iPadin käyttö toiminnallisissa tehtävissä

IPad apuna toiminnallisissa tehtävissä, kuvaaminen ja kuvan muokkaaminen

 

OPS:”Konkretia ja toiminnallisuus ovat keskeinen osa matematiikan opetusta ja opiskelua. Opetus kehittää oppilaiden taitoja esittää matemaattista ajatteluaan ja ratkaisujaan eri tavoilla ja välineillä.
Monipuolisten ongelmien ratkaisu yksin ja ryhmässä sekä erilaisten ratkaisutapojen vertailu ovat opetuksessa keskeistä.”

Olen innostunut toiminnallisista tehtävistä matematiikan taitojen syventämisessä. Oppilaat pitävät toimintatunneista kovin. Ajalta ennen iPadeja työskentelyn kontrollointi oli jokseenkin vaikeaa ja osalla oppilaista saattoivat oppitunnit kulua välineillä sähläten. Myös tehtävien tarkastaminen oli vaikeaa. Ratkaisujen oikeellisuudesta ei ollut varmuutta.

Sen jälkeen, kun neljäsluokkalaiseni saivat omat iPadit käyttöönsä ja käytämme niitä hyödyksi toimintatunneilla on opiskelu ollut huomattavasti tehokkaampaa ja motivoivampaa.

 

Käytännön työskentelyssä oppilaat kiertävät iPadien kanssa tehtäväpisteillä. Pisteillä he lukevat tehtävänannon, ratkaisevat tehtävän ja kuvaavat valmiin vastauksen. Toisissa tehtävätyypeissä kuvaa muokkaamalla vastaus kirjoitetaan kuvaan.

Ipadien käyttö myös tukee kestävää kehitystä, koska tehtävät voi paperin sijaan esittää IPadin ruudulla. Monistaminen vähenee. (kts. Kuva alla)

Yksi moniste, jonka jokainen oppilas kuvaa. Vastaukset kirjoitetaan kuviin Ipadin kuvanmuokkauksella, ope tekee myös merkinnät ja palautteet kuvaan.

Työskentelyn lomassa oppilaat oppivat keskustelemaan havainnoistaan ryhmässä tai parin kanssa. Päättelemään ja soveltamaan tietoa sekä sanallistamaan ratkaisujaan.

TÄSSÄ PIKAOHJEET KUVAN MUOKKAAMISEEN IPADILLA:

1) paina oikeasta yläkulmasta muokkaa

2) paina kolmea pistettä, saat esiin työkalut (kynä, sivellin, kumi, värivalinta)

3) Mikäli haluat tekstiruudun ja siistiä tekstiä, sen saa painamalla muokkaa –> kolme pistettä –> alakulman plus.

Minna-Maria Aaltonen