Vieraat kielet: Sanasto

Sanaston oppiminen on tärkeä osa jokaisen vieraan kielen opiskelussa/oppimisessa. Niin kuin me kaikki tiedämme, netti on täynnä kaikenlaisia ohjelmia, ja ideani oli tutkia/kokeilla millä kaikilla tavoin tietokonetta tai sen erilaisia ohjelmia voidaan käyttää sanaston oppimisen apuna.

Oppilaiden aktivoinnissa opittavaan sanastoon ja lähtötason testaamisessa, voidaan käyttää myös erilaisia ohjelmia. Tämän prosessin aikana käytimme luokan yhteistä Padlet-seinää, jolle keräsimme yhdessä urheiluun liittyviä sanoja/sanontoja. Niin kuin arvata saattaa, 7-luokkailaiset innostuivat kirjoittamaan kaikenlaisia (ei niin asiaankuuluvia) sanoja seinälle, eli jouduin poistamaan seinältä useita sanoja J. Jotta näin ei olisi käynyt, minun olisi kannattanut soveltaa eräällä kurssilla kuulemaani ja antaa oppilaiden kirjoittaa kaksi minuuttia ihan mitä haluavat ja vasta sitten mennä asiaan.

Seuraavaksi harjoittelimme sanoja sekä Kahoot! –  ja Quizizz –sovelluksilla. Koska käytin molemmissa sovelluksissa niissä valmiina olevia sanastoja, oppilaat oppivat pelatessa myös uusia sanoja. Itsekin opettajana pystyin huomaamaan, kuinka moni oppilaista pystyi päättelemään uusien sanojen merkityksen. Näitä pelejä pelatessa täytyy aina muistaa, että oppilaiden laitteet, oli ne sitten puhelimia tai päätelaitteita, eivät aina toimia tai jäävät ”jumiin”.

Sanojen ääntämisen harjoittelemisessa käytimme Vocaroo-ohjelmaa. Oppilaat lukivat sanoja, äänittivät ne ja tallensivat linkin Classroom NoteBookiin.

Mitä me sitten sanoilla tämän jälkeen teimme? Pienen Socrative-sanakokeen jälkeen oppilaat kirjoittivat omasta urheiluharrastuksestaan aineen luokan omalle OneNote Classroomissa olevalle luokkahuoneelle. Socrative-sanakoetta laatiessa pitää valita, mitä tehtävätyyppiä/tehtävätyyppejä sanakokeessa haluaa käyttää. Jos haluaa oppilaiden kirjoittavan vastauksen, oikeita vastauksia annettaessa kannattaa tarkasti miettiä, mitä vastaukseksi hyväksyy. Ohjelma merkitsee vääräksi vastaukeksi kaikki pienetkin kirjoitusvirheet jos opettaja ei niitä ole koetta laadittaessa vastaukseksi antanut. Itse jouduin tämän takia printtaamaan sanakokeet ja tarkistamaan kaikkien vastaukset vielä itse.

Tämän prosessin innostamana olen kokeillut kaikenlaisia ohjelmia, ihastunut Quizlet Live –toimintaan, käyttänänyt QuicVoice –appsia alakoulun puolella ääntämisenharjoittelussa.

Miksi päädyin tutkimaan päätelaitteiden käyttöä sanaston oppimisessa/opettamisessa? Minun mielestäni päätelaitteet tulisi ottaa mukaan jokapäiväiseen opetukseen jokaiselle tunnille. Oppilaiden päätelaitteet ovat osa oppituntia.

 

Kaisa