KK-suunnistus

Äidinkieli ja kirjallisuus

Tavoitteenamme oli tehdä toiminnallinen ja digitaalinen opetusmateriaali ysiluokkalaisten kirjallisuudenhistorian opettamiseen. Halusimme tehdä sähköisen pelin.

Meille suositeltiin TurfHunt-sovellusta ja kävimme iltapäiväkurssin Top-keskuksella siihen liittyen. Sovelluksen tehtäväpankki tuntui hieman suppealta ja yksinkertaiselta ysiluokkalaisten käyttöön, mutta päätimme silti kokeilla. Sovelluksen hyviä puolia olivat kuitenkin sen toiminnallisuus, pelillisyys ja se, että opettaja voi helposti seurata oppilaiden etenemistä pelissä.

Suunnittelimme pelin rastit ja niiden tehtävät niin, että pelin voi pelata yhden oppitunnin aikana Turun keskusta-alueella. Tehtävärasteja on esimerkiksi Agricolan patsaalla ja pääkirjastossa.

Marika loi tunnukset pelin tekemiseen ja testasimme peliä yhdessä joulukuun lumisateessa onnistuneesti. Ennen joululoman alkua Marika pääsi testaamaan peliä myös oppilaidensa kanssa. Tunti oli onnistunut ja oppilaat vaikuttivat kiertävän rasteja kohtuullisen innostuneesti.

Valitettavasti ennakkovalmisteluista huolimatta kaikkien oppilaiden vastaukset eivät kuitenkaan näkyneet opettajalle. Pelin hallinnoinnissa oli ongelmia, joten Inka ei päässyt lainkaan kokeilemaan peliä oppilaidensa kanssa.

Pyysimme apua pelin hallinnoinnissa, mutta ongelmia ei saatu heti ratkaistua. Olimme pettyneitä, koska meillä oli suuret odotukset pelin suhteen ja olimme alkuperäisideaamme tyytyväisiä. Onneksi ratkaisu pelin siirtoon toiselle opettajalle kuitenkin lopulta löytyi ja nyt muutkin voisivat käyttää peliä osana opetustaan.

Ohje pelin lataamiseen itselle:

  • Kirjaudu Chrome-selaimella Locatifyyn: locatify.com
  • Valitse new project
  • klikkaa ensimmäisestä ruudusta (Treasure hunt) keskeltä nuolta = import project
  • lataa zip-tiedosto itsellesi ja avaa se
  • vaihda nimi (edit)
  • julkaise (publish)

Mukavia hetkiä pelin parissa!
T: Inka ja Marika