Kotimatka

Kotiin

Kotimatka alkoi sunnuntai aamuna. Juna Hannoveriin lähtisi klo 9.20, joten lähdimme kävelemään hotellilta asemalle heti aamupalan jälkeen. Emme ottaneet taksia, sillä sää oli aurinkoinen ja matkaa vain vajaa kilometri. Junamatkalla ihailimme kauniita maisemia.

Lentokentällä löysimme helposti matkalaukkujen jättöpaikan ja turvatarkastuksen. Heli oli tehnyt lähtöselvitykset illalla valmiiksi, joten ei tarvinnut kuin kävellä tiskille.

Lentomatkat, niin Hannoverista Müncheniin kuin Münchenistä Helsinkiin sujuivat hyvin. Helsingissä olimme aikataulun mukaan klo 18.30 suomen aikaan ja matkalaukut saatuamme pääsimme lähtemään kotia kohti. Kotona olimme klo 22 aikoihin, joten matkaa oli tehty taas 13 h. Vapunvietto voi alkaa.

Hamelnin asema
Kukkasia Bad Pyrmontissa

Hameln

Pillipiirarin tarina

Hamelnin pillipiipari on saksalainen kansansatu, jonka Grimmin veljekset ovat tehneet tunnetuksi 1800-luvulla. Tarina kertoo salaperäisestä miehestä, joka karkotti rotat Hamelnin kaupungista vuonna 1284. Hän lumosi rotat soittamalla pilliä tai huilua ja johdatti ne ulos kaupungista ja  hukutti läheiseen Weserjokeen. Kun kaupungin asukkaat eivät olleet halukkaita maksamaan sovittua summaa pillipiiparille, hän kosti lumoamalla huilullaan kaupungin lapset ja houkutteli heidät läheiseen vuoreen, jonka sisään he katosivat. Tarinasta on monta versiota. Hamelnissa satu näkyy joka puolella. Pillipiipari soittaa ja kiertää kaupungin katuja turistioppaana ja rottia on katukivetyksissä sekä maskotteina myytävänä.

Rottia kivetyksellä
Heli ”rottasillalla”
Weser-joki, johon rotat hukutettiin

Pillipiipari työssään opaskierroksella
Pillipiiparin talo, jossa nykyään museo

Pillipiipari

Kaupungilla …

Me ollaan nyt täällä

Yleiskuva kaupungista
Katumaisema

Steinberger Hotelli Bad Pyrmontissa

Steinberger Hotel in Bad Pyrmont

Bad Pyrmont on pieni historiallinen 21 000  asukkaan kylpyläkaupunki noin 20 km päässä Hamelnista. Bad Pyrmontin terveysvedet ovat olleet käytössä 1400-luvulta lähtien ja kuninkaalliset sekä muu ylimystö löysi tiensä sinne 1600-luvulla. Nykyään Bad Pyrmontissa voi nauttia edelleen monipuolisesta kylpylätoiminnasta ja lähteen ”terveysvesistä”. Kylpylöiden maamerkkinä ja sydämenä on ”Hylliger”, joka on terveyslähteen ympärille rakennettu temppeli. Mekin joimme lähteen terveysvesiä ja toivomme, että vaikutukset olisivat mahdollisimman suotuisia, mitä ne sitten ovatkaan.

”Steinberger Hotel and Spa” on Bad Pyrmontin suosituin hotelli. Tutustuimme  hotelliin keskiviikkona hotellijohtajan opastuksella. Hotelli tulee toimimaan Leon ja Oton työssäoppimispaikkana seuraavat neljä viikkoa.

