Katariinan koulussa juhlittiin elävällä kuvalla

Katariinan koulun 50 –vuotisjuhlien kunniaksi 6D –luokka teki omasta koulusta lyhytfilmejä hyödyntäen animaatiota ja Green screen -tekniikkaa

6D-luokkaa pyydettiin esittelemään Katariinan koulun 50-vuotisjuhlissa teknologian käyttöä opetuksessa. Koska luokkamme oli tekemässä vierailun Turussa vuosittain järjestettävän animaatiofilmifestivaalin (Turku Animated Film Festival) koululaisnäytökseen, haimme inspiraatiota animaatiofilmeistä. Aiheeksi valikoitui luonnollisesti teema ”oma koulu”. Päätimme tehdä lyhytfilmiprojektin, jossa hyödynnetään iPadin kuvaustoimintoja ja yksinkertaisia animaatio-, väriavaintamis- ja videoeditointisovelluksia. Takaa-ajatuksena oli myös se, että projektista luotaisiin samalla toimintamalli, joka on helposti sovellettavissa eri aihepiireihin ja oppiaineisiin. Oppilaat voisivat tällaisen projektin kautta luoda vaikkapa hyönteisten metamorfoosia havainnollistavan filmin.

Animaatiofilmifestivaaleilla vierailtuamme keskustelimme luokassa filmeistä ja niihin liittyvistä animaatiotekniikoista. Tutkimme myös lähemmin Stop motion -animaatiotekniikkaa. Kuvaamataidon tunnilla kokeilimme liikevaikutelman luomista erilaisilla esineillä hyödyntäen iPadin iMotion –animaatiosovellusta. Sovelluksen avulla on helppo ottaa useita kuvia mistä hyvänsä kohteesta niin, että kuvattavaa kohdetta pystyy helposti liikuttamaan kuvien välillä. Tämän jälkeen sovellus näyttää kuvat peräkkäin, jolloin liikkeen vaikutelma syntyy ja tallentaa kuvat videoklipiksi. Kuvasimme erilaisia kohteita, kuten Lego-hahmoja vihreää askartelukartonkia vasten. Lisätäksemme animaatioon lisää ”taikaa” siirsimme syntyneet videoklipit Green Screen by Do Ink –sovellukseen, jossa vihreän värin saa helposti korvattua millä hyvänsä valokuvalla tai videolla. Näin vihreää taustaa vasten kuvatun hahmon taakse voi laittaa vaikkapa lentokoneesta kuvatun videon jolloin hahmo näyttää itse lentävän pilvien keskellä.

Aiheen sisällä oppilaat saivat vapaasti miettiä toteutusta ja tyylilajia. Ainoa ehto oli, että vähintään kolmen kohtauksen piti sisältää itse tehtyä animaatiota. Osa oppilaista päätti tehdä koulun esittelyvideon, mutta joukkoon mahtui jopa Sci-Fi –teemainen filmi, jossa koulun rehtori pelastaa maailman! Oppilaat suunnittelivat käsikirjoituksen, tekivät animaatio-osuudet ja editoivat filmin iMovien traileritoimintoa käyttäen. Traileritoiminnossa lyhytfilmille voi valita valmiin rakenteen ja taustamusiikin, johon laaditaan itse kuvatekstit ja lisätään videoklipit. Myös valokuvia on mahdollista käyttää.

Lyhytfilmien valmistuttua katsoimme ne aluksi luokan kesken valkokankaalta. Kukin oppilas heijasti filminsä luokan valkokankaalle, keskustelimme filmeistä yhteisesti ja mietimme ”loppuhiontoja” ensi-iltaa varten. Loppuhiontojen jälkeen pidimme ensi-iltanäytöksen koulumme 50-vuotispäivänä. Projektin lopuksi juhlimme vielä omalla ”gaalalla”, jossa palkitsimme videoita eri kategorioiden (mm. paras käsikirjoitus, paras tekninen toteutus) mukaan ja Pommac virtasi.


Oppilaat nauttivat filmientekemisestä kovin ja moni teki animaatioita oppituntien ulkopuolellakin. Samalla projekti tarjosi hauskan tavan ilmiöpohjaiseen oppimiseen. Tällainen projekti on myös helposti sovellettavissa eri aiheisiin, oppiaineisiin ja luokka-asteille. Mikäli kiinnostuit, niin käy toki tutustumassa perusteellisempaan projektikuvaukseen, ja tee hauska ja opettavainen projekti omien oppilaittesi kanssa!

Sampo Olkinuora