Interaktiivinen lukukokemus ja ymmärtävä lukeminen

Luin sattumalta netistä jutun dekkarista, joka saa myös pojat innostumaan lukemisesta. Kyseinen dekkari on Ilkka Mattilan kirjoittama ”Mysteerinmurtajat – Neljän rikoksen syksy”-kirja, jonka lukemisessa käytetään hyödyksi QR-koodien taakse piilotettuja todistusaineistoja, joita lukijan tulee hyödyntää varsinaisen rikoksen ratkaisemisessa.

Kirja sisältää kaikkiaan neljä eri mysteeriä, joissa jokaisessa on eri päähenkilö. Päähenkilö johdattaa tarinaa, mutta lukijan on oltava hereillä. Kirjan päähenkilöt ovat kaikki dekkareita, jotka lähtevät selvittämään mitä kummallisempia rikoksia ja keräävät tutkimuksiensa lomassa todistusainestoa ottamalla valokuvia, videokuvaamalla tai äänittämällä silminnäkijöiden haastatteluja. Nämä todistusaineistot aukeavat skannaamalla kirjassa olevat QR-koodit, joita on ripoteltuina tarinan lomaan.

Ennen lukuprojektia kerroin oppilaille, että meistä jokaisesta tulee rikosetsiviä ja ryhdymme selvittämään neljää eri rikosta. Selitin miten ”Mysteerinmurtajat”-kirja eroaa tavallisesta kirjasta ja että lukemisen apuna tarvitsemme iPadeja sekä niissä olevaa QR-koodien lukijaa. Katsoimme vielä kirjaa esittelevän trailerin
https://www.youtube.com/watch?v=LBBhhx_J3Zs
ja näin oppilaiden kiinnostus kirjan lukemiseen oli valmis.

Luimme kirjaa 1-2 kertaa viikossa aina tunnin kerrallaan. Kukin oppilas luki vuorollaan ääneen pienen pätkän mysteeristä ja QR-koodien kohdalla pysähdyimme aina miettimään, että mitä rikosetsivä oli saanut siihen mennessä selville. Oppilaat tekivät QR-koodien takana olevista todistusaineistoista hyviä havaintoja ja myös kiinnittivät huomiota eri asioihin. Osa käytti hyödyksi yksinomaan todistusaineistohavaintoja ja taitavimmat yhdistivät sujuvasti kirjan tekstiä ja todistusaineistoa (kuvia, videoita, ääntä). Mysteerien lukemisen jälkeen oli mielenkiintostoista kuulla kuka oppilaiden mielestä oli syyllinen rikokseen ja miksi? Samalla sain myös paremman käsityksen oppilaiden lukutaidosta ja nimenomaan ymmärtävästä lukemisesta.

Lukuprojektimme täytti sille asettamani tavoitteen. Oppilaat innostuivat lukemisesta ja pääsivät tutustumaan hieman erilaiseen, interaktiiviseen lukukokemukseen. Päätimme lukuprojektin kirjaesitelmien tekemiseen Keynote-ohjelmalla, joten iPadien käyttö ei ainoastaan rajoittunut QR-koodien lukemiseen. Kirjaesitelmien ohjeistuksena käytin peda.netistä löytyvää ohjetta https://peda.net/kiuruvesi/rytkyn-koulu/3-4-luokka/%C3%A4idinkieli/kt
Jokainen oppilas valitsi kirjan neljästä mysteeristä itselleen mieluisimman ja esitteli tämän mysteerin muille. Lukuprojektin ja kirjaesitelmien jälkeen oppilaiden kiinnostus lukemiseen on kasvanut ja lisäbuustia tulee jälleen keväällä 2019 kun Ilkka Mattila julkaisee uuden ”Mysteerinmurtajat – Huvipuistossa” – kirjan!

Ville Suntioinen