Tossut

Kolmantena työnään viidesluokkalaiset tutustuivat fleece-neuleeseen. Lähes saman ohjeen mukaan etenävässä työssä harjoiteltiin työvaiheohjeiden lukemista ja itsenäistä etenemistä ohjeen mukaan. Vuoritettu työ olikin varsinainen ongelmanratkaisutehtävä. Omaa suunnittelua sai tehdä niin paljon kuin halusi. Ja kivoja tossuja syntyikin!

Kommentit pois päältä artikkelissa Tossut

Filed under Ompelutöitä, Yleinen

Sateenvarjosuoja

Toisena työnä viidesluokkalaiset valmistivat sateenvarjollensa suojan tai saattoipa siitä tulla suoja kynillekkin. Ensin mitattiin kankaan tarve: kuinka paljon kunkin sateenvarjo tarvitsi kangasta suojautuakseen. Kun kangas oli värjätty, tehtiin oma painopalikka. Kankaanpainannan jälkeen leikattiin kosteutta läpäisemättömästä kankaasta vuori. Saumuri tuli tutuksi vuoria ja päällistä yhdistettäessä. Vetoketjun ompelu oli oma juttunsa kuin myös pitkulaisen kuution muodon keksiminen.

Kommentit pois päältä artikkelissa Sateenvarjosuoja

Filed under Ompelutöitä, Värjäys ja painanta, Yleinen

5. luokkalaiset aloittelivat syksyä huovutustyöllä

Oppilaat huovuttivat ensimmäisellä opetuskerralla yhdessä isoja ( 90 cm x 90 cm) pohjavillalevyjä ensin kuivahuovuttamalla huovutusneulalla ja sitten märkähuovuttamalla rullaustekniikalla. Opettaja oli asetellut tätä varten kolme kappaletta x kolme ohutta kerrosta villakarstalevyä päällekkäin (syntyi siis kaksi tummaa ja yksi valkoinen esihuovutettu villalevy). Lisäksi oppilaat suunnittelivat pandan tai eläimen kasvot 1/3 lopullista kokoa isommaksi kaavaksi. Toisella opetuskerralla oppilaat neula- ja märkähuovuttivat pienemmät, haluamansa väriset, villalevyt. Kolmannella opetuskerralla oppilaat leikkasivat pohja- ja päällisvillakerrokset suunnitelmansa mukaan. Neljännellä ja viidenellä opetuskerralla oppilaat neula- ja märkähuovuttivat työnsä ehjäksi kokonaisuudeksi. Tämän jälkeen opeteltiin kirjonnan aloitusta, lopetusta, päättelyä ja kirjontapistoja. Kirjontatyö toimi lisätyönä siirryttäessä seuraaviin töihin. Syksyn mittaan huopatyöt valmistuivat alusiksi, koristeiksi ja patalapuiksi.

Kommentit pois päältä artikkelissa 5. luokkalaiset aloittelivat syksyä huovutustyöllä

Filed under Huovutus, Yleinen

Johdonpitimiä

Kuudesluokkalaiset treenasivat ompeluntaitojaan johdonpitimien suunnittelulla ja valmistamisella.

Kommentit pois päältä artikkelissa Johdonpitimiä

Filed under Yleinen

Lunta tuli ulos ja ”sisälle”

Lasinalusen ohje päivitettynä talvisemmalla teemalla.

Kommentit pois päältä artikkelissa Lunta tuli ulos ja ”sisälle”

Filed under Ompelutöitä, Värjäys ja painanta, Yleinen

Naamareita

Kuudesluokkalaiset työstivät syksyn mittaan naamioita. Työskentely aloitettiin neljän eri tyylisen naamion suunnittelulla. Viehättävintä mallia työstettiin pidemmälle, sille piirrettiin kaava ja suunniteltiin e-tekstiilikomponentein pieni ledejä valaiseva virtapiiri. Virtapiirin kytkin suunniteltiin ja valmistettiin itse.
Naamarimateriaali oli villaa ja kantavana tekniikkana huovutus.

Kommentit pois päältä artikkelissa Naamareita

Filed under Huovutus, Yleinen

Housuja

Viidesluokkalaiset tutustuivat vaatetuksen mitoitukseen, kaavojen jäljentämiseen, pieneen muunteluun ja sovittamiseen. Saumuri tuli tutuksi pitkissä sivusaumoissa ja huolitteluompeleena. Lopuksi housut värjättiin.
Lisäksi virkkailtiin ja tehtiin ompeluharjoitteita.

Kommentit pois päältä artikkelissa Housuja

Filed under Ompelutöitä

Lasinalunen

Syksyn aluksi käsityöryhmät aurinkovärjäsivät kankaat, kertasivat tukikankaiden kiinnittämistä ja ompelukoneen toimintoja. Lopputuloksena syntyi lasinalusia ja yhteisöllisesti valmistettu lehtisade Torninkadun koulurakennukseen. Inspiraationa toimi WAM:ssa ollut Jacob Hashimoton näyttely.

Kommentit pois päältä artikkelissa Lasinalunen

Filed under Ompelutöitä, Värjäys ja painanta, Yleinen

Vaatepuu

Viidesluokkalaiset työstivät kevään käsityötään vaatepuun merkeissä. Valmiit tuotteet kertovat mihin sana ”vaatepuu” heidät johdatti. https://punomo.npn.fi/vaatepuu/

Kommentit pois päältä artikkelissa Vaatepuu

Filed under Yleinen

Säilytysteline

6e musiikkiluokka toteutti lukuvuoden aikana yhden työn kokonaisen käsityön mallin mukaan: Oppilas itse suunnitteli työnsä alusta loppuu, pohti mitoitukset, teki tarvittaessa kokeiluja, arvioi matkan varrella omia ja kavereiden ratkaisuja, sekä dokumentoi koko prosessin. Vaikka kuvat äkkiseltään näyttävät samankaltaisilta on jokaisella oppilaalla työssään oma mitoitus ja itse valitut työtavat. Opettajan tehtävänä oli ohjailla ja aikatauluttaa prosessia, sekä valmistautua jokaiseen tuntiin kunkin oppilaan työn vaatiman tilanteen mukaan.

Luokalla oli valtakunnallisen minimin mukaan käsityötunteja 1 vvkt. Oppilailla oli syksyllä 8 kaksoistuntia ja keväällä 11, joista kaksi käytettiin koko luokan yhteiseen suunnitteluun ja arviointiin. Muulloin työskenneltiin niin, että oppilaat olivat jakautuneet teknisen työn luokkaan ja tekstiilityönluokkaan. Ryhmät vaihtoivat luokkatilaa joululta. Kevään viimeisillä tunneilla oppilas oli siinä luokassa jossa oli välineet ja materiaalit saattaa työ loppuun. Dokumentointia ei ehditty laittaa sähköiseen muotoon. Herkulliset kuvat kertovat työprosessista ja valmiista töistä. Kuvista ei näy ajoittainen kaoottinen kiire ja se, että oppilaista osa jäi vapaaehtoisesti ylitöihin, kun aikaa oli niukalti, varsinkin poissaolojen vuoksi.

Kommentit pois päältä artikkelissa Säilytysteline

Filed under Yleinen