Kolmantena työnään viidesluokkalaiset tutustuivat fleece-neuleeseen. Lähes saman ohjeen mukaan etenävässä työssä harjoiteltiin työvaiheohjeiden lukemista ja itsenäistä etenemistä ohjeen mukaan. Vuoritettu työ olikin varsinainen ongelmanratkaisutehtävä. Omaa suunnittelua sai tehdä niin paljon kuin halusi. Ja kivoja tossuja syntyikin!
Sateenvarjosuoja
Toisena työnä viidesluokkalaiset valmistivat sateenvarjollensa suojan tai saattoipa siitä tulla suoja kynillekkin. Ensin mitattiin kankaan tarve: kuinka paljon kunkin sateenvarjo tarvitsi kangasta suojautuakseen. Kun kangas oli värjätty, tehtiin oma painopalikka. Kankaanpainannan jälkeen leikattiin kosteutta läpäisemättömästä kankaasta vuori. Saumuri tuli tutuksi vuoria ja päällistä yhdistettäessä. Vetoketjun ompelu oli oma juttunsa kuin myös pitkulaisen kuution muodon keksiminen.
- Kankaan värjäys.
- Painantaa..
- …itse tehdyn leimoin.
Kommentit pois päältä artikkelissa Sateenvarjosuoja
Filed under Ompelutöitä, Värjäys ja painanta, Yleinen
5. luokkalaiset aloittelivat syksyä huovutustyöllä
Oppilaat huovuttivat ensimmäisellä opetuskerralla yhdessä isoja ( 90 cm x 90 cm) pohjavillalevyjä ensin kuivahuovuttamalla huovutusneulalla ja sitten märkähuovuttamalla rullaustekniikalla. Opettaja oli asetellut tätä varten kolme kappaletta x kolme ohutta kerrosta villakarstalevyä päällekkäin (syntyi siis kaksi tummaa ja yksi valkoinen esihuovutettu villalevy). Lisäksi oppilaat suunnittelivat pandan tai eläimen kasvot 1/3 lopullista kokoa isommaksi kaavaksi. Toisella opetuskerralla oppilaat neula- ja märkähuovuttivat pienemmät, haluamansa väriset, villalevyt. Kolmannella opetuskerralla oppilaat leikkasivat pohja- ja päällisvillakerrokset suunnitelmansa mukaan. Neljännellä ja viidenellä opetuskerralla oppilaat neula- ja märkähuovuttivat työnsä ehjäksi kokonaisuudeksi. Tämän jälkeen opeteltiin kirjonnan aloitusta, lopetusta, päättelyä ja kirjontapistoja. Kirjontatyö toimi lisätyönä siirryttäessä seuraaviin töihin. Syksyn mittaan huopatyöt valmistuivat alusiksi, koristeiksi ja patalapuiksi.
- Suunnitelman mukainen pala leikataan yhdessä neulatusta ja esihuovutetusta villalevystä.
- Kaavasta poistetaan silmät ja nenä tai ne osat jotka halutaan pohjavillan värisiksi.
- Pohjavillan päälle kootaan itse neulatusta ja esihuovutetusta villasta toinen pinta.
- Aukot täytetään pohjavillan värisellä esivuovutetulla villalla. Näin joka kohdassa on kaksi kerrosta esihuovutettua villaa. Kerrokset kiinnitetään toisiinsa neulaamalla.
- Neulaamalla koottu työ märkähuovutetaan rullaamalla kuplamuovin välissä molemmilta puolilta ja kahdesta suunnasta erikseen.
- Hahmon piirteitä korostettiin tikki- ja muin pistoin.
Johdonpitimiä
Kommentit pois päältä artikkelissa Johdonpitimiä
Filed under Yleinen
Lunta tuli ulos ja ”sisälle”
Lasinalusen ohje päivitettynä talvisemmalla teemalla.
Kommentit pois päältä artikkelissa Lunta tuli ulos ja ”sisälle”
Filed under Ompelutöitä, Värjäys ja painanta, Yleinen
Naamareita
Kuudesluokkalaiset työstivät syksyn mittaan naamioita. Työskentely aloitettiin neljän eri tyylisen naamion suunnittelulla. Viehättävintä mallia työstettiin pidemmälle, sille piirrettiin kaava ja suunniteltiin e-tekstiilikomponentein pieni ledejä valaiseva virtapiiri. Virtapiirin kytkin suunniteltiin ja valmistettiin itse.
Naamarimateriaali oli villaa ja kantavana tekniikkana huovutus.
Housuja
Viidesluokkalaiset tutustuivat vaatetuksen mitoitukseen, kaavojen jäljentämiseen, pieneen muunteluun ja sovittamiseen. Saumuri tuli tutuksi pitkissä sivusaumoissa ja huolitteluompeleena. Lopuksi housut värjättiin.
Lisäksi virkkailtiin ja tehtiin ompeluharjoitteita.
