria Llompart -koulun graafisen alan opiskelijat pääsivät seuraamaan silkkipainotyön tekemisen alusta loppuun saakka.

Värien sekoittaminen kiinnostaa kaikkia.
Paitoja tuli valtavaa vauhtia painettuna uunin täydeltä.

”Serikurssin” jälkeen veimme Veeran majoitukseensa, ja menimme syömään kevyen lounaan Palman keskustan lähelle raekuuron saattelemana.

Iltapäivällä ohjelmassa oli tutustuminen IES Josep Maria lLompart -kouluun, jossa Jesus esitteli heidän graafisen alan oppimisympäristöään. Osastolla oli kaksi tietokoneluokkaa, seripaino- ja offsetpainoluokka.

Seripainon opetustila.

Koneet ja laitteet olivat pääosin tuttuja Juhannuskukkulan mediaosastolta, joten oli mielenkiintoista verrata opetusmenetelmiä kahden eri maan välillä. Oli selvästi aistittavissa, että Jesus odotti kovasti pääsevänsä vastavierailulle Turkuun, jotta hän saisi nähdä meidän oppimisympäristömme. Toivotimme hänet lämpimästi tervetulleeksi Juhannuskukkulalle vierailemaan.

Juha Heidelbergin kimpussa.

Pitkän päivän päätös oli iltaruokinta hotellissa, jossa tietysti reflektoimme päivän antia.

– Juha

IES Calvia ja Valldemossa

Tuhdin hotelliaamiaisen jälkeen tapasimme kulmakuppilassa isäntätahomme kv-koordinaattori Óscar Millán Núñezin, jonka kanssa kävimme läpi viikon ohjelmaamme ja keskustelimme opiskelijoidemme menneistä ja tulevista vaihdoista. Óscar onkin jo kokenut TAI:n tuntija kahden Turun vierailun kokemuksellaan, joten yhteistyökuvioista keskusteleminen on helppoa. Varmasti jatkossakin opiskelijamme pääsevät suorittamaan ulkomaan työssäoppimisjaksojaan Óscarin edustamien oppilaitosten kautta.

Seuraavaksi ohjelmassa oli matkailualan opettajan Rosaura Castellán opastuksella tutustuminen IES Calviaan, joka on noin 1100 opiskelijan yläkoulu ja ammatillinen oppilaitos parisenkymmentä kilometriä Palmasta.

IES Calvia muistutti karuudessaan suomalaista 60- ja 70-luvun kouluarkkitehtuuria.

Aamupäivällä oppilaitoksessa ovat yläkoululaiset, ja iltapäivällä heidän tilalleen saapuvat ammatillisen toisen asteen opiskelijat. Saimme paljon tietoa espanjalaisesta koulujärjestelmästä, ja se poikkeaa melkoisesti suomalaisesta nimenomaan toisen asteen osalta.

Ammatillisella puolella Calviassa opetetaan ainakin matkailu- ja ravintola-alaa sekä hieman meidän valma-opintojamme vastaavia kokonaisuuksia. Luokkahuoneet olivat samankaltaisia kuin meillä, mutta kiinnostavaa oli nähdä, että kokkiopiskelijat olivat puutarhatöissä istuttamassa oliivipuita. Ideana on se, että opiskelijat tutustuvat raaka-aineisiin alusta lähtien itse pöydän antimia kasvattaen. Koulu saa myös pieniä tuloja myymällä viljelemiään tuotteita.

Ruokapuolen opiskelijoiden puutarhatunti.

Kierroksen päätteeksi tarjoiluopiskelijat kahvittivat meidät, ja opettaja Rosaura valisti meitä mallorcalaisista herkuista. Hän osoittautui myös suomalaisen suklaan faniksi – ja kuinka ollakaan, pieni lahjamme osui oikeaan.

Calviasta lähdimme vuoristoteitä kohti Valldemossaa, jota sekä Rosaura että Óscar olivat suositelleet. Matka tarjosi jylhiä maisemia ylhäältä vuorilta Välimerelle. Valldemossa osoittautui idylliseksi vuorten sylissä sijaitsevaksi pikkukaupungiksi. Matkanteko oli välillä hidasta väistellessä itsesuojeluvaiston puutteesta kärsiviä pyöräilijöitä mutkaisilla vuoristoteillä.

Päivän reittimme.
Retkellä riitti upeita näköalapaikkoja.
Valldemossan historiallinen keskusta.
Valldemossa sijaitsi vuorten keskellä ja on suosittu retkikohde.
Saksalaisen autoteollisuuden ylpeys oli luotettava matkantaittoväline mutkaisilla ja jyrkillä vuoristoteillä.

Valldemossasta palattuamme kävimme tapaamassa liiketalouden opiskelija Eemeliä, joka on työssäoppimassa hotelli Valparaisossa Palmassa aivan oman hotellimme vieressä. Eemeli oli tässä vaiheessa tyytyväinen omaan vaihtojaksoonsa. Hän sai tehdä hotellissa juuri niitä taloushallinnon asioita, jotka hänen opintoihinsa kuuluvat. Myös majoitus mallorcalaisen perheen luona sujuu hyvin.