Hotellin edessä
Odottelemme hotellin aulassa isäntäämme
Hotellinjohtaja, joka vei meidät esittelykierrokselle
Hotellin pääovi

Suihkukaivo

Schloss Hämelschenburg

Hämelschenburgin linna

Hamelnin lähialueella on seitsemän linnaa ja palatsia, joissa historiasta kiinnostunut matkailija voi vierailla. Me pääsimme vierailulle Hämelschenburgin linnaan, jossa linnanisäntä Klencke piti meille mielenkiintoisen esittelyn linnasta ja sen historiasta. Hämelschenburg sijaitsee Emmer-joen rannalla Hamelnin ja Pyrmontin välissä. Linnan ovat rakentaneet Jürgen Klencke ja vaimonsa Anna von Holle 1588- 1613. Linna on renesanssi tyylinen. Linna on pysynyt samalla suvulla alusta asti, koska suku ei varsinaisesti omista maata, jolla linna sijaitsee vaan heillä on ainoastaan lupa hallinnoida  ja viljellä sitä.

Linna kahvilan pihalta kuvattuna
Linnanisäntä kertoo linnnastansa
Linnan puutarhassa
Vallihaudan reunaa

Schlosshotel Münchausen

Eetun ja Benjaminin työssäoppimispaikka Münchausenin linnahotelli

”Schlosshotel Münchhausen” eli Münshhausenin linnahotelli sijaitsee n. 10 km päässä Hamelnin keskustasta, 1500-luvulta peräisin olevassa palatsissa Weserbergland Schaumburg-Hamelnin luonnonpuistossa. Tämä on Benjaminin ja Eetun työssäoppimispaikka. Me vierailimme linnassa Beaten ja Bettinan kanssa torstaina ja mukana olivat myös Leo ja Otto.

Linnan ja sen puutarhan rakentamisen aloitti 1570-luvulla Hilmar von Münchhausen ja vuosien varrella puutarhaan muodostui Euroopan laajin kasvikokoelma. Puutarhan kasvihuoneissa viljeltiin myös sitrushedelmiä ja ananasta. Jopa venäjän Tsaari Pietari Suuri kävi niitä 1700-luvulla ihastelemassa. Ananas on nykyään linnahotellin logossa. Viiden tähden hotellina paikka on toiminut vuodesta 2004.

Linnan portilla

Kokki keittiössä
Kylpyläosasto sisältä

Thibautstrasen koulutalo

Iltapäivällä Beate vei meidät tutustumaan Thibautstarasen  koulutaloon, joka sijaitsee muutaman kilometrin pois keskustasta. Meille esiteltiin lähinnä kotitalousopetusta eli kodinhoitoa ja siivousta, vastannee meidän koti- ja puhdistuspalvelua. Koulussa meitä oli odotettu ja vastassa oli innokkaita opiskelijoita, jotka esittelivät meille tiloja ja opintojaan englanniksi. Koulussa opetetaan myös maataloutta ja puutarhanhoitoa.

Esittelijä, joka oli pukeutunut koulun väreihin, eli punainen, keltainen ja vihreä
Koulussa valmistettuja tuotteita. He tekivät tilauksesta lahjapaketteja, joissa koulussa valmistettuja elintarvikkeita, saippuoita yms.
Illan tapahtumaan leivottuja pikkusuolaisia
Meille katettu ruokapöytä

Elisabet-Selbert Schule

Keskiviikkona tutustuimme Elisabeth-Selbert-Schulen koulutaloihin ja niissä opetettaviin aloihin. Koulussa olivat myös Leo ja Otto, joiden työssäoppiminen alkaisi vasta perjantaina. Kun me tulimme koululle oli Beate siellä jo aloittelemassa leipomotuntia. Seurasimme hetken opetusta ja sitten englanninopettaja Amelie lähti kierrättämään meitä koulurakennuksessa ja esittelemään aloja sekä henkilökuntaa. Tässä Münsterkirchhofin koulutalossa oli samoja aloja kuin meillä Aninkaisissakin eli leipuri, kokki, parturi-kampaaja, kosmetologi, maahanmuuttajien opetusta jne.