Kommentit pois päältä artikkelissa Housuja
Filed under Ompelutöitä
Lasinalunen
Syksyn aluksi käsityöryhmät aurinkovärjäsivät kankaat, kertasivat tukikankaiden kiinnittämistä ja ompelukoneen toimintoja. Lopputuloksena syntyi lasinalusia ja yhteisöllisesti valmistettu lehtisade Torninkadun koulurakennukseen. Inspiraationa toimi WAM:ssa ollut Jacob Hashimoton näyttely.
- Aurinkovärjää 24 x 24 cm kangas.
- Leikkaa inan pienempi liimatukikangas.
- Leikkaa puolet pienempi kaksipuoleinen liimatukikangas
- Silitä isompi liimakangas kankaan nurjalle puolelle.
- Taita työ puoliksi ja…
- …silitä väliin kaksipuoleinen liimatukikangas.
- Mittaa ja…
- …puolita työ.
- Etsi ja merkitse paloille keskipiste.
- Kiinnitä ompelukoneen vapaavarteen teipillä nasta.
- Paina työn keskikohta nastan läpi ja ompele suoralla ympyrä.
- Leikkaa ompeleen ulkopuolinen kangas pois.
- Aseta työ samaan nastanreikään ja ompele reunaan tiivis siksak.
- Valmiit lasinaluset…
- …ripustat ihanaksi lehtisateeksi ikkunaan.
- Kaavamuovi liimaantuu hyvin märkään pintaan…
- …ja kosteuden siirtyessä värikin siirtyy tehokkaasti.
- Herkän kaavion leikkaat silitettävästä magic-paperista…
- … ja tuputat pinnan.
- Valmiita lumihiutaleita…
- …ikkunaan talvisaikaan.
Kommentit pois päältä artikkelissa Lasinalunen
Filed under Ompelutöitä, Värjäys ja painanta, Yleinen
Vaatepuu
Viidesluokkalaiset työstivät kevään käsityötään vaatepuun merkeissä. Valmiit tuotteet kertovat mihin sana ”vaatepuu” heidät johdatti. https://punomo.npn.fi/vaatepuu/
Kommentit pois päältä artikkelissa Vaatepuu
Filed under Yleinen
Säilytysteline
6e musiikkiluokka toteutti lukuvuoden aikana yhden työn kokonaisen käsityön mallin mukaan: Oppilas itse suunnitteli työnsä alusta loppuu, pohti mitoitukset, teki tarvittaessa kokeiluja, arvioi matkan varrella omia ja kavereiden ratkaisuja, sekä dokumentoi koko prosessin. Vaikka kuvat äkkiseltään näyttävät samankaltaisilta on jokaisella oppilaalla työssään oma mitoitus ja itse valitut työtavat. Opettajan tehtävänä oli ohjailla ja aikatauluttaa prosessia, sekä valmistautua jokaiseen tuntiin kunkin oppilaan työn vaatiman tilanteen mukaan.
Luokalla oli valtakunnallisen minimin mukaan käsityötunteja 1 vvkt. Oppilailla oli syksyllä 8 kaksoistuntia ja keväällä 11, joista kaksi käytettiin koko luokan yhteiseen suunnitteluun ja arviointiin. Muulloin työskenneltiin niin, että oppilaat olivat jakautuneet teknisen työn luokkaan ja tekstiilityönluokkaan. Ryhmät vaihtoivat luokkatilaa joululta. Kevään viimeisillä tunneilla oppilas oli siinä luokassa jossa oli välineet ja materiaalit saattaa työ loppuun. Dokumentointia ei ehditty laittaa sähköiseen muotoon. Herkulliset kuvat kertovat työprosessista ja valmiista töistä. Kuvista ei näy ajoittainen kaoottinen kiire ja se, että oppilaista osa jäi vapaaehtoisesti ylitöihin, kun aikaa oli niukalti, varsinkin poissaolojen vuoksi.
- Suunnitelma
- Kaava
- Annan suunnitelma ja kaava
- Annan tilkut kaavan mukaan
- Anna neuvottelee
- Rakenteen pohdintaa
- Kanella ompelee
- Veeti ompelee vuoria
- Valmis vuori
- Valmiita vuoreja
- Päällisen kokoamista
- Kankaanpainantaa
- Miten tästä eteenpäin?
- Opettajien ohjausta
- Aamoksen
- Ainon
- Ainon
- Alexandran
- Annan
- Artturin
- Elinan
- Elsan
- Fannin
- Fannin
- Fannin
- Isabellan
- Jaden
- Kanellan
- Veetin
- Leevin
- Lillin
- Meri-Tuulin
- Monan
- Nellan
- Töiden tarkastelua yhdessä
- Vertaisarviointia
Kommentit pois päältä artikkelissa Säilytysteline
Filed under Yleinen





























































































































