Päivän päätteeksi kävimme illallisella läheisen ostoskeskuksen ravintolassa ja palasimme hotelliin ennen ennustettua voimakasta saderintamaa.

– MS

Ensimmäinen työssäoppimispaikka ja tutustumista kaupunkiin

Viikon virallisen ohjelman aloitimme tutustumalla mainostoimisto Brujulaan, jossa Juhannuskukkulan opiskelija Veera on suorittamassa Erasmus-vaihtojaksoaan. Yritys sijaitsee vajaan puolen tunnin matkan päässä Palman keskustasta uudehkossa teknologiapuistossa.

Brujula sijaisee tässä rakennuksessa.

Brujulan edustajat esittelivät meille yritystään ja keskustelimme yhdessä Veeran työssäoppimisesta. Jakso on alkanut hyvin – tyytyväisyys oli molemminpuolista. Veeran kokemuksia löytyy hänen blogistaan.

Koska ohjelmamme on edelleen hieman valmistelun alla, jäi meille loppupäivä aikaa tutustua Palman kaupunkiin. Kävelimme hotellilta rantaa pitkin vanhaan kaupunkiin ja kiertelimme keskustan kujia.

Palman rantabulevardi.

Palma on lähes puolen miljoonan ihmisen elävä ja kiinnostava espanjalaiskaupunki, josta varmasti jokainen löytää itselleen kiinnostuksen kohteita, olivat ne sitten keskiaikaista arkkitehtuuria, herkullista ruokaa tai monipuolisia ostosmahdollisuuksia. Varsinainen matkailusesonki ei vielä ole käynnistynyt täydellä voimalla, joten keskustassa oli kohtuullisen väljää.

– MS

Katedraali hallitsee Palman kaupunkikuvaa.
Vanhassa kaupungissa voi aistia keskiajan henkeä.
Arkkitehtuurista kiinnostuneelle riittää katseltavaa.
Espanjan herkkuja.

Matkapäivä

Matkamme alkoi aamuhämärissä ja 0,7 asteen keväisen pirteässä lämpötilassa Turun linja-autoasemalta, josta ajoimme 5.55 bussilla Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Norwegian kuljetti meidät sujuvasti Arlandassa vaihtaen Palma de Mallorcaan, jonne saavuimme iltapäivällä kolmen tienoissa. Lämpötila oli noussut Turun lukemasta 16 astetta, eli huomasimme ottaneemme varaslähdön kesään.

Lentomatka vaihtoineen oli kaikin puolin sujuva.
Olimme saapuneet palmumaahan.

Tutustumiskohteemme sijaitsevat eri puolella Mallorcan saarta, joten vuokrasimme lentoasemalta auton, jolla ajoimme hotelliimme Palmaan. Hotellimme sijaitsee Palman sataman lähistöllä noin kolmen kilomerin päässä vanhasta kaupungista. Ainakaan vielä mallorcalainen liikenne ei vaikuttanut mitenkään mahdottomalta suomalaisesta näkökulmasta, ja navigointikin sujui kerrassaan ongelmattomasti.

Hotellihuoneesta avautuu upea merinäköala.

Pitkän matkapäivän istumisen päälle kävin juoksemassa Palman rantabulevardia katedraalille ja ihastelemassa sataman purjeveneitä. Reissaamisen uuvuttamina teimme vain lyhyen kävelyn hotellin lähiympäristössä ja nautimme erinomaisen mallorcalaisen illallisen hotellin ravintolassa. Odotamme innokkaina ja uteliaina seuraavien päivien ohjelmaa, joka edelleen on Baleaarien lomien vuoksi hieman epäselvä, mutta ehkä meillä pohjoisen ihmisilläkin voisi olla oppimista hieman rennommasta asenteesta. Asioilla on tapana selvitä.

-MS

Ilta-aurinko Palmassa.

Kohti Baleaareja

Ensi sunnuntaina lähdemme viideksi päiväksi tutustumaan ammatilliseen koulutukseen Espanjassa ja tarkemmin sanottuna Mallorcan saarella Baleaareilla.

Turun ammatti-instituutti (TAI) on viime vuonna aloittanut yhteistyön Baleaarien saarilla sijaitsevien ammattillisten oppilaitosten muodostaman verkoston kanssa. Baleaareilta on Turussa vieraillut jo kaksi opettajaryhmää ja myös ensimmäinen vastavierailu on toteutettu vuosi sitten (siitä voi lukea tästä blogista).

Ensimmäiset TAI:n opiskelijat ovat jo ehtineet olla työssäoppimassa Baleaareilla. Myös tällä hetkellä opiskelijoita on vaihdossa Mallorcalla ja suunnitelmissamme on vierailla heidän työssäoppimispaikoillaan.

Lisäksi tutustumme paikalliseen koulutusjärjestelmään ja laajemmin saareen vaihto-opiskelupaikkana, jotta osaamme evästää Baleaareille tulevaisuudessa lähteviä opiskelijoitamme.