Löydettiin pääovelle ja pojat luokasta. Beate keskustelee oppilaidensa kanssa kilpailuun valmentautumisesta.
Koulusta sisältä ja ulkoa

Työtiloja

Opetuskeittiö
Parturikampaajat ja meikkaajat

Il

Leipomoluokan toimintaa

Lähdön tunnelmaa ja matkustamista

Aamulla lähdimme kukin kotoamme Helsinki-Vantaan lentokentälle. Ajokeli oli sohjoinen, joten siitä tuli lisäjännitystä meille, koska autossa on kesärenkaat. Hyvin kuitenkin selvisimme perille ja tapasimme pojat lähtöselvitysautomaattien luona. Jätimme matkalaukut hihnalle ja suunnistimme kohti turvatarkastusta. Kannattaa miettiä tarkkaan, mitä ottaa mukaan käsimatkatavaroihin ja tarkastaa, ettei käsilaukkuun ole jäänyt mitään sellaista, jota ei sallita (esim. teräviä esineitä, tulentekovälineitä, käsikranaatteja tai liian suuria nestepulloja).

Tässä kelissä lähdettiin aamulla liikkeelle..

🐒🐨

Täällä ollaan Helsinki-Vantaan lentokentällä. Turvatarkastukset läpäisty, jopa ruutijäämätesti. Eväät ostettu, aamukahvit juotu ja nyt odotellaan pääsyä koneeseen.

Helsinki – München – Hannover

Lensimme ensin Helsingistä Müncheniin ja sieltä Hannoveriin. Käytännössä poistuimme koneesta 1,5 tunniksi ja menimme takaisin samasta portista. Henkilökunta oli vaihtunut, mutta kone taisi olla sama. Lentomatkat sujuivat hyvin, ei ollut turbolenssia, eikä muutakaan häiriötä. Hannoverissa olimme klo 16.40 paikallista aikaa. Olimme matkustaneet nyt noin 11 tuntia ja vielä olisi edessä noin tunnin junamatka Hamelniin. Kaikilla oli kova nälkä, sillä lentokoneessa saatu sämpylä ja myslipatukka ei ihan riitä. Suunnistimme lentokentän McDonaldsiin, jossa kaikki söimme hampurilaisaterian. Opimme käyttämään automaattista tilaussysteemiä, jossa halutut tuotteet valitaan kosketusnäyttötaulusta, maksetaan, otetaan tilausnumeroläpyskä ja mennään pöytään odottamaan ateriaa. Aika kätevä.

Junalla Hamelniin

Seuraava opittava asia  oli rautatieaseman lipunmyyntiautomaatin käyttö. Kaikille saatiin liput ostettua ja puolen tunnin kuluttua lähti juna. Yritin lähettää Beatelle viestiä, milloin olemme Hamelnissa, mutta jostain syystä viestit eivät lähteneet junamatkan aikana, joten soitin hänelle. Hamelnissa olimme klo 19.10 ja olimme matkanneet 13 tuntia, sillä kello Saksassa on tunnin meitä jäljessä. Asemalla meitä oli vastassa kahdella autolla Beate ja Bettina. He veivät minut ja Helin hotelliin ja pojat majapaikkoihinsa. Hotellimme oli pieni perhehotelli nimeltä Hotel an der Alstadt.

Näkymä hotellihuoneen ikkunasta ilta-auringossa

Valmisteluja

Tänään maanantaina 24.4 olemme olleet vielä töissä Aninkaisissa ja varmistelleet että kaikki tarvittavat asiakirjat ja muu tarpeellinen  on matkassa mukana. Ennen kaikkea tuliaiset.

Huomenna aamulla lähdemme Hamelniin Saksaan tutustumaan yhteistyökoulumme Elisabeth-Selbert Schuleen. Matkaamme lähtee myös kolme kokki opiskelijaa Leo, Eetu ja Benjamin sekä matkailunopiskelija Otto. Me olemme Helin kanssa matkassa 6 päivää ja pojat työssäoppimassa neljä viikkoa. Leo ja Otto työskentelevät  Steigenbergen Hotellissa Bad Pyrmontissa. Eetun ja Benjaminin työssäoppimispaikkana on taas Schlosshotel Münchhausen.