Spheron matkassa – ohjelmointia robottipallojen avulla

Spheron matkassa- Ohjelmointia robottipallojen avulla

Projekti aloitettiin harjoittelemalla Spheron käyttöä ja tutustumalla sen muihin toimintaominaisuuksiin. Käytäntö on osoittanut koulumme liikuntasalin mainioksi paikaksi spheroiluun- tilaa on riittävästi kovempaankin menoon sekä salin viivoja voi hyödyntää pallojen ohjailussa. Pallot pysyvät myös puhtaampana käytävää pehmeämmällä alustalla. Harjoittelimme myös Green Screenin käyttöä etukäteen. Molemmissa harjoitteluissa auttoivat koulumme oppilasagentit.

Kuvaamataidon tunneilla oppilaat valmistivat omat liikennepiirustukset ja oman hahmon Spheron päällä liikuteltavaksi. Liikuteltavat hahmot osoittautuvat osalla oppilaista hankaliksi liikutella, varsinkin jos hahmo oli liian korkea. Silloin se usein tipahti Spheron kyydistä. Osalla hahmon liikuttaminen Spheron päällä onnistui hyvin.

Varsinainen Spheron liikkuminen kuvattiin pareittain, toinen liikutti Spheroa ja toinen kuvasi iPadin kameralla. Tämän ajaksi luokka jaettiin puoliksi ja toinen puolisko teki itsenäistä työtä, sillä Spheroja oli käytössä neljä kappaletta. Myöhemmin Spheroja käytettiin Green Screen-kankaan päällä, oppilasagentit auttoivat kuvauksessa. Videoinnin jälkeen videot editoitiin kokonaiseksi iMovien avulla.

Projekti onnistui kaikin puolin hyvin. Oppilaiden toivomuksesta Spherojen kanssa työskentelyä jatketaan myös myöhemmin lukuvuonna.

Marja Haastola, Kärsämäen koulu