Elokuvatrikkejä ja animaatioita iPadillä

Elokuvatrikkejä ja animaatioita iPadillä

Tutustuimme 4.lk oppilaiden kanssa yksinkertaisten animaatioiden ja elokuvatrikkien tekoon. Käytössä olivat iPadit ja niille asennettuina iMotion-appi, iMovie sekä ReverseVid. Aikaa projektille varattiin 4 oppituntia animointiin ja 2 tuntia trikkeihin mutta oppilailla oli jo projektin alkaessa kokemusta iPadien käytöstä runsaasti ja osa oppilaista oli myös käyttänyt ReverseVid-appiä, jolla pystytään helposti kääntämään video takaperin.

Aloitimme tutustumisen katsomalla lyhyitä esimerkkivideoita erilaisista tavoista, joilla stop motion-animaatioita voi tehdä, esimerkiksi: tavaroita liikuttamalla, valkotaulun avulla, muovailuvahaa käyttäen sekä paperista leikkaamalla ja piirtämällä. Myös iMotionin käyttöön opastettiin lyhyesti.

Oppilaat jakautuivat ryhmiin tekemään videoita. Ensimmäiseen animaatioon ei annettu aihetta lainkaan, jotta he saivat vapaasti keskittyä liikkeen illuusion luomiseen. Tämä osoittautui hyväksi ratkaisuksi, sillä seuraavassa tehtävässä annoin heille aiheen ja vaikka aihe oli mielestäni hyvin laaja (ystävyys), se silti tuntui latistavan hiukan tunnelmaa ja intoa suurimmilta kokeiluilta.

Jatkossa täytyy kehittää jotain parempia jalustoja iPadeille. Niiden oma suojus toimii jonkinlaisena telineenä, mutta ei kovin vakaana, eikä se sovellu kaikkiin kuvaustilanteisiin hyvin. Oppilaat keksivät käyttää sähköistä pöytää zoomaamiseen, se oli hyvä keksintö, jota pitää hyödyntää jatkossakin. Animaatioissa yleisin ongelma tuntui olevan kameran heiluminen. Toinen ongelma oli se, että kuviin oli vahingossa tullut mukaan hahmoja liikuttava käsi, näitä ruutuja pystyy onneksi poistamaan iMotionissa todella helposti. Kolmas ongelma, johon animaatioita tehdessä törmää on se, että kuvia on otettu liian vähän ja liikkeestä tulee siksi hyppivää tai liian nopeaa. Tätä voi lieventää kehottamalla liikuttamaan kuvattavia hahmoja kuvien välillä aika vähän.

Valmiit videot palautettiin opettajalle AirDropilla.

Seuraavaksi siirryimme trikkielokuvien tarkasteluun. Katsoimme ensin esimerkkivideoita erilaisista trikeistä. Elokuvaviikon sivuilta löytyy hyviä esimerkkejä erilaisista trikeistä sekä myös vinkkejä toteutukseen. Erityisen hyvää näissä esimerkkivideoissa on se, että nekin ovat lasten tekemiä. Mietimme yhdessä, miten kyseinen trikki on voitu tehdä. Sen jälkeen aloitimme omien ideoiden kehittämisen ja kuvaamisen pienissä ryhmissä.

Erityisen suosituksi tuli ReverseVid-appi ja videopätkien kääntäminen. Sillä saa helposti mielenkiintoisia efektejä aikaiseksi, jotka yllättävät tekijänsäkin, sillä välillä oli vaikea ennustaa kuinka mielenkiintoiseksi liike muuttuu takaperin esitettynä. Ainoa mitä täytyy varoa, ovat liian vaaralliset ideat, esimerkiksi korkealle kiipeäminen tai korkealta hyppääminen, sillä oppilaan into tehdä mielenkiintoinen trikki voi ylittää hänen arviointikykynsä, varsinkin, jos on kyse kovin pienistä lapsista.

Projekti oli oppilaille mieluisa ja opettajille kevyt ohjata sillä se tuntui sujuvan kaikilta aika itsestään. Opittavaa jäi vielä ja videoiden teknistä toteutusta voi parantaa mutta pääasia on se, että kaikilla näytti olevan hauskaa ja projekti tuntui juuri sopivalta tämän ikäisille oppijoille. Tämä oli helposti toteutettava mukava projekti, jota voi suositella.

Wilhelmina Juhakoski / Syvälahden koulu