Liikkuvaa geometriaa – monialainen malli

Tehtävän ideana on tuottaa geometrisiä kuvioita (suorakulmio, neliö, suunnikas, kolmio, suorakulmainen kolmio…) itse liikkumalla. Kun reitti liikutaan läpi älylaite kädessä, piirtää gps-paikannusta hyödyntävä sovellus reitistä piirroksen kartalle.

Toteutimme tehtävän oppilaiden omilla älypuhelimilla. Puhuin tehtävästä jo päivää aiemmin, jolloin oppilailla oli halutessaan mahdollisuus ladata sovellus seuraavaksi päiväksi omalle laitteelleen. Tähän tarkoitukseen käyviä sovelluksia ovat mm. Sportstracker ja EndoMondo. Joissakin Samsungin puhelimissa on oppilaiden mukaan sopiva sovellus jo valmiina.

Toteutimme tehtävän koulun pihalla n. 100m x 50m alueella. Oppilaat tekivät töitä ryhmittäin niin, että vähintään yhdellä ryhmästä oli toimiva laite ja sovellus käytössään. Vaikka laite oli vain yhdellä tai kahdella oppilailla, niin kaikki ryhmästä liikkuivat kuitenkin saman reitin. Kun ”piirrettäviä” kuvioita oli useampia, niin saimme aikaan liikettä lopulta aika mukavasti. Suuremmalla alueella liikettä olisi tietysti tullut vielä enemmän. Mikäli liikkeen määrän haluaa maksimoida, voisi oppilaita motivoida tekemään kuvioista mahdollisimman suuria ja suorittamaan tehtävän mahdollisimman nopeasti.

Gps-paikannus pystyy määrittämään liikkujan sijainnin (hiukan sovelluksesta ja laitteesta riippuen) joidenkin metrien tarkkuudella. Näin ollen kävi niin, että vaikka oppilas liikkui täysin suoraan eteenpäin, piirsi gps-paikannus hänen reittinsä suoran viivan sijaan siksakkina. Tämä teki kuvioista jonkin verran epäsymmetrisiä, kuten tehtäväkortin kuvistakin voi todeta. Mikäli toiminta-alue olisi ollut suurempi, kuvioista olisi tullut tavallaan tarkempia, kun gps-paikannuksen pienet virheet eivät olisi vaikuttaneet enää niin paljoa kokonaiskuvassa.

Tehtävään voisi yhdistää myös pinta-alan käsitteen. Piirretyistä kuvioista voisi laskea pinta-aloja tai oppilaat voisivat määrittää esimerkiksi pelikentän pinta-alan. Tehtävänantona voisi olla myös vaikkapa piirtää kaksi suorakulmiota, joilla on saman pituinen piiri niin, että toisessa pinta-ala on mahdollisimman suuri ja toisessa mahdollisimman pieni.

Tehtävää voisi kokeilla myös luonnossa ja siihen voisi yhdistää vaikka suunnan ottamisen kompassilla ja askelmitan.