Del 2. Denna gång med bulle, fint mottagande och stiliga outfits!
Den kommande läroplanen säger alltså att vi i skolorna ska införa tvärvetenskapliga metoder i undervisningen och nu börjar vi sakta men säkert förstå vad det innebär. Man har ett gemensamt stoff och många läroämnen ska sedan vara inblandade i det. Arbetsmetoderna ska också om möjligt varieras och det är till stor fördel om skolan får utomstående kontakter, som man gärna kan besöka eller så kanske samarbetspartnern kommer på besök.
För Sossens del har det inte kunnat börja bättre. Vi hade i januari besök av högt uppsatta på Meyer Turku, regionassistent Eija Laine från Teknologicentret och företagare som handlar som underleverantörer till Meyer Turku. Vi har också fått besöka flera olika företag just bland underleverantörerna. I vår skola har vi nämligen nu tvärvetenskapen som pilotprojekt och spindeln i nätet är sjöfarten med Meyer Turku som den levande kroppen.
Redan i januari besökte en klass och två lärare Maskinteknologicentret här i Åbo. Centret erbjuder en modern inlärnings- och utvecklingsmiljö för företag, läroanstalter och forskare speciellt inom havs- och metallindustrin. Där fick vi ta del av en allmän presentation om verksamheten och gå på en rundvandring i centrets utrymmen. Vi fick alla en konkret uppfattning om vad den moderna robotiken och automationen handlar om. Vi såg bland annat hur effektiv en lasersvetsningsrobot är samt vilka möjligheter 3D-printning erbjuder för tillfället.
Så en kylig marsmorgon åkte en busslast på 30 av oss nior och tre lärare till varvsområdet.
Väl framme vid kaffebordet fick vi på en intressant föreläsning lära oss att Meyer Turku drar sina rötter tillbaka ända till 1737, dvs. snart 300 år! Att det nuförtiden är en av världens ledande byggare av kryssningsfartyg kan ingen av oss ha gått miste om att inse. Moderna videoklipp dukar fram det mest komfortabla från branschen.
Fastän Grace nog bleknar på sidan om t.ex. Oasis of the Seas, så är det fortfarande ett av de fartygen man här på Meyer Turku är mest stolta över, intygar både projektingenjör Berndt Lönnberg och projektdirektör Tom Degerman, som hör till dem som guidar oss under den här förmiddagen.
Men då vi ser på presentationen av Oasis häpnar vi nog något: Fartyget är fullt med enastående aktivitetsmöjligheter, som flera av oss inte ens får uppleva på torra land! Vi fick t.ex. lära oss att fartyget har en alldeles egen Central Park, en del otroligt komfortabla hytter (bl.a. egen terrass och pool), förstås högklassiga restauranger, teater, vattenpark och ett akustiskt perfekt utrymme där konserter bjuds då du väl är ombord. Några tusen euro och du är med för en vecka!
Efter denna modernt sammanställda presentation skulle vi ut på varvsområdet. Nu var det slut på komforten, värmen och drömmeriet. Först bytte vi alla till skyddskläder med hjälm och hårda boots, blå jacka och skyddsglasögon. Med egna ögon skulle vi få se hur man bygger skepp av den här kalibern. Vi cirkulerade runt från den ena oändliga hallen till den andra.
Vi fick se delar till det kommande fartyget Mein Schiff 5, och lära oss systematik, eftersom alla beståndsdelarna i fartyget är numrerade – annars skulle säkert pusslet inte gå ihop!
Arbetsområdet var så vidsträckt att en del ”duunare” cyklade omkring från det ena stället till det andra. Man kände sig verkligen liten på området.
Mein Schiff 5 blir färdigt under försommaren och det är meningen att vi i maj ska få besöka varvet igen och gå ombord på det splitternya fartyget. Det ser vi minsann fram emot, det är ju inte precis varje dag vi skolfolk är vana med nya ytor. Alla har vi nog förväntningar och fantasier om vad som väntar oss då, men chansen finns den här gången att verkligheten slår ut fantasin.
Då vi efteråt intervjuade Tom Degerman sade han bl.a:
- Meyer Turku har ett mycket nära samarbete med hela regionen och vi vill att så många ungdomar som möjligt får en bra uppfattning om varvsverksamheten på Åbovarvet. S:t Olofsskolans projekt bidrar säkert till att elevernas intresse för en av regionens viktigaste industrigrenar vaknar. Skeppsbyggnad är ju inte bara stålplåt och svetsar, i själva verket är största delen av ett kryssningsfartyg verklig högteknologi, vilket säkert intresserar dagens unga. Vi tror starkt på framtiden för Åbovarvet som för tillfället är inne i en fas av expansion och förnyelse, så vi kommer nog att kunna erbjuda intressanta jobb också i framtiden.
Ida Nikkanen, Stella Wallin och Elin Sigfridsson 9a i samarbete med Kenneth Nygrén