Vektoripiirustuksia Assemblyllä

Vektoripiirustuksia Assemblyllä 5.lk oppilaiden opettamana

 

Assembly on ilmainen iPadille ladattava appi, joka sopii erinomaisesti vektorigrafiikan alkeiden opetteluun. Vektorigrafiikalla tarkoitetaan kuvia, joiden piirtäminen tapahtuu muotojen ja polkujen avulla erotuksena pikseligrafiikalle, jossa kuva toistetaan kuvapisteiden värin määrittävän matriisin avulla.

    Assembly sopii erityisen hyvin pienillekin oppilaille, sillä opettelua helpottaa se, että kuvioiden piirtämistä ei tässä sovelluksessa tarvitse aloittaa tyhjästä vaan käytössä on valmiiden peruskuvioiden kirjasto, joista voi vain valita tarvitsemansa ja koota vektorikuvan kuin rakennuspalikoista. Näin pystytään täysin ohittamaan vektorigrafiikan hankalimmat vaiheet, kuten bézier-käyrien muokkaaminen. Tämä on myös sovelluksen ainoa miinuspuoli: valmiita vektoripaketteja löytyy eri aiheista ja sieltä saattaa löytyä valmiita kuvia myös opettajan antamasta aiheesta, jolloin on vaikea tietää, mitä oppija on tehnyt itse. Tämän ongelman voi ohittaa esim. antamalla tehtävän, jossa pyydetään oppilasta toistamaan hänen aiemmin käsin piirtämänsä kuvan.

 

Assembly oli minullekin uusi tuttavuus, se vaikutti jo lyhyen testailun perusteella tosi hyvältä ohjelmalta mutta halusin jonkun oppilaan vielä testaavan sitä ennen opetuskokeilua. Pyysin yhtä 5. lk oppilasta testaamaan ohjelmaa itsekseen. Annoin kovin lyhyen opastuksen ja seuraavalla viikolla innostunut oppilas tuli iPad täynnä kuvia. Myös hänen kaverinsa oli innostunut ja kysyin, uskaltaisivatko he kokeilla opettaa ohjelman käytön muille. Annoin muutaman viikon aikaa valmistautua. Opettaminen oli pienille oppilaille selvästi tosi jännittävää mutta se meni erinomaisesti ja jouduin vain muutaman kerran pyytämään heitä toistamaan ohjeensa.

Teimme lämmittelyksi muutaman piirroksen opettajan antamista helpoista aiheista ja siirryimme sitten varsinaiseen tehtävään, jossa hyödynnettiin aikaisemmalla kuvataidetunnilla tehtyjä piirroksia. Tehtävänä oli ollut suunnitella mielikuvituksellinen laite, joka poistaa maailmasta jonkin ongelman, kuten vaikka nälänhädän. Nyt tehtävänä oli toistaa sama kuva vektorigrafiikkana. Valmiit työt AirDropatiin opettajalle. Koko projektiin meni 4 oppituntia, ja voi suositella kaikille, myös vanhemmille oppilaille. Aion jatkossa vielä pyytää samoja 5. lk oppilaita opettamaan ohjelman käytön 9. lk oppilaille.

 

Wilhelmina Juhakoski / Syvälahden koulu